کد خبر: ۱۳۲۵
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آوای ماندگار بچه‌های سوره

کارکردن و تمرین با گروه سنی کودک‌ونوجوان خاطرات ماندگار و شیرینی را برای آدم رقم می‌زند، اما آسان نیست و صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. حوصله‌ای که در صدای آرام و پرطمأنینه حمیدرضا نجار موج می‌خورد . جوان سی‌ساله‌ای که بعد از گرفتن دیپلم، رو به تواشیح و مداحی آورده و پس از چندسال تمرین تصمیم گرفته است به عرصه سرود قدم بگذارد و آموخته‌هایش را در اختیار دیگران بگذارد و به‌صورت کاربردی از آن استفاده کند. حالا خودش سرپرست گروه سرود نوجوانان «سوره» در محله عباس‌آباد است.

کارکردن و تمرین با گروه سنی کودک‌ونوجوان خاطرات ماندگار و شیرینی را برای آدم رقم می‌زند، اما آسان نیست و صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. حوصله‌ای که در صدای آرام و پرطمأنینه حمیدرضا نجار موج می‌خورد . جوان سی‌ساله‌ای که بعد از گرفتن دیپلم، رو به تواشیح و مداحی آورده و پس از چندسال تمرین تصمیم گرفته است به عرصه سرود قدم بگذارد و آموخته‌هایش را در اختیار دیگران بگذارد و به‌صورت کاربردی از آن استفاده کند. حالا خودش سرپرست گروه سرود نوجوانان «سوره» در محله عباس‌آباد است که برنامه‌هایشان در شهر صدا کرده و کارهای هنری‌شان در برنامه‌های ملی‌مذهبی پرطرف‌دار است.

 

 

استودیوی فرهنگی در مکان فرهنگی

از سال گذشته که استودیوی گروه سرود سوره در مجتمع فرهنگی مسجد امام رضا(ع) مستقر شده است، بچه‌های این گروه هم بخشی از گروه بزرگ هنری سیدالشهدا(ع) شده‌اند. نجار درباره استقرار گروهشان در این مجتمع فرهنگی می‌گوید: گروه هنری سوره را با یکی از دوستانم در سال1394 راه‌اندازی کردیم و از سال1398 به این مسجد آمدیم. یک طبقه از مسجد در اختیار گروه جهادی سیدالشهدا(ع) است. ما تصمیم گرفتیم استودیویی را برای تمرین و ضبط سرودهای ملی و مذهبی راه‌اندازی کنیم. در مشورت با معاونت سپاه استان، نظرشان بر این بود که بهتر است این استودیو در یک مکان فرهنگی مثل مسجد باشد. حالا حدود یک‌سال است که این استودیو در مجتمع فعالیت می‌کند.

حدود 40نوجوان در گروه سرود سوره فعالیت می‌کنند و می‌خوانند

 

پرورش مهم‌تر از آموزش

نجار به نقش بچه‌های جهادی در برپایی این استودیو اشاره می‌کند و می‌گوید: برای احداث استودیویی که بتوان کار شایسته‌ای در آن ضبط کرد، برآورد اولیه هزینه‌ها 50میلیون تومان بود، ولی با همت بچه‌های جهادی با نصف این رقم، استودیو تجهیز شد. 

در ابتدای کار، تعداد بچه‌ها خیلی کم بود و به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، اما کم‌کم مردم با گروه ما آشنا شدند و بچه‌هایی که علاقه‌مند بودند، به گروهمان اضافه شدند. معمولا طیف سنی 10سال به بالا به ما می‌پیوندند و وقتی به 18سال می‌رسند، به‌دلیل سربازی یا شاغل‌شدن از گروه جدا می‌شوند. الان حدود 40نوجوان در گروه سرود سوره فعالیت می‌کنند و می‌خوانند. این نکته را هم تأکید کنم که فقط خواستن بچه‌ها شرط نیست و ما آن‌ها را گزینش می‌کنیم. چون نگاه پرورشی ما به این موضوع مهم‌تر از یادگیری سرود است.

برای ما اولویت این است که بچه‌ها از نظر اخلاقی سالم باشند. بعد هم آن‌ها را به 3گروه سنی و 3سطح کاری تقسیم می‌کنیم که متناسب با پیشرفت بچه‌ها تغییر می‌کند. الان با استادانی مانند سیدمرتضی سلیمانی همکاری می‌کنیم. این استاد با انواع تقلید صدا آشنایی دارد. علاوه بر این، در حوزه موسیقی نیز متخصص است و در شهرهای مختلف فعال بوده است و گروه‌های هنری زیادی را هم مدیریت می‌کند.

 

محتوا هم مهم است

نجار بر محتوای سرودها تأکید می‌کند و می‌گوید: در اولین مرحله به محتوا دقت می‌کنیم. ترانه‌سرا هم با توجه به سفارش ما که مناسبت خاص یا موضوع خاصی را مدنظر داریم، شعر را می‌سراید و ملودی آن را هم تنظیم می‌کند. آهنگ‌ساز هم روی آن سازهای مختلف را کار می‌کند. هفته‌ای یک‌بار تمرین می‌کنیم، اما در مواقع خاص و نزدیک اجراهایمان، این تمرینات به هفته‌ای سه‌بار هم می‌رسد. اجرا به‌صورت پاتوقی در فضاهای باز است و همه مواردی را که از طرف ستاد کرونا تذکر داده شده است، رعایت می‌کنیم. مثلا دهه اول محرم امسال در چند نقطه حاشیه شهر اجرا داشتیم که همگی در فضای باز بود. در اعیاد هم اجراهای کامیونی داریم. گروه سرودمان روی کامیون کارشان را اجرا می‌کنند تا جشن ائمه(ع) غریب نماند.

گروه سرود سوره که سال گذشته توانسته است در میان 30گروه در استان خراسان رتبه دوم را به‌دست بیاورد

 

کسب رتبه دوم در استان

گروه سرود سوره که سال گذشته توانسته است در میان 30گروه در استان خراسان رتبه دوم را به‌دست بیاورد، امسال هم برای شرکت در مسابقه‌ بین گروه‌های سرود مشهدی آماده می‌شود. او ‎تعریف می‌کند: بچه‌ها در این گروه غیر از اینکه اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنند و کار گروهی را یاد می‌گیرند، بر توانایی‌های فردی خودشان تمرکز می‌کنند. 

یکی از اعضای سابق گروه قبل از اینکه به ما بپیوندد، لکنت زبان داشت، اما از وقتی به گروه سرود پیوست، لکنت زبانش کامل رفع شد. در کنار تمرین سرود، مهارت‌های اجتماعی و فردی را هم به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. یکی از کارهای خاص و جالب تصمیم برای انتشار خاطرات گروه است. ایده آن هم از آنجا شروع شد که خاطرات گروه سرود را مرور می‌کردیم و متوجه شدیم چقدر می‌تواند برای مخاطب جالب باشد. پس تصمیم گرفتیم این خاطرات را چاپ کنیم. وقتی این موضوع را به دوستانمان در ارشاد گفتیم، استقبال کردند و گفتند راهی را که گروه سرود سوره رفته است، می‌تواند برای مربی‌های پرورشی که می‌خواهند گروه‌های مختلف هنری را ایجاد کنند، الگوی خوبی باشد.

 

 

دگرگونی مخاطبان با شنیدن سرود

کار با بچه‌ها هرلحظه‌اش خاطره است، اما بعضی از آن‌ها بیشتر در ذهن نجار ماندگار شده است. او می‌گوید: یک‌بار در مراسم اعتکاف دانشجویی که بیشتر از 400نفر حضور داشتند، قرار بود اجرا داشته باشیم. روز سوم اعتکاف بود و افراد تا حدودی بی‌حوصله بودند. 

با اجرای گروه ما می‌شد حس کرد که چقدر حال افراد معتکف فرق کرده است. انگار نشاط به جمع برگشت. یک‌بار هم در مراسم اعتکاف مسجد 72تن میدان امام حسین(ع) بچه‌های ما یک کار امام‌رضایی اجرا کردند. 2نفر از افرادی که در جمع بودند، منقلب شدند و شروع به گریه کردند. حال خوب آن‌ها به همه سرایت کرد و چند دقیقه بعد همه مسجد و حتی بچه‌های ما که در حال اجرای زنده بودند، اشک از چشمانشان سرازیر شده بود.

 

همراه با بچه‌های سوره

در حین صحبت با نجار هستم که بچه‌ها یکی‌یکی برای تمرین می‌آیند. شور و شوق فراوانی در آن‌ها دیده می‌شود که نشانگر فضای سرشار از انرژی‌های مثبت و بار معنوی در این محیط است.

 ابوالفضل صمدپور، نوجوان سیزده‌ساله‌ای که از قدیمی‌های گروه است، می‌گوید: از سال1398 که این گروه در مسجد ما راه‌اندازی شد، من هم همراه آقای نجار بودم. 3سال است که تمرین می‌کنم و الان تک‌خوان گروه هستم. اجرای زنده کار سختی است، اما با تمرین زیاد می‌توانیم بدون داشتن استرس اجرا کنیم.

 امیرعلی سعیدی، امیرحسام گنابادی، محمدصادق اصغری، طاها فرهادی و امیرعلی حبیبی هم یکی‌یکی به تمرین اضافه می‌شوند. بچه‌ها حس همدلی و همکاری را که در گروه وجود دارد، بهترین دلیل برای حضورشان در جمع جهادی گروه سوره می‌دانند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر