کد خبر: ۱۴۱۶
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تغذیه صحیح همراه با ورزش

سیما شکوری ۳۶ ساله ساکن محله بهشتی، دانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی از سال ۹۰ فعالیت ورزشی خود را به‌طور جدی آغاز کرده است. او که یکی از خلأ‌های موجود در جامعه برای بانوان را توجه نکردن به ورزش و تغذیه سالم می‌داند، سه سالی است که سازمانی مردم‌نهاد در حوزه سلامت و ورزش بانوان را راه‌اندازی کرده و در این سمن خدمات مختلفی از جمله مشاوره تغذیه، اهمیت ورزش، آموزش و مراقبت‌های دوران بارداری و سالمندی را ارائه می‌دهد.

سیما شکوری ۳۶ ساله ساکن محله بهشتی، دانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی از سال ۹۰ فعالیت ورزشی خود را به‌طور جدی آغاز کرده است. او که یکی از خلأ‌های موجود در جامعه برای بانوان را توجه نکردن به ورزش و تغذیه سالم می‌داند، سه سالی است که سازمانی مردم‌نهاد در حوزه سلامت و ورزش بانوان را راه‌اندازی کرده و در این سمن خدمات مختلفی از جمله مشاوره تغذیه، اهمیت ورزش، آموزش و مراقبت‌های دوران بارداری و سالمندی را ارائه می‌دهد.

 علاقه‌اش به تشویق بانوان به ورزش و اهمیت دادن به سلامت خود به حدی است که حتی در زمان شیوع کرونا نیز با وجود تعطیل شدن کلاس‌های حضوری، آموزش‌ها و مشاوره‌ها را از طریق فضای مجازی پیگیری می‌کند. در این گفتگو شکوری از چگونگی فعالیت‌های این سمن و اهمیت ورزش و تغذیه برایمان می‌گوید.

 

 آموزش و مشاوره ورزشی

یکی از دغدغه‌های اصلی خود را سلامت بانوان بیان می‌کند و اعتقاد دارد که هنوز هم در جامعه زنان بسیاری وجود دارند که به تغذیه سالم و ورزش اهمیت نمی‌دهند و همین موضوع در دوران سالمندی آن‌ها را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند: «همواره از اهمیت ورزش و نوع تغذیه برای داشتن بدنی سالم صحبت شده است، اما بیشتر بانوان به دلیل شاغل بودن یا وظایف خانه‌داری و همسرداری کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند. همین موضوع باعث شد تا سمن حامیان سلامت بانوان خراسان رضوی را راه‌اندازی کنم.»

وی ادامه می‌دهد: «از ابتدای شکل‌گیری این سمن از کارشناسان مامایی و روان‌شناسی و همچنین تغذیه دعوت به همکاری کردم که این امر باعث شد روش‌های تشویقی ما متفاوت باشد و بانوان زیادی جذب انجمن شوند.»

به گفته شکوری این سمن از چهار کارگروه اصلی روان‌شناسی، مامایی، ورزش و سلامت تشکیل می‌شود: «برنامه‌های ما در حوزه‌ها و سن‌های مختلف دسته‌بندی شده و از مشاوره و حمایت دختران در سن بلوغ تا مشاوره قبل از ازدواج در آموزش‌های کارگاهی انجمن ارائه می‌شود. همچنین برگزاری کلاس‌های کنترل دیابت را با همکاری شهرداری در بوستان‌های مختلف شهر در دستورکار داریم.»

شکوری استقبال بانوان را عامل اصلی گسترش فعالیت‌های خود بیان کرده و می‌گوید: «اعتقاد داریم سالمندان قشری از جامعه هستند که نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارند. اگر در جوانی به هر دلیلی آن‌طور که باید و شاید به سلامت خود توجه نکرده‌اند، اکنون باید آن‌ها را تشویق به نرمش و ورزش‌های منحصر به سن خود کرد تا به نوعی از درد و رنج آن‌ها کاست. پیشگیری از درد‌های سالمندی با اقداماتی، چون آموزش ورزش در آب یکی دیگر از برنامه‌های ماست.»

پیشگیری از درد‌های سالمندی با اقداماتی، چون آموزش ورزش در آب یکی دیگر از برنامه‌های ماست

وی با اشاره به کرونا به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ جامعه بیان می‌کند: «با انتشار خبر شیوع این بیماری در اسفند سال گذشته موجی از نگرانی در بین مردم به وجود آمد. همچنین نگرانی در بین بانوان باردار که آگاهی درباره واگیردار بودن این بیماری و سرایت آن به جنین خود نداشتند بیشتر از سایر افراد بود. 

در همین راستا تصمیم گرفتیم مشاوره‌های خود را به بانوان عضو انجمن با استفاده از فضای مجازی ادامه دهیم. علاوه بر مشاوره‌های روان‌شناختی توسط کارشناسان مربوطه نماهنگ‌هایی برای بانوان باردار تهیه کردیم تا با ورزش‌هایی از جمله مدیتیشن و یوگا بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و دچار افسردگی نشوند. همچنین نماهنگ‌های دیگری در حوزه نرمش در منزل برای سایر بانوان و سالمندان تهیه شد.»

 

مواد غذایی ارگانیک

شکوری که تحصیلاتش را در مقطع دکترای فیزیولوژی و تغذیه دنبال می‌کند با تأکید بر ضرورت استفاده از مواد غذایی سالم و ارگانیک، یادآور می‌شود: «هنگام خرید مواد غذایی جدولی از میزان کالری‌هایی که در آن وجود دارد درج شده است، اما بیشتر افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند و همین امر باعث مشکلات تغذیه‌ای و افزایش وزن در افراد می‌شود. بهتر است با دانستن کالری‌های مختلف و استفاده مناسب از آن‌ها در طول روز ارزش و نیاز غذایی روزانه خود را تأمین کنیم.»

وی یکی دیگر از چالش‌های تغذیه‌ای جامعه امروز را مصرف بیش از حد فست‌فود‌ها بیان کرده و می‌گوید: «هرم غذایی، موضوعی است که از زمان تحصیل در کتاب‌های درسی برای تمام ما بیان شده، اما اکنون اگر از افراد مختلف درباره این هرم و رعایت آن در زندگی روزانه آن‌ها سؤال کنید پاسخ‌های درستی دریافت نخواهید کرد و متأسفانه این موضوع به ناآگاهی جامعه بازمی‌گردد.»

شکوری با اشاره به اینکه تغذیه صحیح رشد را میسر می‌سازد و علاوه بر اینکه به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌شود، بیان می‌کند: «باید توجه داشت زمانی ورزش در سلامتی ما تأثیرگذار خواهد بود که تغذیه‌ای مناسب و بنا بر سن و وزن خود داشته باشیم و بدانیم از هر گروه غذایی به چه میزان و در چه زمانی باید مصرف کنیم تا بدنی سالم داشته باشیم و دیگر شاهد بیماری‌هایی از جمله دیابت و فشار خون نباشیم که با رسیدن به میان‌سالی تازه به چشم می‌آیند.»

ارسال نظر