کد خبر: ۱۳۲۳
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صیاد، سلمان ارتش

شهید سپهبد صیاد شیرازی از آن شخصیت‌های خاصی است که هر زمانه‌ای کمتر به خود می‌بیند. مردی که ممکن است نامش در جایی از زمان و گوشه‌ای از تاریخ جا بماند ولی شرح منش و مجاهدت‌هایش بر زمان و مکان چیره می‌شود. این پرونده تلاش کوچکی است تا دریچه‌های تازه‌ای از زندگی او را به روی مخاطب بگشاید.

علی صیادشیرازی به‌سال۱۳۲۳ در شهرستان درگز در شمال استان خراسان (کبودگنبد) در خانواده‌ای مذهبی و نظامی دیده به‌جهان گشود. جدش صیادخان از عشایر ترک‌زبان استان فارس و در جوانمردی و شجاعت شهره خاص‌وعام بود. علی صیاد شیرازی سرلشگر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از ۶ مهر ۱۳۶۰ تا ۱۲ مرداد ۱۳۶۵ بود.

وی پس از استعفا از فرماندهی نیروی زمینی ارتش، عضو شورای عالی دفاع ملی شد. شهید صیاد شیرازی از فرماندهان جنگ ایران و عراق، زادهٔ روستای کبود گنبد شهرستان درگز بود. او، پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش، در تهران و مقابلِ درِ منزلش، به دست اعضای سازمان مجاهدین خلق شد. مراسم تدفین او با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان یگان‌های مختلف نیروهای مسلح ایران و مردم برگزار شد. در این پرونده قرار است که ابعاد مختلف و قابل دسترس زندگی این شهید را نوری تازه بتابانیم تا شاید آن را از منظری دیگر ببینیم.

 

در نخستین گزارش، زندگی، منش و مجاهدت های شهید سپهبد علی صیاد شیرازی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

منافقین، شکارچیان روسیاه «صیاد» بودند

 

سپس گفت‌وگوی شهرآرا با دکتر مهدی صیاد شیرازی درباره ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی پدرش را می‌خوانیم:

پدرم سرباز فداکار و صادق انقلاب اسلامی بود

 

گفت‌وگوی اختصاصی شهرآرا با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درباره همرزم دیرینش بخش دیگری از این پرونده است:

شهید چمران، صیاد را کشف کرد

 

شرح تصویر به یادماندنی شهید صیاد شیرازی به روایت رحیم عینی، فرمانده پایگاه پنجم هوانیروز ارتش را در مطلب زیر می‌خوانیم:

لبخندی در میانه آتش و خون

 

«صیاد شیرازی چرا و چگونه به دست منافقین ترور شد؟» سوالی است که محمد مهدی میرزائی کارشناس مطالعات تروریسم به آن پاسخ می‌دهد:

طراح ترور شهید«صیاد» یک منافق«عفوشده» بود!

 

یادداشت دکتر مجید مربایان پژوهشگر مطالعات تروریسم صفحه آخر این پرونده است که به ابعاد دیگری از ترور شهید سپهبد صیاد شیرازی می‌پردازد:

تروریست‌های هزار حجله
ارسال نظر