کد خبر: ۱۴۳۰
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کام تلخ قنادها با کرونا

بخش مهمی از شیرینی تولید شده ما در مراسم عروسی، جشن‌های تولد و فارغ‌التحصیلی به فروش می‌رسید. برای هرکدام از این مراسم‌ها بین 50 تا 400کیلو شیرینی استفاده می‌شود. برای تهیه این مقدار شیرینی ما باید چند شیفت اضافه کار می‌کردیم. با ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و جشن‌ها و به دنبال آن تعطیلی تمامی ‌باغ تالارها، تولید و فروش شیرینی بین 50 تا 60درصد کاهش یافت. در همین شیرینی فروشی ما در قبل از کرونا بین 5 تا 8نفر مشغول به کار بودند، اما بعد از کرونا به دلیل نداشتن فروش، عذر چند نفرشان را خواستیم.این گفته یکی از قنادهای شهر است.

بیش از یک سال و نیم از گسترش و شیوع بیماری کرونا می‌گذرد. با همه‌گیری این بیماری مجالس شادی تعطیل شد و از آنجا که کار شیرینی‌فروشی‌ها ارتباط مستقیمی با برگزاری مجالس و دورهمی‌ها دارد، حرفه‌شان از رونق سابق افتاد. در گفت‌وگو با چند شیرینی فروش محله نوده از تأثیر کرونا بر کسب و کارشان پرسیدیم.

 

نوروز بدون شیرینی 

سجاد صادق آبکوه، مدیر یک شیرینی‌سرا در محله نوده، با اشاره به تعطیلات عید نوروز سال99 که بعد از پدیدارشدن کرونا اتفاق افتاد می‌گوید: عید نوروز بهترین زمان و اوج کار ما برای فروش شیرینی است، هرسال چند روز مانده به عید نوروز همه چه فقیر و چه غنی به اندازه یک جعبه کوچک هم شده شیرینی می‌خرند. از طرف دیگر چون بعضی جشن‌های عروسی در ایام نوروز است ما از 2هفته مانده به عید 15فروردین بیشترین تولید شیرینی را داریم.

او ادامه می‌دهد: کارگاه شیرینی‌پزی ما شبانه‌روزی فعال است و روزانه چند صدکیلو شیرینی تولید می‌کردیم و می‌فروختیم. اما با شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه سال1398و هشدار‌ها و ممنوعیت‌های اداره بهداشت برای پیشگیری از دورهمی‌ها و دید وبازدیدهای خانوادگی و با تعطیل اجباری 15روزه در ایام عید نوروز، فروش ما به پایین‌ترین میزان ممکن رسید. این بزرگ‌ترین خسارت مالی بود که از ابتدای تأسیس شیرینی فروشی به ما وارد شده بود، طوری که حتی برای پرداخت هزینه‌های اولیه مغازه (آب، برق وگاز) درمانده بودیم. عید امسال هم اگر چه کرونا همچنان وجود داشت اما وضعیت بهتر شده بود. مردم شیرینی و آجیل مختصری برای عید خریدند و وضعیت فروش بهتر شده بود . اکنون ما با حداقل نیرو مشغول به کار هستیم.

از چند هفته قبل که واکسیناسیون عمومی‌شروع شده تأثیرات مثبتی داشته است و مردم احساس آرامش بیشتری پیدا کرده‌اند

 

زیان حاصل از تعطیلی تالارها

وحید برزکار، مدیری شیرینی سرای دیگری در محله نوده با اشاره به تأثیر منفی تعطیلی تالارها و باغ‌سراها در 2سال گذشته می‌گوید: بخش مهمی از شیرینی تولید شده ما در مراسم عروسی، جشن‌های تولد و فارغ‌التحصیلی به فروش می‌رسید. برای هرکدام از این مراسم‌ها بین 50 تا 400کیلو شیرینی استفاده می‌شود. برای تهیه این مقدار شیرینی ما باید چند شیفت اضافه کار می‌کردیم. به طور میانگین بیش از 90درصد این مراسم‌ها در تالارها، باغ‌تالار‌ها و باغ‌سرا‌ها برگزار می‌شد. با ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و جشن‌ها و به دنبال آن تعطیلی تمامی ‌باغ تالارها، تولید و فروش شیرینی بین 50 تا 60درصد کاهش یافت. در همین شیرینی فروشی ما در قبل از کرونا بین 5 تا 8نفر مشغول به کار بودند، اما بعد از کرونا به دلیل نداشتن فروش، عذر چند نفرشان را خواستیم. حالا هم با 2، 3نفر کارهای مغازه را انجام می‌دهیم. برخی همکاران ما به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بهای مغازه و پول آب و برق این شغل را کنارگذاشته و تغییر شغل داده‌اند.

 

تأثیر مثبت واکسیناسیون

امین رشیدی جوان، مدیریت شیرینی سرایی دیگر در محله نوده با اشاره به تأثیر مثبت واکسیناسیون در جامعه می‌گوید: از چند هفته قبل که واکسیناسیون عمومی‌شروع شده تأثیرات مثبتی داشته است. مردم احساس آرامش بیشتری پیدا کرده‌اند و حداقل مطمئن هستند با زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر کمتری جانشان را تهدید می‌کند. با این روند امیدوار هستیم که در چند ماه آینده با تکمیل واکسیناسیون همه شهروندان، همه‌گیری کرونا متوقف شده و حتی از بین برود و ما شاهد آغاز دوباره جشن‌ها و عروسی‌ها باشیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر