کد خبر: ۱۴۸۸
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه‌ای ۲۰۰ ساله به یاد "حاج‌ابرام"

در محله پایین‌خیابان و در خیابان شوشتری8 کوچه‌ای وجود دارد که زمانی محل برووبیای محله بود. شاید امروز از هویت قدیم آن چیزی باقی نمانده باشد، اما هنوز هم در میان مردم به نام بزرگ و خیر محله آن زمان، حاج‌ابرام (ابراهیم) شناخته می‌شود. طبق گفته بزرگ‌تر‌ها و قدیمی‌ها، این کوچه قدمت دویست‌ساله دارد و ابتدای کوچه هم حمام معروف حاج‌ابرام قرار داشته که خودش این حمام را ساخته و وقف کرده بود.

 در گذشته بیشتر از اینکه کوچه‌ها را نام‌گذاری کنند یا خانه‌ها را به پلاک بشناسند، نام اهالی و افرادی که در آن زندگی می‌کردند، شناسنامه کوچه و حتی محله را شکل می‌داد.

 در محله پایین‌خیابان و در خیابان شوشتری8 کوچه‌ای وجود دارد که زمانی محل برووبیای محله بود. شاید امروز از هویت قدیم آن چیزی باقی نمانده باشد، اما هنوز هم در میان مردم به نام بزرگ و خیر محله آن زمان، حاج‌ابرام (ابراهیم) شناخته می‌شود.

 طبق گفته بزرگ‌تر‌ها و قدیمی‌ها، این کوچه قدمت دویست‌ساله دارد و ابتدای کوچه هم حمام معروف حاج‌ابرام قرار داشته که خودش این حمام را ساخته و وقف کرده بود. البته از این حمام، فقط تلی از خاک باقی مانده است.

 

زایشگاه خیریه امام هادی(ع) در ابتدای کوچه قرار دارد و مدتی است که به‌دلیل تعمیرات پذیرش ندارد.

 

حسن حجازی، از قدیمی‌های محله، می‌گوید: همه مغازه‌ها و هویت قدیمی کوچه از بین رفته است، اما در گذشته بیشتر خانه‌های کوچه به یکدیگر راه داشت تا هنگام خطر اهالی بتوانند خودشان را به مکانی امن برسانند.

 

مرکز آموزش و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری «مرحوم نصرا...» اخگر نیز در اواسط کوچه قرار دارد و از مراکز فعال ناحیه5 آموزش‌وپرورش استثنایی مشهد است.
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حجت مسعودیان
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
0
پدرمن تولیت حمام حاج ابراهیم در کوچه حاج ابراهیم بودند که بصورت موقوفه اداره می شده است.
وقف نامه این حمام قدیمی و تاریخی با خطی بسیار نفیس است میتونم تصویر این وقف نامه را برای عموم در این سایت ارسال کنم
من نسل هفتم حاج ابراهیم هستم
مشهدچهره
| -
سلام و سپاس فراوان از پیام شما. بسیار عالی. حتما با شما برای گفتگو و دریافت اطلاعات بیشتر تماس خواهیم گرفت
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
یادش بخیر. چه کوچه باریک و طولانی ای بود. سر کوچه ابتدای نواب صفوی و اوایلش یک دیزی فروشی بود. بعد حمام حاج ابراهیم و داخل میلان سمت چپ هم حمام زنانه. یک سوپری هم اواسط کوچه بود بین بیمارستان امام هادی و حمام.
خونه ما حاشیه نواب و دقیقا روبروی کوچه حاج ابراهیم بود. یک خونه خیییلی بزرگ دارای خونه هتی تابستونی و زمستونی با معماری خاص و دیوارهای گنبدی و دیوارهای کاهگلی و... هواکش های تعبیه شده قدیمی که بصورت درهای آینه دار داخل اتاق های طبقه بالا بود و داخلش پله میخورد به اتاق های مخفی زیر خونه. سه درب ورودی داشت یکی بطرف نواب، دو تا بطرف کوچه عسگریه. بالای ۲۵ تا اتاق داشتیم د ر دو حیاط متصل بهم. باغچه هاش هر کدوم بالای ۱۲ متر بود. حیف و هزاران حیف که این خونه چون تعمیات زیاد لازم داشت، جزو آثار تاریخی ثبت نشد وگرنه خیییلی قشنگتر و جالبتر از خونه های تاریخی کنارش بود. خونه مون، مدرسه مون، عکاسی گلسرخ، آجیل تقی زاده، مسجد صاحب الزمان، و... همه خاطرات محله مون خراب شد و دیگه اثری ازشون نیست

سلام و ممنون از اشتراک گذاشتن این خاطرات زیباتون. اینطور که شما تعریف کردید حتما خونه زیبایی بوده و صد حیف که این زیبایی‌ها دیگه در دسترس ما نیست.

سید هاشم حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
0
سلام درودبرشما هویت مشهدراعمدا نابود کردند ،90ساله خانواده من تاکنون در محله ساکن هستند.اطلاعات بیشتردرخدمتم.