کد خبر: ۱۴۲۸
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ابتکار محمد طیرانی برای امحای ویال‌های خالی واکسن کرونا

محمد طیرانی و دوستانش نوروز سال 1400 را به‌سختی کار کردند تا سرانجام موفق شدند در تاریخ 7فروردین دستگاه امحای ویال‌های خالی واکسن را تولید و به بیمارستان شهید طالقانی آبادان ارسال کنند. او توضیح می‌دهد: این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و برای جانمایی در اتاق‌های واکسیناسیون کرونا مناسب است، ما یک آپشن ویژه برای این دستگاه درنظر گرفتیم و آن پدالی بودن دستگاه امحای ویال‌های خالی واکسن کروناست. دست در این فرآیند نقشی ندارد، ویال واکسن بعد از تزریق به داخل دستگاه انداخته شده و با فشردن پدال، عملیات پودر شدن ویال‌های خالی در 20ثانیه انجام می‌شود.

کام همه از فاجعه کرونا تلخ است و سرعت پایین واکسیناسیون هم بر شدت بیماری و تلخی این روزهای سیاه افزوده است، دراین بین آنچه بر سر ویال‌های ‌(شیشه‌) خالی واکسن می‌آید موضوعی است که به یکی از دغدغه‌های جدی وزارت بهداشت تبدیل شده است. درچنین شرایطی عده‌ای شیاد که در وضعیت موجود به دنبال ماهی گرفتن از این آب گل آلود هستند، از ویال‌های خالی واکسن سوءاستفاده کرده و واکسن‌های قلابی را روانه بازار سیاه می‌کنند.

محمد طیرانی، جوان خلاق محله الهیه، به همراه چندتن از دوستانش دستگاهی را طراحی و تولید کرده که به کمک آن می‌توان ویال‌های خالی واکسن را بلافاصله بعد از تزریق امحا کرد.

 

آغاز کار با تماس بیمارستان آبادان

محمدطیرانی، متولد سال 1370 و ساکن محله الهیه است. او که مهندس مکانیک است از سال 1395 در زمینه طراحی و ساخت خطوط فرآوری ضایعات فعال است، درباره انگیزه ساخت دستگاه امحای ویال‌های خالی واکسن کرونا می‌گوید: «همه چیز از تماس مدیریت بیمارستان شهید طالقانی آبادان شروع شد، 25اسفند سال99 آن‌ها سفارش دستگاهی را دادند که با آن بتوان ویال‌های خالی واکسن کرونا را بلافاصله بعد از تزریق و قبل از ارسال به واحد امحا دفع کرد. ما قبلا دستگاه پودرکردن ضایعات شیشه‌ای مانند شیشه‌های شربت، نوشیدنی و یا شیشه‌های ساختمانی را تولید کرده بودیم اما این دستگاه هم ابعاد بزرگی داشت و هم اینکه هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد می‌کرد.»

 

این دستگاه پدالی است!

محمد و دوستانش نوروز سال 1400 را به‌سختی کار کردند تا سرانجام موفق شدند در تاریخ 7فروردین دستگاه امحای ویال‌های خالی واکسن را تولید و به بیمارستان شهید طالقانی آبادان ارسال کنند. او توضیح می‌دهد: «این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و برای جانمایی در اتاق‌های واکسیناسیون کرونا مناسب است، ما یک آپشن ویژه برای این دستگاه درنظر گرفتیم و آن پدالی بودن دستگاه امحای ویال‌های خالی واکسن کروناست. دست در این فرآیند نقشی ندارد، ویال واکسن بعد از تزریق به داخل دستگاه انداخته شده و با فشردن پدال، عملیات پودر شدن ویال‌های خالی در 20ثانیه انجام می‌شود.»

 با این‌کار هم حجم ضایعات شیشه کم می‌شود و هم امکان سوءاستفاده از ویال‌های خالی واکسن کرونا به صفر می‌رسد

 

امکان سوءاستفاده به صفر می‌رسد!

امحای ویال‌های خالی واکسن جزو ضروریات مراکز واکسیناسیون است و در اعتبارسنجی آن‌ها نقش مؤثری دارد. با استفاده از این دستگاه، امحا و دفع ویال‌های خالی واکسن کرونا در محل واکسیناسیون انجام می‌شود و نیازی به جابه‌جایی نیست. محمد با تأیید این مطلب می‌گوید: «در زیر دستگاه امحا، سیفتی باکس‌های بیمارستانی(سطل ایمن) تعبیه شده که ویال‌های خالی واکسن بعد از پودرشدن به داخل آن ریخته می‌شود، با این‌کار هم حجم ضایعات شیشه کم می‌شود و هم امکان سوءاستفاده از ویال‌های خالی واکسن کرونا به صفر می‌رسد.»

محمد طیرانی در پایان می‌گوید: با همراهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این دستگاه در ردیف ثبت اختراع قرار گرفته است و با تأیید این مجموعه در حال حاضر استفاده می‌شود، اکنون مرکز واکسیناسیون الهیه و مراکز درمانی 10استان کشور از این دستگاه برای امحای ویال‌های خالی استفاده می‌کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر