کد خبر: ۱۳۱۶
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نفس بخشیدن گروه «کتابک»

بعد از اینکه پویش تأمین اکسیژن را ایجاد کردیم به پیشنهاد برخی دوستان شماره حسابی هم برای تهیه غذا و دارو برای خانواده‌های نیازمند و افراد درگیر بیماری ارائه دادیم. استقبال خوبی از سوی فعالان گروه شد و بیش از 70میلیون تومان واریزی در این زمینه داشتیم. شروع به تأمین و بسته‌بندی غذا و توزیع آن در حاشیه شهر کردیم و برای چند خانواده درگیر ویروس کرونا هم دارو تهیه کردیم. در برخوردی که با افراد درگیر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کپسول اکسیژن این روزها خیلی مهم‌تر از تأمین غذا یا هر فعالیت دیگری است.

حدود 3هفته پیش و در میان اخبار پرشمار کرونایی مشهد، فایل صوتی‌ای مربوط به یکی از پزشکان بیمارستان امام رضا(ع) منتشر شد که در فضای مجازی بازخورد زیادی داشت و فراوان دست‌به‌دست شد. دکتر نفیسه ثقفی این فایل را در راستای آگاهی‌دادن بیشتر به جامعه و هوشیارکردن افراد بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی منتشر کرد.

این فایل وقتی توسط گروهی از معلمان مدرسه شهیدهاشمی‌نژاد شماره3 شنیده شد، در کمتر از یک ساعت، جرقه یک کار بزرگ اجتماعی در شهر در ذهن آن‌ها زده شد. برای معرفی این‌کار انسان‌دوستانه و الگوقراردادن آن به این مدرسه در حاشیه بولوار آموزگار ، بین آموزگار69 و71حاضر می‌شویم تا با مسئول گروه گفت‌وگو کنیم.

 

کاستن درد بیماران

رضا حاجی اسماعیلی، دبیر ریاضی 51ساله مدرسه شهید هاشمی‌نژاد3 است. مدرسه‌ای که حدود 30سال قبل سنگ بنای آن را خیّر مدرسه‌ساز «حاجعلی دهقان سفیدسنگی» نهاده است و اکنون معلمان و دانش‌آموزان این مدرسه هم در مسیر خیر گام برمی‌دارند. دبیر ریاضی پرتلاش این مدرسه این روزها با همکاران و دانش‌آموزان کار بزرگی را در شهر پیش می‌برند و سعی می‌کنند از درد‌ها و مشکلات بیماران کرونایی بکاهند.

حاجی اسماعیلی در ابتدا درباره تشکیل این گروه می‌گوید: «چند هفته پیش بود که فایل صوتی خانم دکتر ثقفی پخش شد، در صحبت‌های ایشان به کمبودهای بیمارستان‌ها در این شرایط اشاره شد و نکته‌ای که به ذهنم رسید این بود که وقتی بیمارستان‌ها با وجود داشتن امکانات دولتی و بودجه در تأمین این نیازها با کمبود روبه‌رو هستند پس مردمی که توان اقتصادی کمی دارند در این شرایط چه می‌کنند؟ بلافاصله با تعدادی از همکاران که قبلا هم با آن‌ها کارهای گروهی انجام داده بودیم تماس گرفتم و با هم مشورت کردیم.

 در کمتر از ساعتی گروهی را تشکیل دادیم و «پویش تأمین اکسیژن بیماران کرونایی» که مخفف آن «کتابک» است شکل گرفت. صبح روز بعد هم اعضای این گروه به 20000هزار نفر رسیدند که از اقشار مختلف از جمله فرهنگیان و بازاری‌ها و دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها تشکیل شده است.»

 

گرانی کپسول در مشهد

نماینده دبیران مدرسه شهید هاشمی‌نژاد در ادامه درباره همکاری اعضای گروه می‌گوید: «با اعلام شماره حساب گروه که قبل از این ماجرا هم فعالیت‌هایی داشت واریزی‌ها شروع و استقبال خوبی هم شد. اما مشکلاتی هم بر سر راه وجود داشت از جمله اینکه دسترسی به کپسول‌ اکسیژن و خرید آن کار آسانی نبود. بنابراین با برخی بیمارستان‌ها و افراد فعال در این حوزه ارتباط گرفتیم متأسفانه قیمت‌ها در مشهد زیاد بود.

