کد خبر: ۱۴۹۱
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوجوان محله دانش‌آموز مقام اول کشوری در ساخت پادکست‌ را دارد

سیدمرتضی سنجرموسوی از دانش‌آموزان پرانرژی و سخت‌کوش محله دانش‌آموز است که امسال وارد کلاس دهم می‌شود. او تابستان سال۹۸ به دنبال یک فراخوان تصمیم می‌گیرد پادکستی به مناسبت نیمه‌شعبان تولید کند. با چند نفر از دوستانش آن را می‌سازند. مرتضی وقتی با رضایت مخاطبانش روبه‌رو می‌شود فکر توسعه کار را در سر می‌پروراند که آن را این‌گونه تعریف می‌کند: با خودم گفتم می‌توانم کانالی برای مدرسه بزنم و پادکست‌ در آن بگذارم تا هم‌‌مدرسه‌ای‌هایم آن‌ها را گوش دهند.

این روزها این‌قدر فضای مجازی توسعه پیدا کرده که ممکن است عده‌ای با همه امکانات آن آشنا نباشند. پادکست‌های صوتی بخشی از ظرفیت فضای مجازی در دنیای امروز هستند. این پادکست‌ها همان فایل‌های صوتی هستند که می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و در مسیر رفتن به سر کار،‌ هنگام استراحت، قبل از خواب و هر وقت که فرصتش را داشتید،‌ گوش کنید. 

سوژه امیدمحله این هفته ما نوجوان ۱۷ساله‌ای است که در زمینه تولید پادکست فعالیت دارد و توانسته مقام اول کشوری این رشته را در «مسابقات فرهنگی و هنری فردا» که هرساله توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود،‌ دریافت کند.

 

بهره‌گیری از پادکست‌ برای ارتباط بهتر

سیدمرتضی سنجرموسوی از دانش‌آموزان پرانرژی و سخت‌کوش محله دانش‌آموز است که امسال وارد کلاس دهم می‌شود. او تابستان سال۹۸ به دنبال یک فراخوان تصمیم می‌گیرد پادکستی به مناسبت نیمه‌شعبان تولید کند. با چند نفر از دوستانش آن را می‌سازند. مرتضی وقتی با رضایت مخاطبانش روبه‌رو می‌شود فکر توسعه کار را در سر می‌پروراند که آن را این‌گونه تعریف می‌کند: «با خودم گفتم می‌توانم کانالی برای مدرسه بزنم و پادکست‌ در آن بگذارم تا هم‌‌مدرسه‌ای‌هایم آن‌ها را گوش دهند.»

او خیلی زود ایده‌اش را عملی می‌کند و گروهی ۱۵نفره تشکیل می‌دهد. برای انتخاب اعضای گروه سراغ دانش‌آموزانی می‌رود که در جشنواره خوارزمی و دیگر مسابقات، مقام‌های مرتبط در زمینه نویسندگی، گویندگی،‌ طنزپردازی و ... آورده‌اند.

مرتضی می‌گوید: «از آن‌زمان تاکنون ۵۰پادکست سریالی با عنوان «فوتبالی شو» و ۲۰پادکست مناسبتی برای جشن‌ها، اعیاد و شهادت‌ها درست کرده‌ایم. همچنین گزارش‌هایی از اخبار و حواشی مدرسه می‌گذاشتیم. به عنوان مثال با معلمانی که سر کلاس روحیه جدی و خیلی مقرراتی داشتند،‌ به گپ‌و‌گفت و شوخی‌ می‌پرداختیم و آن‌ها را پخش می‌کردیم. بعد از مدتی متوجه شدیم دانش‌آموزان ارتباط عاطفی بهتر و صمیمی‌تری با این معلمان گرفته‌اند و این خیلی برای همه ما جالب و ارزشمند بود.»

 

دیده‌شدن در دیگر شهرها

او سال گذشته یکی از همین پادکست‌ها را که یادش نیست کدام بوده، برای «مسابقات فرهنگی و هنری فردا» که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، می‌فرستد که مقام اول کشور را به دست می‌آورد.

ابتدا قصد داشتیم فقط برای دانش‌آموزان مدرسه یا حتی کلاس خودمان مطلب تولید کنیم اما بعد دیدیم این‌قدر استقبال شد که پادکست‌هایمان در گروه‌های مختلف فضای مجازی منتشر شد 

مرتضی می‌گوید: «ابتدا قصد داشتیم فقط برای دانش‌آموزان مدرسه یا حتی کلاس خودمان مطلب تولید کنیم اما بعد دیدیم این‌قدر استقبال شد و پادکست‌هایمان در گروه‌های مختلف فضای مجازی منتشر شد که حتی از سیستان و بلوچستان، اهواز و دیگر شهرها برایمان پیغام می‌آمد.» به عقیده او شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها هم تأثیر زیادی در این موفقیت داشته است.

سیدمرتضی سنجرموسوی،‌ عضو مجلس دانش‌آموزی استان، نیز هست و سال۹۷ رتبه ممتاز استان در رشته احکام مسابقات قرآن و عترت را کسب کرده است. امسال هم در مسابقات مقاله‌نویسی استان رتبه اول را به دست آورده و منتظر اعلام نتایج کشوری است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر