کد خبر: ۱۳۴۳
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مزد کارم دیدار رهبر بود

«رقیه‌سادات علوی» یکی از بانوان فعال محله امام خمینی(ره) است که علاوه‌بر تربیت فرزندانی صالح، سال‌هاست به عنوان فعال فرهنگی و اجتماعی به مردم خدمت می‌کند. او علاوه‌بر افتخار خادمی حرم مطهر رضوی یکی از مربیان «مؤسسه عفاف و حجاب ریحانه نبی» است. همچنین عناوینی مانند «مربی سازمان تبلیغات»، «بسیجی فعال»، «طلایه‌دار معروف»، «خادم‌یار ازدواج رضوی» و... را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

 «رقیه‌سادات علوی» یکی از بانوان فعال محله امام خمینی(ره) است که علاوه‌بر تربیت فرزندانی صالح، سال‌هاست به عنوان فعال فرهنگی و اجتماعی به مردم خدمت می‌کند. او علاوه‌بر افتخار خادمی حرم مطهر رضوی یکی از مربیان «مؤسسه عفاف و حجاب ریحانه نبی» است. همچنین عناوینی مانند «مربی سازمان تبلیغات»، «بسیجی فعال»، «طلایه‌دار معروف»، «خادم‌یار ازدواج رضوی» و... را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

 

همراه همسرم بودم 

سال دوم دبیرستان (1360) بود که لباس سفید عروسی را پوشید و به خانه بخت رفت. هنوز چندماهی از ازدواجش نگذشته که به خاطر شغل همسرش راهی دیار غربت می‌شود. 6سال اول زندگی‌اش را در «شهرآباد» و «بندر جاسک» می‌گذراند. پس از 6سال به مشهد می‌آیند. هنوز در مشهد استقرارش تثبیت نشده دوباره بار سفر را می‌بندند و این‌بار راهی بوشهر می‌شوند.

 او می‌خندد و می‌گوید: «زندگی با نظامیان همین است دیگر.» در این سال‌ها «علوی» تصمیم می‌گیرد وقتش را هدر ندهد و بیکار ننشیند برای همین دیپلمش را می‌گیرد. برای دانشگاه هم رشته زبان را انتخاب می‌کند، اما سفر دومشان سبب می‌شود تا بی‌خیال درس و دانشگاه شود و درسش را نیمه‌کاره رها کند و همراه همسرش به بوشهر برود. در آنجا فعالیت‌های اجتماعی‌اش را ادامه می‌دهد و علاوه‌بر حضور در حوزه، به عنوان مربی قرآن و سخنران ویژه بانوان کارش را آغاز می‌کند.

 

آموزش حجاب در قالب جشن و مسابقه

این فعالیت‌ها سبب می‌شود، زمانی که به مشهد می‌آید بیکار ننشیند و به عنوان عضو مؤسسه عفاف و حجاب ریحانه نبی و مربی عفاف و حجاب در مدارس همکاری کند. او در این زمینه تعریف می‌کند: «در مدارس ابتدایی زنگی با این عنوان داریم، به عنوان مربی وارد مدرسه می‌شویم و تا آخر سال همراه با دانش‌آموزان هستیم.

 محتوای آموزش در اتاق فکری در قم برنامه‌ریزی شده است و در قالب کتاب و بسته‌های آموزشی به مربیان داده می‌شود و هر مربی بر اساس خلاقیت خودش در قالب بازی، جشن و مسابقه کار می‌کند. در این کلاس‌ها به دنبال این هستیم تا دانش‌آموزان خودشان به این موضوع برسند که حجاب خوب است و شبهات دینی آن‌ها پاسخ داده شود. پس از مدتی متوجه شدیم دانش‌آموزان شبهات اعتقادی هم دارند که باید اول به آن‌ها بپردازیم برای همین هر دو موضوع را در کنار هم به آن‌ها آموزش می‌دادیم.»

 

همیشه همراه با قرآن هستم

او معتقد است زندگی امروز او حاصل حضورش در حوزه و گذراندن دوره‌های آموزشی آن‌زمان است. هر چند به‌خاطر فرزندانش دو، سه سالی بیشتر در حوزه درس نمی‌خواند، اما همان دانشی را که در آن سال‌ها کسب کرده ارتقا می‌دهد و مسیر قرآن را در زندگی‌اش در پیش می‌گیرد. هر جا که می‌تواند کلاس قرآن را برپا می‌کند و به کوچک و بزرگ قرآن آموزش می‌دهد. 

چون نتیجه آن را در زندگی‌اش دیده و می‌داند از برکت قرآن فرزندان صالح دارد. علوی یکی از معلمان سازمان تبلیغات اسلامی است که با مدارس قرآن ناحیه2 و 3 آموزش و پرورش همکاری می‌کند. او علاوه بر آموزش دانش‌آموزان برای مادران هم کلاس‌های قرآنی برگزار می‌کند تا بتوانند به فرزندانشان در یادگیری بهتر کمک کنند.  

