کد خبر: ۱۴۲۶
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

زندگی هم مثل شطرنج، برد و باخت دارد

این ورزش بر درس و زندگی النا کامران‌نیا تأثیر بسزایی داشته است. این نوجوان باانگیزه توضیح می‌دهد: شطرنج گرچه بازی آرامی است، استرس و هیجان دارد و حس رقابت‌کردن در فرد ایجاد می‌کند. هم استرس دارد و هم خوشی، هم برد است و هم باخت. با این حال از باخت‌ها درس می‌گیرم و به آن بیشتر به عنوان تجربه نگاه می‌کنم. به‌دلیل شطرنج در مدرسه و در زندگی موفق هستم.آموخته‌ام زندگی هم مانند شطرنج است، برد و باخت دارد. برای آنکه چیزی را به دست آوری باید تلاش کنی.

زندگی مانند صفحه شطرنج است گاه روی خوشش را به ما نشان می‌دهد و گاهی غم. اما آنچه اهمیت دارد درس‌گرفتن از آن است. حکایت النا کامران‌نیا نیز همین است. این نوجوان محله کلاهدوز با بازی شطرنج و شرکت در مسابقات نگاه دیگری به زندگی پیدا کرده و از لحظه‌لحظه آن درس آموخته است.

 

تشویق والدین برای ادامه مسیر

النا کامران‌نیا سال86 در محله کلاهدوز به دنیا آمده است. او از همان کودکی همراه با هلیا، خواهر دوقلوی خود، ضمن آموزش‌دیدن در کلاس‌های شطرنج مهدکودک به این ورزش علاقه‌مند شد. 

زمانی که استادش استعداد او را تحسین کرد النا تصمیم گرفت راه آمده را ادامه دهد. او در این باره می‌گوید: والدینم همیشه به پرورش استعدادهای فرزندانشان توجه داشتند. به همین دلیل از کودکی در کلاس‌های شطرنج، موسیقی و نقاشی شرکت کردم. با این حال علاقه‌ام به شطرنج سبب شد از 8سالگی به طور جدی زیرنظر استاد سعید پیرملکی آموزش ببینم.

 

اولین موفقیت در 9سالگی

از همان‌زمان شرکت در مسابقات را شروع می‌کند و هر سال خود را در رقابت‌های مختلفی محک می‌زند. اولین موفقیتش مربوط به 9سالگی اوست که مقام اول در مسابقات استانی شطرنج زیر 10سال را از آن خود می‌کند. حس اولین برد هنوز هم برایش خاطره‌انگیز است.

اولین موفقیتش مربوط به 9سالگی اوست که مقام اول در مسابقات استانی شطرنج زیر 10سال را از آن خود می‌کند

او کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی ناحیه آموزش و پرورش(سال‌95)، مقام سوم انفرادی در مسابقات ورزشی قهرمانی آموزشگاه‌های استان(سال 95)، مقام سوم در مسابقات ورزشی قهرمانی آموزشگاه‌های استان (95-96)، مقام سوم تیمی در بیست و نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی دانش‌آموزان دختر ابتدایی سراسر کشور (سال97) را در کارنامه دارد.

همچنین رتبه سوم در مسابقات قهرمانی رده سنی دختران زیر16سال مشهد(سال 97)، رتبه اول مسابقات ورزشی قهرمانی ناحیه آموزش و پرورش(سال 98)، مقام اول مسابقات قهرمانی رده سنی زیر۱۲سال دختران مشهد(۹۸)، مقام سوم مسابقات برق‌آسا قهرمانی استان رده سنی زیر ۱۲سال دختران(۹۸) و رتبه اول مسابقات ورزشی آموزش و پرورش(98-99) نمونه‌هایی از موفقیت‌های اوست.النا می‌گوید: «از زمانی که کرونا آمد آموزش‌ها و مسابقات نیز آنلاین شد. این موضوع نگذاشت از هدفم فاصله بگیرم. در این مدت در مسابقات بسیاری شرکت کرده‌ام و رتبه‌‌های اول، دوم و سوم را به دست آورده‌ام که مقام اول رده سنی بین ۱۰ تا ۱۴سال مسابقات قهرمانی آزاد آنلاین(سال ۹۹) از آن جمله است.»

 

درس‌گرفتن از باخت

این ورزش بر درس و زندگی او تأثیر بسزایی داشته است. این نوجوان باانگیزه توضیح می‌دهد: «شطرنج گرچه بازی آرامی است اما استرس و هیجان دارد و حس رقابت‌کردن در فرد ایجاد می‌کند. هم استرس دارد و هم خوشی، هم برد است و هم باخت. با این حال از باخت‌ها درس می‌گیرم و به آن بیشتر به عنوان تجربه نگاه می‌کنم. به‌دلیل شطرنج در مدرسه و در زندگی موفق هستم.آموخته‌ام زندگی هم مانند شطرنج است، برد و باخت دارد. برای آنکه چیزی را به دست آوری باید تلاش کنی.» 

النا تصمیم دارد در آینده دندان‌پزشک شود اما می‌خواهد شطرنج را همواره در کنار درس ادامه دهد و آرزویش قهرمانی در جهان است. او می‌گوید: «تشویق همیشه در پیمودن مسیر مؤثر است. پس از خداوند استاد پیرملکی با همراهی و تشویق خود در کنار حمایت‌های خانواده‌ام برای پیش‌برد هدفم به من امید داده‌اند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر