کد خبر: ۱۵۵۱
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نذرهای هنری نگارخانه «حامی»

محمود صناعی بیش از 10نمایشگاه در فضای مجازی برگزار کرده و حدود 100اثر را در آن‌ها به نمایش گذاشته است. او با تأکید بر حفظ جایگاه هنرمند در مدار گردش مالی می‌گوید: با برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی شرایطی فراهم می‌شود تا علاقه‌مندان به هنر از شهرهای دیگر هم در نمایشگاه حضور یابند. در مشهد نیز با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان جایگاه هنر را تثبیت کرد. ما فردی داریم که اپراتور خط‌کشی اداره راه است اما بیشترین خرید آثار هنری را در نمایشگاه‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌ایم داشته است. این شخص با اینکه در مناطق پایین‌شهر زندگی می‌کند اما به خرید اثر هنری علاقه دارد.

این روزها کمک به دیگران بیشتر از هر زمان دیگری به یک نیاز برای جامعه تبدیل شده است؛ کمک‌هایی که وقتی عنوان «نذر» را بر آن‌ها می گذاریم، جایگاه معنوی و زیباتری پیدا می‌کنند.

 نگارخانه حامی در محله لادن که قبل از شیوع بیماری کرونا هم در کارهای نیکوکارانه دستی داشته است حالا بیشتر از قبل روی این موضوع متمرکز شده و در ابعاد متفاوت به نذر هنری می‌پردازد.

 

معیشت هنرمندان در تیررس کرونا

محمود صناعی، حامی مالی نگارخانه حامی، دراین باره می‌گوید: «ما از گذشته نمایشگاه‌هایی داشتیم که درصدی از سود آن وقف امور خیریه می‌شد تا هم هنرمند و هم خریدار در این امر خیر شریک باشند.

 با شیوع کرونا که معیشت مردم به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفت این روند سرعت بیشتری پیدا کرد. اما نکته اصلی این است که تعطیلی نگارخانه‌ها اولین مسئله پیش روی هنرمندان بعد از شیوع کرونا بود.

 به دنبال این موضوع نه‌تنها مردم و هنرمندان برای شرکت در امور خیریه با محدودیت روبه‌رو بودند بلکه معیشت خود هنرمندان نیز با مشکل روبه‌رو شد. بنابراین ما با برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین نذر هنری را بر دو اساس بنا نهادیم. یکی حمایت از معیشت هنرمندان با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و دیگری اختصاص دادن درصدی از فروش برای نیازمندان.»

 

فرهنگ‌سازی خرید آثار هنری

صناعی بیش از 10نمایشگاه در فضای مجازی برگزار کرده و حدود 100اثر را در آن‌ها به نمایش گذاشته است. او فرهنگ‌سازی درباره خرید آثار هنری را یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی می‌داند و با تأکید بر حفظ جایگاه هنرمند در مدار گردش مالی می‌گوید: «با برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی شرایطی فراهم می‌شود تا علاقه‌مندان به هنر از شهرهای دیگر هم در نمایشگاه حضور یابند.

 در مشهد نیز با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان جایگاه هنر را تثبیت کرد. ما فردی داریم که اپراتور خط‌کشی اداره راه است اما بیشترین خرید آثار هنری را در نمایشگاه‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌ایم داشته است. این شخص با اینکه در مناطق پایین‌شهر زندگی می‌کند اما به خرید اثر هنری علاقه دارد. 

با برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین نذر هنری را بر دو اساس بنا نهادیم. یکی حمایت از معیشت هنرمندان و دیگری اختصاص دادن درصدی از فروش برای نیازمندان

او وقت نمایشگاه‌گردی ندارد اما از طریق فضای مجازی خرید می‌کند. این خرید می‌تواند نذر هنری باشد زیرا درصدی از فروش آثار به نیازمندان تعلق می‌گیرد. در نمایشگاه‌های ما هنرمندان آثار خود را با نیت خاصی می‌فروشند و مخاطب می‌داند وجهی که برای آن اثر پرداخته کجا هزینه می‌شود.

 اولین اثری که با این عنوان فروش رفت تصویری از یک خانم دست‌فروش بود. این اثر به مبلغ 300هزار تومان فروخته و تمام وجه آن به همان خانم دست‌فروش هدیه شد. ما حتی مواردی داشتیم که خیّری 30اثر از نمایشگاه عکس را خرید و سپس دوباره آثار را به نگارخانه اهدا کرد که ما با درآمد حاصل از آن حساب‌های دفتری مردم حاشیه شهر را تسویه کردیم.»

 

استفاده از فضای نگارخانه برای امور خیریه

قراردادن فضای نگارخانه در اختیار خیریه‌های مختلف برای طبخ و بسته‌بندی غذا و پوشاک، برگزاری نمایشگاه «یار دبستانی من» برای تهیه تبلت و نوشت‌افزار دانش‌آموزان و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از صنایع دستی بانوان مناطق محروم سیستان و بلوچستان از دیگر کارهایی بوده که تاکنون در نگارخانه حامی انجام شده است.

ارسال نظر