 با یک کارخانه در خوی ارتباط گرفتیم و خرید 135کپسول اکسیژن را در مرحله اول انجام دادیم. در 2مرحله بعدی هم بیش از 140کپسول از این کارخانه خریدیم. از مشهد هم تعدادی کپسول اکسیژن خریده شده است که در مجموع هزینه‌ای بیش از 600میلیون تومان را دربرگرفته است. بعضی شهروندان هم اقدام به اهدای کپسول به ما کرده‌اند که در حال حاضر استفاده می‌کنیم و حدود 300کپسول
داریم.»

 

اشک شوقِ محبت

نحوه همکاری با بیماران کرونایی و خانواده‌های آن‌ها دیگر موضوعی است که رضا حاجی‌اسماعیلی به آن اشاره می‌کند: «ما در گروه «کتابک» با برخی بیمارستان‌هایی که محل مراجعه بیماران کرونایی است ارتباط گرفته‌ایم و مجموعه‌های مددکاری این بیمارستان‌ها بیمارانی را که در حال خروج از بیمارستان هستند و نیاز به کپسول دارند به ما معرفی می‌کنند. برخی افراد هم به طرق مختلف به ما معرفی می‌شوند و یا خودشان به سراغ ما می‌آیند. در هر صورت پرونده پزشکی آن‌ها را بررسی می‌کنیم در زمان کوتاه کپسول را به آن‌ها تحویل می‌دهیم و هر کپسولی هم که به مدرسه برمی‌گردد توسط دوستان خیّر ما به کارخانه می‌رود تا پر شود.»

افراد بسیاری در این مدت بعد از استفاده کپسول اکسیژن به ما گفته‌اند اگر شما نبودید عزیز ما از دست می‌رفت و یا با گریه و بغض حال خوب خود را بیان می‌کنند

رضا حاجی‌اسماعیلی در ادامه درباره حس و حال این‌کار و واکنش شهروندان می‌گوید: «این کاری است که همه باید انجام دهیم و نباید از وظیفه خود غافل شویم. در این شرایط روحیه نوع‌دوستی را باید در خود تقویت کنیم. افراد بسیاری در این مدت بعد از استفاده کپسول اکسیژن به ما گفته‌اند اگر شما نبودید عزیز ما از دست می‌رفت و یا با گریه و بغض حال خوب خود را بیان می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.»

 

نفس مهم‌تر از غذا

دبیر ریاضی مدرسه هاشمی‌نژاد درباره اهمیت اکسیژن در زندگی بیماران کرونایی می‌گوید: «ما بعد از اینکه پویش تأمین اکسیژن را ایجاد کردیم به پیشنهاد برخی دوستان شماره حسابی هم برای تهیه غذا و دارو برای خانواده‌های نیازمند و افراد درگیر بیماری ارائه دادیم. استقبال خوبی از سوی فعالان گروه شد و بیش از 70میلیون تومان واریزی در این زمینه داشتیم. شروع به تأمین و بسته‌بندی غذا و توزیع آن در حاشیه شهر کردیم و برای چند خانواده درگیر ویروس کرونا هم دارو تهیه کردیم. ما در این حوزه هم فعال شدیم اما در برخوردی که با افراد درگیر داشتیم و صحبت‌هایی که با افراد مختلف کردیم به این نتیجه رسیدیم که کپسول اکسیژن این روزها خیلی مهم‌تر از تأمین غذا یا هر فعالیت دیگری است چرا که این روزها جریان داشتن نفس بیمار در اولویت است و این‌کار با کپسول اکسیژن امکان‌پذیر است.»

 

نوع‌دوستی پررنگ دانش‌آموزان

در پیش بردن طرح «کتابک» در این روزها دانش‌آموزان مدرسه شهید هاشمی‌نژاد نقش پررنگی داشته‌اند. مسئول گروه خیریه این مدرسه در این باره می‌گوید: «همان‌طور که اشاره شد ما قبل از این هم کار‌های گروهی زیادی در این مدرسه با کمک دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها انجام داده‌ایم، از خرید ویلچر برای معلولان گرفته تا کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه و سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان و طرح‌های پرشمار دیگر برنامه‌هایی بوده است که در این مجموعه اجرا شده است.

همکاری دانش‌آموزان ما در این امور همیشه تحسین‌شدنی بوده است و نشان داده‌اند که روحیه نوع‌دوستی آن‌ها بی‌نظیر است به شکلی که انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این روزها هم آن‌ها در طرح کتابک با تمام توان از بارگیری کپسول‌‌های اکسیژن گرفته تا ارسال آن پای کار بوده‌اند و در معرفی طرح به اولیا و آشنایان خود نقش پررنگی داشته‌اند. »

ارسال نظر