کد خبر: ۱۴۴۴
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچک‌ترین قهرمان شنای استان از انگیزه‌هایش می‌گوید

ماهان هفت ساله که در اولین حضورش در مسابقات استانی موفق به کسب رتبه سوم شده، فقط یک سال است که در رشته ورزشی شنا آموزش را آغاز کرده است.می‌گوید: قهرمانی من در رشته پروانه بود که توانستم نفر سوم بشوم، اما دو نفر دیگر از من خیلی بزرگ‌تر بودند. چون رده سنی ما از 7 تا 9 سال بود و من کوچک‌ترین پسر گروه بودم. در روزهای اولی که به استخر می‌رفتم حتی لباس پوشیدن و بستن بند کفش‌هایم به‌تنهایی برایم کار سختی بود اما با کمک مربی توانستم خیلی زود این کارهای شخصی را یاد بگیرم. وقتی دلم می‌خواهد استراحت کنم کرال پشت را انتخاب می‌کنم.

مهم‌ترین دل‌مشغولی والدین سلامت فرزند دلبندشان است. در این میان ورزش بهترین راه برای تأمین سلامت روح و جسم است و بسیاری از والدین با تحقیق و آگاهی به دنبال رشته‌ ورزشی متناسب با استعداد کودکشان هستند. میترا پژهان، مادر ماهان برزیگر، از همین دست مادرانی است که از سن کم استعداد فرزند خود را شناسایی کرده و در سن هفت سالگی شاهد موفقیت فرزندش در رشته مورد علاقه اوست. با ماهان هفت ساله، کوچک‌ترین قهرمان شنای استان که موفق به کسب رتبه سوم در شنای پروانه شده است و در خیابان کوثر زندگی می‌کند، گفت‌وگویی داشتیم.


موفقیت در اولین حضور

ماهان هفت ساله که در اولین حضورش در مسابقات استانی موفق به کسب رتبه سوم شده، فقط یک سال است که در رشته ورزشی شنا آموزش را آغاز کرده است. 

این کوچولوی پرتلاش از تجربه حضور خود در مسابقات استانی این‌طور می‌گوید: از سال قبل که برای شنا به استخر ارمغان رفتم با عمومجید تمریناتم را شروع کردم. عمو مجید مربی من است و اولین شنای من را که کرال بود از او یاد گرفتم. وقتی دید خیلی سریع حرکات را یاد می‌گیرم تکنیک‌های دیگر را به من آموزش داد. من هم با علاقه زیاد تمرین می‌کردم تا خیلی زود بتوانم برنده مسابقات باشم.

او با حالتی پیروزمندانه از قهرمانی‌اش می‌گوید: قهرمانی من در رشته پروانه بود که توانستم نفر سوم بشوم، اما دو نفر دیگر از من خیلی بزرگ‌تر بودند. چون رده سنی ما از 7 تا 9 سال بود و من کوچک‌ترین پسر گروه بودم. در روزهای اولی که به استخر می‌رفتم حتی لباس پوشیدن و بستن بند کفش‌هایم به‌تنهایی برایم کار سختی بود اما با کمک مربی توانستم خیلی زود این کارهای شخصی را یاد بگیرم. من برای تفریح هم شنا را دوست دارم. وقتی دلم می‌خواهد استراحت کنم کرال پشت را انتخاب می‌کنم.

در روزهای اولی که به استخر می‌رفتم حتی لباس پوشیدن و بستن بند کفش‌هایم به‌تنهایی برایم کار سختی بود


فضای ناشناخته مسابقات

ماهان از مسابقات هم می‌گوید. مسابقات استانی که توانسته در آن خوش بدرخشد. او می‌گوید: من در استخر ارمغان تمرین می‌کردم که اندازه‌های آن خیلی کوچک‌تر از استخر محل مسابقات بود. استخر مسابقات ما سعدآباد بود که هشت متر بزرگ‌تر از استخر تمرین من بود. البته من نترسیدم و توانستم با آن طول به‌خوبی هم شنا کنم. روز قبل از مسابقات به همراه عمومجید به استخر سعدآباد رفتیم تا من استخر را ببینم و به قول عمومجید از بزرگی استخر ترسم بریزد. دفعه اول که روی سکوی پرش رفتم کمی ترسیدم ولی دفعات بعدی مشکلی نداشتم.

میترا پژهان، مادر ماهان، نیز از شیوه نفس‌گیری او می‌گوید: ماهان در کودکی با آسم و آلرژی شدید روبه‌رو بود و حتی برای این موضوع بستری هم شده بود. از دو سالگی ورزش را با فوتبال شروع کرد، ژیمناستیک و اسکیت هم در تمرینات او قرار داشت. اما کمی بعد با مشورت پدرش برای او ارتباط با آب را در نظر گرفتم و وقتی دیدم ارتباط خوبی برقرار کرده است آموزش او را آغاز کردم. نکته جالب توجه این است که با وجود آلرژی، حجم ریه او بسیار خوب است و تنفس خوبی در هنگام شنا دارد. حتی در این دوره از مسابقات باوجود اینکه از دیگران کوچک‌تر بود و طول شیرجه او کمتر از رقبایش بود اما دیرتر به سطح آب می‌آمد و می‌توانست مدت زمان بیشتری را زیر آب به مسیر خود ادامه دهد.

مادر ماهان از تأثیر آب بر روح و ذهن او می‌گوید: شنا و ارتباط با آب تأثیر زیادی در تمرکز او داشته و تفاوت یادگیری را در ماهان به وضوح می‌بینم. ماهان با تلاش‌های دلسوزانه مربی‌اش مجید سیاران توانست در فاصله کوتاه دوهفته‌ای برای مسابقات آماده شود. به نظر من استعدادیابی در سن کم مهم‌ترین عامل پیشرفت فرزندان ماست.

کلمات کلیدی
ارسال نظر