 

استاد نمونه حلقه‌های صالحین

در این قسمت از گفت‌وگو برق چشمانش نشان می‌دهد انگار می‌خواهد موضوع مهمی را تعریف کند. لبخند بر لبانش می‌نشیند و می‌گوید: «هر چه در این سال‌ها فی‌سبیل ا... کار کرده بودم مزدش را یک جا گرفتم.» سپس توضیح می‌دهد: « از ورودم به دبیرستان عضو بسیج مدرسه شدم اما خیلی فعال نبودم، تا اینکه سال1386 به بعد کم کم بسیجی فعال شدم.

سال95 به عنوان استاد نمونه حلقه‌های صالحین انتخاب شدم و به دیدار حضرت آقا رفتم. هیچ وقت آن‌زمان را فراموش نمی‌کنم

 فرزندانم از آب و گل درآمده بودند و می‌توانستم بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی بپردازم. بیشتر در حوزه فرهنگی کار کرده و دوره‌های حلقه‌های صالحین را برگزار می‌کردم. سال95 به عنوان استاد نمونه حلقه‌های صالحین انتخاب شدم و به دیدار حضرت آقا رفتم. هیچ وقت آن‌زمان را فراموش نمی‌کنم. تازه از پیاده‌روی اربعین آمده بودم که با من تماس گرفتند و برای دیدار رهبر دعوت شدم.»

 

طلایه‌داران معروف

او می‌گوید: «وقتی در راه قرآن قدم می‌گذارید نمی‌شود مسیر قرآن را طی کنید اما دیگران را به سمت آن دعوت نکنید. برای این نوع فعالیت‌ها هم باید راهش را بدانید در غیر این صورت نه‌تنها حرفتان تأثیرگذار نخواهد بود، بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. 

برای همین در طلایه‌داران معروف همکاری می‌کنم و سعی می‌کنم راه‌های درست امر به معروف را بشناسم و یاد بگیرم. مدتی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مدیر منطقه فعال بودم، اما به خاطر خانواده‌ام انصراف دادم و مدیر ناحیه شدم. »

علوی تذکر می‌دهد: «امر به معروف باید بجا و تأثیرگذار باشد. طلایه‌داران فقط برای حجاب نیست. در حوزه‌های دیگر هم امر به معروف می‌کنند. وقتی انتقادی دارید آن را به درستی بیان کنید، به دنبال اجرای طرح خوب باشید. طرح موضوع برای جمع‌آوری زباله، داشتن فضای سبز مناسب هم امر به معروف هستند. اگر معروف‌ها و منکرها را درست تشخیص دهید می‌توانید شهری نمونه داشته باشید.»

 

خادم‌یار ازدواج رضوی

وی علاوه‌بر فعالیت‌های فرهنگی‌ای که دارد، در حوزه اجتماعی هم خدمت می‌کند. یکی از کارهای او واسطه‌گری در امر ازدواج است. وی با اشاره به گذراندن دوره‌های خادم‌یاری ازدواج رضوی توضیح می‌دهد: « فکر می‌کنم در هر کاری که می‌خواهیم ورود کنیم باید حتما آموزش لازم را دیده باشید تا اشتباه نکنید.

 واسطه‌گری ازدواج هم باید به روش درست انجام شود و بدون تدبیر نباید در این زمینه کار کنیم. برای همین کلاس‌های خادم‌یاری ازدواج رضوی را گذراندم تا بتوانم اگر خواستم در این زمینه خدمت کنم و کارم را به درستی انجام دهم. تلاش دارم به کمک اهالی محل یکی از مساجد محله را به‌عنوان پایگاهی برای این خدمت در نظر بگیریم.»

 

با خانواده مشورت می‌کنم

فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خانم علوی نه‌تنها او را از خانواده دور نکرده، بلکه سبب شده تا بتواند با کمک اندوخته‌هایش فرزندانی صالح تربیت کرده و تحویل جامعه دهد که بیشتر ساکنان محل او را به واسطه پسرانش که قاری قرآن هستند می‌شناسند. 

پسر اولش دکترای روابط بین‌الملل، پسر دوم دانشجوی اتاق عمل و پسر سومش هم امسال کنکور دارد، تنها دختر خانواده هم لیسانس حقوق دارد. علوی درباره جمع خانوادگی‌شان می‌گوید: « هر چند فعالیت‌های اجتماعی زیادی دارم، اما جمع خانواده ما همیشه در کنار هم هستند و در تصمیم‌گیری‌ها با یکدیگر مشورت می‌کنند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر