کد خبر: ۱۴۹۴
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دوربرگردان حادثه‌خیز

در حدفاصل خیابان فداییان اسلام ۲۱ (شهید عرفانی) و فداییان اسلام ۱۸ (هدایت) دوربرگردانی احداث شده است تا گردش به چپ و راه دسترسی خودرو‌های سواری از این ۲ معبر به خیابان فداییان اسلام باز بماند. البته با توجه به هم‌راستا نبودن این ۲ خیابان با یکدیگر، در برخی مواقع عبور از این دوربرگردان و ادامه مسیر برای خودرو‌های سواری به دشواری انجام می‌شود و حتی در برخی اوقات به بروز حادثه منجر می‌شود.

در حدفاصل خیابان فداییان اسلام ۲۱ (شهید عرفانی) و فداییان اسلام ۱۸ (هدایت) دوربرگردانی احداث شده است تا گردش به چپ و راه دسترسی خودرو‌های سواری از این ۲ معبر به خیابان فداییان اسلام باز بماند. البته با توجه به هم‌راستا نبودن این ۲ خیابان با یکدیگر، در برخی مواقع عبور از این دوربرگردان و ادامه مسیر برای خودرو‌های سواری به دشواری انجام می‌شود و حتی در برخی اوقات به بروز حادثه منجر می‌شود. 

به درخواست شهروندان و کسبه برای تهیه گزارش از مشکلات این دوربرگردان به این محل می‌رویم. با توجه به نصب چراغ راهنمایی در خیابان شهید سلیمانی‌منش و انسداد خیابان پروین اعتصامی، بسیاری از رانندگان برای ورود به خیابان فداییان اسلام و ادامه مسیر به سمت میدان بسیج، دوربرگردان خیابان شهید عرفانی را انتخاب می‌کنند. 

البته افزون بر آن‌ها رانندگانی که مقصدشان خیابان‌های هفده شهریور، چمن، عنصری و ... است نیز عبور از این دوربرگردان و ادامه مسیر از خیابان هدایت را انتخاب می‌کنند. البته عبور از این بریدگی به دلیل موازی نبودن ۲ خیابان شهید عرفانی و هدایت آن چنان برای رانندگان بی‌دردسر نیست و برخی اوقات به بروز حادثه منجر می‌شود.


تصادف در محل دوربرگردان

اهالی و کسبه خیابان شهید عرفانی می‌گویند در طول هفته چندین تصادف در محل دوربرگردان رخ می‌دهد. علی اکبر شهریاری، از کسبه خیابان شهید عرفانی، درباره تصادف‌ها در محل این دوربرگردان می‌گوید: به طور میانگین در هفته ۴ تصادف در اینجا رخ می‌دهد که بیشتر آن‌ها به دلیل سرعت کم خودرو‌ها با خسارت‌های جزئی همراه است و حتی با پلیس نیز تماس نمی‌گیرند. 

البته برخی اوقات نیز شاهد تصادف‌های شدیدی در اینجا هستیم. برای مثال همین چند روز پیش شاهد یک برخورد سنگین بین یک سمند و یک پراید بودیم که بخش زیادی از خودروی پراید جمع شد. من نمی‌دانم کسی در این تصادف آسیب دید یا نه، اما ترافیک شدیدی در خیابان فداییان اسلام ایجاد شد. 

همین چند روز پیش شاهد یک برخورد سنگین بین یک سمند و یک پراید بودیم که بخش زیادی از خودروی پراید جمع شد

وی ادامه می‌دهد: با وجود خطرآفرینی این معبر هیچ یک از کسبه خیابان شهید عرفانی نمی‌خواهد این دوربرگردان مسدود شود. اوج ترافیک این محل از ساعت ۱۱ تا ۱۵ است. در این بازه زمانی خواهید دید این تقاطع تا چه اندازه خطرساز و حادثه‌آفرین است. البته ما نمی‌خواهیم این دوربرگردان مسدود شود. تنها خواسته ما نصب سرعت‌گیر یا چراغ راهنمایی ثابت است تا از این حوادث جلوگیری شود.


درخواست عمومی برای نصب سرعت‌گیر

اغلب شهروندان درباره این دوربرگردان سخنانشان مشترک است. جهانگیری که در نزدیکی همین دوربرگردان مغازه میوه فروشی دارد ضمن تأیید سخنان همسایه‌های خود می‌گوید: از روزنامه شهرآرا می‌خواهیم به مسئولان پیام ما را برسانند و به آن‌ها بگویند که مردم اینجا درخواست نصب سرعت‌گیر در عرض خیابان فداییان اسلام و شهید عرفانی را دارند.

 حتی اگر لازم است ما حاضر هستیم برای این کار استشهاد پر کنیم. کاسب محله پروین اعتصامی با اشاره به مسیر تردد خودرو‌ها در این معبر می‌افزاید: تنها هدف ما از این درخواست جلوگیری از تصادف‌هایی است که هر روز در اینجا رخ می‌دهد. 

خودرو‌هایی که از خیابان شهید عرفانی می‌خواهند به خیابان هدایت بروند باید بخشی از مسیر را به حالت مخالف و حتی کج طی کنند. همین شکل حرکت و سرعت بالای خودرو‌ها در خیابان فداییان اسلام به وقوع تصادف و ایجاد ترافیک منجر می‌شود.


بسته شدن دوربرگردان

باز بودن این دوربرگردان بیشتر مطالبه اصناف است و برخی از شهروندان مانند حسن سهیلی نظر متفاوتی دارند. سهیلی از اهالی خیابان هدایت می‌گوید: باید این بریدگی مسدود شود. وجود این دوربرگردان در مکانی که ۲ خیابان روبه‌روی یکدیگر قرار ندارند، حادثه آفرین است. در همان زمانی که این بولوار احداث می‌شد کسبه جمع شدند و درخواست باز بودن این معبر را مطرح کردند. 

این دوربرگردان موجب رونق کار کسبه در خیابان شهید عرفانی شده است، اما این همه تصادف فکر نمی‌کنم ارزش این رونق را داشته باشد. 

علاوه بر انسداد بریدگی از مسئولان می‌خواهم در محل خیابان شهید عرفانی که ایستگاه مترو قرار دارد، خط کشی عابر پیاده نیز ترسیم کنند

سهیلی با اشاره به ایستگاه قطار شهری پروین اعتصامی می‌افزاید: علاوه بر انسداد بریدگی از مسئولان می‌خواهم در محل خیابان شهید عرفانی که ایستگاه مترو قرار دارد، خط کشی عابر پیاده نیز ترسیم کنند تا شهروندان با خیال آسوده از آن عبور کنند. البته خط عابرپیاده هست، اما با خیابان هدایت و عرفانی فاصله دارد.


احداث دوربرگردان مطالبه اهالی بود

برای شنیدن علت احداث این دوربرگردان و را‌ه‌های ایمنی بخشی به آن با رئیس سازمان ترافیک شهرداری سابق منطقه به گفتگو می‌پردازیم. مصطفی مرادزاده از دلایل وجود این دوربرگردان می‌گوید: در زمان احداث بولوار فداییان اسلام، ساکنان این خیابان درخواست باز بودن بولوار و احداث دوربرگردان را مطرح کردند و این مسیر با تأیید سازمان حمل و نقل و ترافیک باز ماند.

 رئیس اداره ترافیک منطقه در پاسخ به ادعای حادثه‌خیز بودن این معبر توضیح می‌دهد: پلیس راهور همواره معابر حادثه خیز را به شهرداری منطقه یا سازمان ترافیک معرفی می‌کند تا پس از تهیه طرح مناسب برای آن محدوده به وسیله تجهیزات ترافیکی، چراغ راهنمایی، اصلاح هندسی و... ایمن سازی انجام شود. 

درباره این دوربرگردان تاکنون پلیس راهور هیچ مکاتبه‌ای نداشته است. البته شهروندان نیز می‌توانند اگر درخواستی برای ایمن‌سازی معابر دارند به صورت مکتوب به شهرداری منطقه ارائه کنند و درخواست آن‌ها بررسی خواهد شد.


درخواست بررسی برای نصب سرعت‌گیر

مرادزاده درباره راه حل مشکل تصادف در این معبر می‌افزاید: با توجه به وجود چراغ راهنمایی در تقاطع خیابان چمن و تردد کم خودرو‌ها در این معبر، امکان نصب چراغ فرماندهی در این محل وجود ندارد. به دلیل وجود گذرگاه هم سطح عابر پیاده در نزدیکی تقاطع مورد نظر نیز که دارای تابلو خط کشی است امکان خط کشی دوباره برای عابر پیاده در محل تقاطع وجود ندارد. 

در هر صورت با توجه به حساسیت خیابان فداییان اسلام برای ایمن سازی و نصب سرعت‌گیر با سازمان ترافیک مکاتبه خواهیم داشت و در صورت ارائه طرح ایمن سازی از طرف آن سازمان، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

ارسال نظر