کد خبر: ۱۳۹۸
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سیستم‌عامل مهندس‌ها باید به‌روز باشد

نصب کامپیوترهای جدید، تعمیر کامپیوترهای قدیمی و آپدیت نرم‌افزارهای کامپیوتری همه این‌ها نیاز به شاخه‌ای در مشاغل، به نام خدمات کامپیوتری دارند. کاری که 6سال است علی قاسمی آن را انجام می‌دهد. او 24ساله است و در محله جنت مغازه خدمات کامپیوتری دارد. او از 18سالگی هر تابستان یا در زمان شلوغی کار پدرش، به عنوان شاگرد در کنار او کار می‌کرده است. همین امر سبب شده تا امروز با داشتن لیسانس کامپیوتر و تجربه کافی بتواند از پس کارش بربیاید.

خدمات کامپیوتری جزو مشاغلی است که از همان ابتدایی که آمده توانسته جای خودش را در بین مردم باز کند و روز به روز استقبال بیشتری از آن می‌شود. امروز کامپیوتر یک وسیله عمومی در خانه و اداره است، وسیله‌ای که بدون آن کار شما لنگ می‌ماند. نصب کامپیوترهای جدید، تعمیر کامپیوترهای قدیمی و آپدیت نرم‌افزارهای کامپیوتری همه این‌ها نیاز به شاخه‌ای در مشاغل، به نام خدمات کامپیوتری دارند. کاری که 6سال است علی قاسمی آن را انجام می‌دهد.

 او 24ساله است و در محله جنت مغازه خدمات کامپیوتری دارد. او از 18سالگی هر تابستان یا در زمان شلوغی کار پدرش، به عنوان شاگرد در کنار او کار می‌کرده است. همین امر سبب شده تا امروز با داشتن لیسانس کامپیوتر و تجربه کافی بتواند از پس کارش بربیاید.

 

تحصیلات دانشگاهی کافی نیست

او می‌گوید: «برای ورود به این حرفه تحصیلات لازم است، اما با صرف داشتن تحصیلات دانشگاهی نمی‌توان وارد بازار کار شد. در دانشگاه‌های ما مباحث مختصر توضیح داده می‌شوند و در حوزه سخت‌افزاری هم به‌دلیل محدودیت‌های ابزاری چیز زیادی یاد نخواهید گرفت.

 اگر می‌خواهید موفق شوید، باید دوره‌های سخت‌افزاری را به‌طور مجزا بگذرانید و مدتی به اصطلاح شاگردی کنید تا کار دستتان بیاید. در واقع در بخش نرم‌افزاری 6ماه تا یک‌سال و در بخش سخت‌افزاری یک تا 2سال باید شاگرد بود و آموخت.»

خدمات کامپیوتری فقط نصب ویندوز و برنامه یا عوض کردن رم کامپیوتر نیست. در این حرفه می‌توانید خدمات فروش و تعمیر انواع کامپیوتر را ارائه کنید

قاسمی ادامه می دهد: «خدمات کامپیوتری فقط نصب ویندوز و برنامه یا عوض کردن رم کامپیوتر نیست. در این حرفه می‌توانید خدمات فروش و تعمیر انواع کامپیوتر را ارائه کنید. البته هرکدام در یک گروه قرار می‌گیرند و برای انجام هر یک باید تخصص لازم و مجوزش را داشته باشید. ما شرکت خدماتی هستیم و در اینجا فروش، پشتیبانی و مشاوره را انجام می‌دهیم.»

او با اشاره به این موضوع که تمام همکارانش تخصص کافی در حوزه کامپیوتر را دارند یادآور می‌شود: «اگر تخصص باشد کار بهتر انجام می‌شود، اما در حوزه فروش نیاز به تحصیلات بالا ندارید، شناخت اولیه درباره ابزار کامپیوتری کافی است، درواقع در قسمت فروش دانستن تکنیک‌های فروش و بازاریابی اهمیت بیشتری دارد.»

 

قطعات قدیمی پیدا نمی‌شوند

قاسمی با اشاره به این موضوع که در بازار کار فقط 30درصد تحصیلات دانشگاهی به‌کارتان می‌آید توضیح می‌دهد: «سیستم‌های کامپیوتری یک‌سره در حال به‌روز شدن هستند. شما نمی‌توانید به تحصیلات دانشگاهی‌تان اکتفا کنید، بلکه باید به دنبال به‌روزرسانی اطلاعات خودتان باشید و مانند سیستم عامل ورژنتان را ارتقا دهید، در غیر این‌صورت در این حرفه موفق نخواهید بود.»

