کد خبر: ۱۴۹۲
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گیاهان دارویی راه درمان کرونا نیست، اما پیشگیری چرا

سعید امیدوار که نگران استفاده‌های نادرست از گیاهان دارویی در درمان کروناست، بیان می‌کند: داروهای گیاهی، بیشتر جنبه پیشگیری دارند. در مراحل اولیه بیماری هم می‌توانند موجب بهبود شوند اما وقتی بیماری پیشرفت کند دیگر این داروها جواب‌گو نیست و مردم باید از درمان‌های شیمیایی زیرنظر پزشک استفاده کنند.

در گلخانه او انواع گیاهان آپارتمانی،‌ باغچه‌ای، کاکتوس و... به چشم می‌خورد اما آنچه ما را به هم‌نشینی با این شهروند محله الهیه سوق داد،‌ پرورش انواع گیاهان دارویی به‌ویژه گیاهان مرتبط با بیماری کروناست.
سعید امیدوار، مدرک کارشناسی رشته منابع طبیعی و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار را دارد. او از سال۹۰ وارد عرصه تولید گل و گیاه و گیاهان دارویی شده و اکنون بخش زیادی از گلخانه‌اش زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

 

فروش گیاهان دارویی در گلدان

این تولیدکننده ۴۵ساله، گیاهان دارویی‌اش را در گلدان می‌کارد و می‌فروشد تا کسی که آن‌ها را می‌خرد همیشه به گیاه تازه دسترسی داشته باشد. امیدوار برای این رویکردش دلایلی علمی دارد که آن را این‌گونه بیان می‌کند: «گیاهان دارویی زمانی بیشترین تأثیر درمانی را دارند که تازه مصرف شوند. درواقع وقتی این گیاهان به صورت عرق یا برگ‌های خشک درمی‌آیند تأثیر درمانی‌شان کاهش پیدا می‌کند.» 
سعید امیدوار در ادامه ضمن اشاره به ضرورت نحوه درست برداشت محصول می‌گوید:«در فرآیند برداشت تا فروش گیاهان دارویی، اگر از آن‌ها به‌درستی نگهداری نشود یا مواد ناخالص دیگری به محصول افزوده شود، حتی ممکن است اثر منفی هم بر مصرف‌ کننده بگذارد.»

 [1623]

 

نسخه‌های همگانی ممنوع!

شیوع بیماری کرونا تا حدی تقاضا برای گیاهان دارویی را افزایش داده است. به گفته خودش بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها و اقوامشان کرونا گرفته‌اند و خیلی‌ها خواستار استفاده از این گیاهان بوده‌اند. امیدوار مریم‌گلی، آویشن، بادرنجبویه، گزنه، به‌لیمو و رزماری را از گیاهان مؤثر در درمان کرونا معرفی ‌می‌کند و می‌گوید: «این گیاهان به درمان بیماری کرونا کمک می‌کنند اما متأسفانه عده زیادی از مردم با گیاهان دارویی و شیوه صحیح استفاده از آن‌ها آشنایی ندارند.»

متأسفانه برخی افراد یک نسخه را برای همه می‌پیچند و در این بین ممکن است عده‌ای نتیجه نگیرند یا حتی با نتیجه منفی روبه‌رو شوند

او که نگران استفاده‌های نادرست از گیاهان دارویی در درمان کروناست، بیان می‌کند: «داروهای گیاهی، بیشتر جنبه پیشگیری دارند. در مراحل اولیه بیماری هم می‌توانند موجب بهبود شوند اما وقتی بیماری پیشرفت کند دیگر این داروها جواب‌گو نیست و مردم باید از درمان‌های شیمیایی زیرنظر پزشک استفاده کنند. از طرفی همین گیاهان دارویی هم برحسب طبع و مزاج افراد، ترکیب‌های مختلفی به خود می‌گیرد ولی متأسفانه برخی افراد یک نسخه را برای همه می‌پیچند و در این بین ممکن است عده‌ای نتیجه نگیرند یا حتی با نتیجه منفی روبه‌رو شوند.»

 

درمان را جدی بگیریم

امیدوار که شاهد مرگ تعدادی از هم‌محله‌ای‌ها در اثر ابتلا به کرونا بوده و تجربه تلخ ابتلا به کرونا را دارد ‌ با نگرانی ابراز می‌کند: «این بیماری شوخی‌بردار نیست و به‌ویژه در مراحل پیشرفته نیاز به مداخلات درمانی دارد ولی متأسفانه عده‌ای در برابر مراجعه به پزشک و مصرف دارو مقاومت می‌کنند که این امر به قیمت از دست دادن جانشان تمام می‌شود.»

ارسال نظر