کد خبر: ۱۳۹۳
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صدای رویش

تابستان سال۸۷ بود که یکی از فعالان پایگاه بسیج شهید قدوسی درخیابان میثم، پیشنهاد راه‌اندازی گروه سرود پایگاه را مطرح کرد. گروهی که در ابتدای راه فقط برای جذب نوجوانان محله به‌ فعالیت‌های فرهنگی شکل گرفت، اما طی ۱۳سال نه‌تنها در مشهد که در کشور پرآوازه شد.

تابستان سال۸۷ بود که یکی از فعالان پایگاه بسیج شهید قدوسی درخیابان میثم، پیشنهاد راه‌اندازی گروه سرود پایگاه را مطرح کرد. گروهی که در ابتدای راه فقط برای جذب نوجوانان محله به‌ فعالیت‌های فرهنگی شکل گرفت، اما طی ۱۳سال نه‌تنها در مشهد که در کشور پرآوازه شد.

 

برکت میلاد امام‌رضا(ع)

محسن اسبوچین که در سال‌های آغازین تشکیل گروه، تازه‌ به دوران جوانی پا گذاشته بود، با تجربه‌ای که در اجراهای مختلف دانش‌آموزی داشت، گروهش را با نوجوانانی که بیشتر از بچه‌های پایگاه بودند، شکل می‌دهد. قرارشان اجرایی برای جشن میلاد امام‌رضا(ع) است. 2ماه تا شب میلاد، زمان مناسبی بود تا گروه سرود بی‌نام‌ونشان محلی پایگاه شهید قدوسی منسجم شود.

مربی جوان دیروز که حالا چند تار موی سپید لابه‌لای موهایش دیده می‌شود، می‌گوید: «از همان اولین اجرا، منضبط‌بودن بچه‌ها برایم مهم بود، اینکه ظاهری یک‌شکل داشته باشند. برای تک‌تک اعضا هدیه کوچکی با همراهی پایگاه تهیه کردیم تا تشویق شوند و نتیجه‌اش یک اجرای امام‌رضایی دل‌چسب و موفقیت‌آمیز بود.»

 

اجرای سرود مناسبتی در دوران کرونا

«هدف اولیه ما از این حرکت، دورکردن نوجوان‌های محله از کوچه و خیابان و گیم‌نت‌هایی بود که معلوم نیست در آن‌ها چه می‌گذرد. حتی ذره‌ای امید به ادامه‌دارشدن این راه و اجرای آن‌ها در مشهد و کشور نداشتیم، چه برسد به آن سمت مرزها.» این‌ها‌ را مربی‌ای می‌گوید که حتی در دوران قرنطینه و شیوع کرونا پیشنهادهای اجرای زیادی در شهر و حتی کشور داشته است: «همه‌چیز به اجرای مناسبتی بچه‌ها در منطقه برمی‌گردد که زمینه‌ای شد تا از دیگر مناطق دوازده‌گانه شهرداری هم پیشنهاد داشته باشیم. کار با برنامه جمعه‌های شاد ادامه یافت. البته خداراشکر کار بچه‌ها به همین موضوع محدود و خلاصه نبود و نیست.»

بسیجی‌های پایگاه بسیج شهید قدوسی که عضو گروه سرود رویش هم هستند، در میدان دیگری حاضر شدند و سنگ‌تمام گذاشتند. تهیه و آماده‌سازی مواد ضدعفونی و دوخت ماسک با همراهی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، همچنین بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند به‌ویژه حاشیه‌شهر، کار گروه رویش بود. البته از هنرشان هم دراین‌زمینه استفاده کردند، اینکه سرود آموزشی در زمینه کرونا آماده و در برخی محلات اجرا می‌کردند و ضمن آن ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هم توزیع می‌شد.

هدف اولیه ما از این حرکت، دورکردن نوجوان‌های محله از کوچه و خیابان و گیم‌نت‌هایی بود که معلوم نیست در آن‌ها چه می‌گذرد

 

برای عضوگیری محدودیتی نیست

کم‌کم اعضای گروه بیشتر می‌شوند، چون اسبوچین با گروه سرود مدارس در ارتباط بوده و اگر به افراد مستعد برمی‌خورده، پیشنهاد پیوستن به گروه سرود پایگاه بسیج را به آن‌ها می‌داده است: «از سویی در اجراهای خیابانی باتوجه‌به موضوع ملی و مذهبی‌بودن سرودها، بارها شده بود که برخی تماشاگران درباره عضویت فرزندشان در گروه از ما سؤال می‌کردند. بعد دعوت و امتحان‌دادن، اگر فرد استعداد داشت، حتما جذب گروه ما می‌شد. گروه محدودیتی ندارد، از امیریه، فرامرز عباسی، گلشهر و حتی گلبهار و طرقبه هم عضو داریم.»