یکی از مشکلات این حرفه به‌روزشدن نرم‌افزارها و ابزار است که برخی از آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها در کشور ما نیست. او با اشاره به مشکلات حرفه‌اش می‌گوید: «گاهی شرکت‌های بزرگ کامپیوتری اعلام می‌کنند، امکانات جدیدشان را به سیستم‌های قدیمی نمی‌دهند و نمی‌توانیم خدمات را به مشتری بدهیم و قانع کردن مشتری برای آن مشکل زمان‌بر است.

 گاهی نیز قطعه‌ای در بازار یافت نمی‌شود و برای تعمیر باید وسیله استوک پیدا کنند و قطعه را از روی آن باز کنند. حتی ممکن است وسیله پیدا نشود و دستگاه تعمیر نشود. در این شرایط آن‌هایی که خلاقیت کافی و استعداد خوبی در این زمینه دارند، شاید بتوانند قطعات را سریع‌تر پیدا و آماده کنند.»

 

اهمیت تبلیغات در دنیای امروز

او به جوانانی که به کارهای کامپیوتری علاقه دارند توصیه می‌کند: «برای ورود به این حرفه اول علاقه خودتان را ببینید در چیست. حوزه تعمیرات درآمد خوبی دارد، اما سخت است. همان‌طور که گفتم به‌دلیل تحریم‌ها بسیاری از لوازم نیست و شما برای پیدا کردن آن‌ها با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

 کامپیوتر و قطعات آن ارتباط مستقیمی با ارز دارد و برای کار در این حرفه باید تلاش کنید. کار در حوزه نرم‌افزاری راحت‌تر است. شما با یک سیستم کار می کنید و محدودیتی در این زمینه ندارید. البته در حوزه نرم‌افزاری باید اطلاعات شما و سواد شما به‌روز باشد. حتی تسلط بر زبان انگلیسی هم اهمیت دارد.»

او می‌گوید: «در هر شغلی تبلیغات مهم است. شاید در گذشته به تجربه و قدیمی بودن شما توجه داشتند، اما این روزها تبلیغات تأثیر بیشتری روی کار شما دارد و براساس نوع خدماتی که می‌دهید به شما مراجعه می‌کنند.»

حداقل سرمایه برای کار در حوزه سخت‌افزاز حدود 100میلیون تومان است، اما در حوزه نرم‌افزاری تنها یک سیستم کار شما را راه می‌اندازد

 

بالابردن مهارت، درآمد را افزایش می‌دهد

قاسمی می‌گوید: «برای آغاز هر کاری نیاز به سرمایه اولیه است. در حرفه خدمات کامپیوتر این سرمایه متفاوت است. اگر قصد دارید در حوزه سخت‌افزاری فعالیت کنید به ابزاری مانند دستگاه هیتر، هویه پیچ گوشتی و... نیاز دارید که حداقل هزینه برای تهیه این ابزار حدود 100میلیون تومان است، اما در حوزه نرم‌افزاری یک سیستم کار شما را راه می‌اندازد و هزینه کمی نیاز دارید. 

درباره درآمدشان هم باید بگویم؛ اواسط کار به طور میانگین ماهیانه 5 تا 6میلیون درآمد خواهید داشت، اما اگر در خدمات سخت‌افزاری مهارت پیدا کنید و بتوانید از پس کار برآیید درآمد بیشتری خواهید داشت. هر کاری نیاز به انگیزه دارد و موفقیت بدون داشتن پشتکار و انگیزه اتفاق نمی‌افتد.»

 

دستگاه‌های غیراستاندارد، کارراه‌انداز نیستند

قاسمی درباره ابزار کار در شاخه سخت‌افزاری کامپیوتر توضیح می‌دهد: «تعمیرکاران گوشی همراه برای شروع کار نیاز به خرید هیتر و هویه باکیفیت هستند تا کارشان را به‌خوبی انجام دهند. به‌دلیل ظرافت و اهمیت کار نمی‌توان از دستگاه‌های غیراستاندارد استفاده کرد. پیچ‌گوشتی، انبردست، سیم‌چین و سیم لخت‌کن جزو دیگر ابزاری است که در هنگام کارهای سخت‌افزاری به آن نیاز دارید. آزمایش‌کننده منبع تغذیه و مولتی‌متر یکی دیگر از ابزار مورد نیاز است. 

با یک مولتی‌متر به‌سادگی می‌توانید آزمایش کنید که آیا یک مسیر پیوسته برای جاری شدن جریان الکتریکی وجود دارد یا نه. وقتی ساعت‌های بسیار زیادی به‌دنبال عیب‌یابی مشکلات برقی یا سیم‌کشی یک سیستم هستید، یک آزمایش‌کننده یا مولتی‌متر خوب می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند.»

ارسال نظر