کد خبر: ۱۵۱۹
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صدا جایگزین تصویر!

از مهر سال گذشته 253 دانش‌آموز ابتدایی دوره اول در دبستان دخترانه پیامبر اعظم(ص) در 8کلاس مشغول به تحصیل شدند. این دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها فکر نمی‌کردند سال آموزشی خود را به جای نشستن در کلاس‌های مدرسه در فضای مجازی به پایان برسانند. در روزهایی که تعداد کادر آموزشی این مدرسه بیش از دانش‌آموزان است به سراغ معلمان رفتیم و از آن‌ها خواستیم خاطرات تدریس خود را در دوران کرونا برای ما بگویند.

 از مهر سال گذشته 253 دانش‌آموز ابتدایی دوره اول در دبستان دخترانه پیامبر اعظم(ص) در 8کلاس مشغول به تحصیل شدند. این دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها فکر نمی‌کردند سال آموزشی خود را به جای نشستن در کلاس‌های مدرسه در فضای مجازی به پایان برسانند. در روزهایی که تعداد کادر آموزشی این مدرسه بیش از دانش‌آموزان است به سراغ معلمان رفتیم و از آن‌ها خواستیم خاطرات تدریس خود را در دوران کرونا برای ما بگویند.

در همان روزهای نخست تعطیلی مراکز آموزشی کشور، کادر آموزشی مدرسه پیامبر اعظم(ص) به برگزاری کلاس‌های درسی خود برای دانش‌آموزان در فضای مجازی اقدام کردند. بتول عبادی، مدیر این مدرسه، می‌گوید: از 10اسفند سال گذشته، تمامی کلاس‌های درسی ما در قالب فضای مجازی تشکیل شد.


مشکلات برگزاری کلاس در فضای مجازی

مدیر مدرسه پیامبر اعظم(ص)درباره مشکلات برگزاری کلاس در فضای مجازی توضیح می‌دهد: ما با آن دسته از دانش‌آموزانی که در گروه‌های کلاسی حضور نداشتند، تماس می‌گرفتیم و به آن‌ها خبر از برگزاری کلاس‌ها می‌دادیم. 

خوشبختانه از 253 دانش‌آموز به استثنای 2 نفر همه در کلاس‌ها حضور پیدا کردند. تمامی کادر آموزشی ما به مدرسه می‌آیند اما تعداد کمی از دانش‌آموزان در مدرسه حاضر می‌شوند. برای مثال در پایه اول از 67 دانش‌آموز، تنها 7 نفر برای رفع اشکال به مدرسه می‌آیند.

آزاده شیلگانی ‌می‌گوید: من در تمام کانال‌ها و گروه‌های مدرسه حضور دارم. کارهای من در این گروه‌ها شامل ارزشیابی، حضور و غیاب، حذف پیام‌های تکراری و ... است. 

معاون آموزشی مدرسه با اشاره به ساعت کاری خود می‌افزاید: من و مدیر مدرسه از ابتدا در تمام گروه‌ها حضور داشتیم و حالا نیز با باز شدن مدارس همچنان این حضور ادامه دارد. من تا ساعت 13 در مدرسه هستم و پس از آن تا ساعت19 در فضای مجازی انجام وظیفه می‌کنم. البته تا نیمه شب به صورت مستمر صدای اعلان گوشی من خبر از رسیدن پیام‌های جدید در گروه‌های مدرسه می‌دهد.


ضعیف شدن چشمان معلم

فاطمه سرلیشاوی تجربه این چند وقت را با تمام دوران تدریسش متفاوت می داند. معلم پایه دوم مدرسه پیامبر اعظم(ص) می‌گوید: 29 سال سابقه آموزشی دارم اما تجربه این چند ماه با تمام این مدت متفاوت بود. در این 3ماه آن قدر به تلفن همراه نگاه کردم که چشمانم نسبت به گذشته ضعیف شدند. 

سرلیشاوی درباره فعالیت خود در فضای مجازی توضیح می‌دهد: من برای تدریس 4 تا 5 ساعت در گروه فعال هستم. البته این اتمام کارم نیست. پس از آن نیز ساعت‌ها حتی تا 4 بامداد مشغول بررسی وضعیت و تکالیف دانش‌آموزان هستم.

معلم پایه دوم از سختی تدریس در فضای مجازی می‌گوید: برای تدریس صبح‌ زود را انتخاب می‌کردم که محیط خانه در سکوت بود. هر روز دخترم از خواب بیدار می‌شد و از درس دادن من فیلم‌برداری می‌کرد. در طول این مدت نیز هر بار تلفنم زنگ می‌خورد، می‌گفتم در کلاس هستم و باید قطع کنم. پشت خطی‌ها نیز می‌پرسیدند: «چرا همیشه کلاس هستی؟»


قدردانی دانش‌آموزان و والدین از معلم

فاطمه قربانی 29سال سابقه آموزش را در کارنامه خود دارد. او از واکنش دانش‌آموزان به تدریسش در فضای مجازی می‌گوید: نکته جالب برای من ابراز احساسات دانش‌آموزان در این مدت بود. 

این موضوع برای خود والدین نیز بسیار جالب بود. به‌ویژه که این رفتار از دانش‌آموزانی سر می‌زد که در کلاس بسیار جدی بودند اما در فضای مجازی پیام‌های محبت‌آمیز و قدردانی برای من ارسال می‌کردند.

تدریس حضوری بسیار بیشتر  از کلاس‌های مجازی تأثیر دارد و به هیچ عنوان تدریس مجازی نمی‌تواند جای کلاس درس را بگیرد

معلم پایه دوم از وضعیت درسی دانش‌آموزانش ابراز رضایت می‌کند و می‌افزاید: با وجودی که تدریس حضوری از کلاس‌های مجازی بسیار بیشتر تأثیر دارد و به هیچ عنوان تدریس مجازی نمی‌تواند جای کلاس درس را بگیرد اما شرایط درسی دانش‌آموزان من رضایت‌بخش بود. حتی برخی از آن‌ها پیشرفت نیز داشتند.

ارسال نظر