 

نذر موکب‌های امام‌حسین(ع)

آوازه رویش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. محرم سال۹۵ بوده است که مربی با بچه‌ها قرار می‌گذارد تا با درآمد به‌دست‌آمده از اجراهای دهه اول محرم، مقابل مسجد سجادیه ایستگاه صلواتی و خیمه امام‌حسین(ع) بزنند. او می‌گوید خدمتگزاری و اخلاص بچه‌ها برایشان کربلا و پیاده‌روی اربعین را رقم زده است: «روزهایی خاطره‌انگیز و تماشایی بود. موکب‌هایی از آستان قدس در نجف و کربلا بر پا شده بود و بچه‌ها روزانه حدود ۲۵ اجرا داشتند. این برنامه 3سال تکرار شد و اگر امام‌حسین(ع) بطلبد، ادامه خواهد داشت.»

 

اجرا و وداع با سردار سلیمانی

رویش از همان ابتدای پاگیری، اجرا زیاد داشته است، از اجرا برای پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع)، شریعتی و قائم گرفته تا اجراهای خیابانی‌ای که به‌مناسبت اعیادی چون غدیر و قربان و شهادت ائمه برگزار می‌شد.

خودرو حامل گروه سرود با گشتن در جای‌جای شهر، اجرای زنده بچه‌ها را به نمایش می‌گذاشت. حتی اجرای لحظه تحویل سال مقابل مقام معظم رهبری و توجه‌کردن به بچه‌ها گوشه‌ای از برنامه‌های آن‌هاست. اسبوچین می‌گوید: «این‌ها را بگذارید کنار موضوع خبر شهادت سردار که غافل‌گیرکننده بود و همه تا چند ساعت بهت‌زده و در شوک بودیم.‌ بلافاصله جلسه‌ای برای آماده‌سازی سرودی در بزرگداشت ایشان گذاشته شد. موسیقی متن به یکی از بچه‌های گروه اولیه که آهنگ‌ساز شده بود، سپرده شد و تهیه محتوا به دوست شاعری در قم. بچه‌ها تا ساعت۲ نیمه‌شب در استودیوی شخصی تمرین کردند. اولین اجرا در عرصه میدان شهدا بود و دومی در حرم مطهر رضوی، وقتی که پیکر سردار سلیمانی به صحن حرم آورده شد‌. همه بچه‌ها حس‌وحال عجیبی داشتند. بااحساس‌ترین اجرا، اجرا برای سردار سلیمانی بود.»

حمایت از گروه‌های سرود محلی می‌تواند در جذب کودکان و نوجوانان محله تأثیر خیلی زیادی داشته باشد، همان‌طور که در محله ما داشته است

به این‌ها افتخار می‌کنیم

حالا فکر کنید این گروه تاکنون چه امتیازاتی می‌توانست داشته باشد: «بدون اغراق بچه‌های ما در ۹۹درصد جشنواره‌ها موفق به کسب مقام برتری شدند. در جشنواره «به رسم حماسه» که در فرهنگ‌سرای انقلاب و در سطح خراسان‌رضوی برگزار شد، مقام اول را کسب کردیم. به این‌ها کسب مقام اولی در جشنواره کشوری نماز شهر سمنان و... را هم اضافه کنید. سال گذشته در جشنواره کشوری آکاپلا (سرود بدون موسیقی) آستان قدس هم رتبه‌مان چشمگیر بود. برنامه تلویزیونی «بسرا» که هر چهارشنبه ساعت۸ از شبکه امید پخش می‌شود، غافل‌گیرکننده بود، مثل برنامه عصر جدید، با این تفاوت که شرکت‌کننده‌ها گروه سرود بودند. از بین حدود ۱۵۰گروه شرکت‌کننده، ۱۰کار به مرحله نهایی دعوت شدند. داوران این برنامه تلویزیونی، سیدجواد هاشمی، علیرضا بدیعی و شهروز حقی بودند. این مسابقه کشوری با این کیفیت در سطح استان برگزار شد و گروه سرود ما جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داد.»

 

همین‌جا می‌مانیم

گروه سرود رویش به‌عنوان‌ نماینده استان، در کارنامه خود ده‌ها رتبه برتری کشوری داشته است، اما از هیچ‌جا از آن‌ها به‌شکل مقبولی حمایت نشده است. مربی گروه می‌گوید: «حمایت از گروه‌های سرود محلی می‌تواند در جذب کودکان و نوجوانان محله تأثیر خیلی زیادی داشته باشد، همان‌طور که در محله میثم‌شمالی و محدوده محله طلاب داشته است. الان پیشنهادهای خوبی برای جابه‌جایی و رفتن به منطقه به‌ظاهر برخوردارتر می‌شود، اما اعتقاد من این است این گروه از دل همین محله شکل گرفت و بزرگ شد و افتخارش هم برای همین محله باید باشد و بماند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر