کد خبر: ۱۳۲۸
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خیابان رسالت33 به کوچه مدرسه‌ها معروف است

رسالت33 خیابان بزرگی است که روی تابلوی ورودی آن «المهدی شرقی» حک شده است، اما بیشتر اهالی آن را به نام بیست‌متری المهدی می‌شناسند. نام عجیب محله خیرآباد که این خیابان هم جزو آن می‌شود، کنجکاومان می‌کند که درباره وجه تسمیه آن بپرسیم. بیشتر پاسخ‌ها شبیه هم است؛ اینکه در قدیم که محله حالت روستا داشته، فردی زمین‌ها را خیرات می‌کرده و اسم روستا خیرآباد شده است.

رسالت33 خیابان بزرگی است که روی تابلوی ورودی آن «المهدی شرقی» حک شده است، اما بیشتر اهالی آن را به نام بیست‌متری المهدی می‌شناسند. نام عجیب محله خیرآباد که این خیابان هم جزو آن می‌شود، کنجکاومان می‌کند که درباره وجه تسمیه آن بپرسیم. بیشتر پاسخ‌ها شبیه هم است؛ اینکه در قدیم که محله حالت روستا داشته، فردی زمین‌ها را خیرات می‌کرده و اسم روستا خیرآباد شده است. نکته‌ای که این خیابان را از خیابان‌های اطراف متمایز می‌کند، تعداد زیاد مدرسه‌هاست؛ از دبستان پسرانه امام علی(ع) و دبیرستان شهید آقا مصطفی خمینی گرفته تا هنرستان کار و دانش پیامبر اعظم(ص).

 

مسجد حضرت رقیه(س) تنها مسجد این محدوده است که قبل از انقلاب و سال1356 بنیان‌گذاری شده است. پایگاه شهیدمصطفی خمینی از مجموعه‌های فعال مسجد است.

 

خاندان محمدرضا پاسبان‌رضوی نسل‌اندرنسل کتاب‌فروش بوده اند؛ از مرحوم پدرش غلامحسین پاسبان‌رضوی، خادم رسمی آستان قدس، گرفته تا برادران و عموهایش.

 

حجره کوچک و حلبی سیدعلی سجادی تضاد عجیبی با مغازه‌ها و ویترین‌های امروزی دارد و انگار تماشایی‌ترین بخش کوچه است. او 30سال است که داخل آن کفش تعمیر می‌کند .

 

سالن سینما و تئاتر مهندس مشکی مخصوص جشن‌ها و برنامه‌های هنری و مناسبتی آموزش‌وپرورش است.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
1
0
البته المهدی غربی نه المهدی شرقی .المهدی شرقی در طبرسی57 خیابان روبرویی المهدی غربی است.