کد خبر: ۱۵۵۸
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

جهیزیه‌اش با من!

فاطمه مشمول 20سال پیش با تهیه یک جهیزیه ساده به دنیای محرومان وارد شد، هرچند خودش هم اوضاع و احوال مالی آنچنانی ندارد، خانه‌ای با 2اتاق کوچک که آن هم تا سقفش اسباب و اثاثیه‌ چیده شده و انتظار یک عروس و داماد جدید را می‌کشند. او دراین سال‌ها به‌خوبی درک کرده‌است که در کارخیر حاجت هیچ استخاره نیست!

فاطمه خانم را همه اهالی محله با نامی نیک می‌شناسند، او در هرکاری که با هدف خدمت به مردم باشد مشارکت دارد. از تهیه جهیزیه برای نوعروسان، سیسمونی برای نوزادان و سبد غذایی برای محرومان گرفته تا معرفی خانواده دختران و پسران دم‌بخت به یکدیگر. خلاصه در هر کار خیری می‌شود ردپای این بانوی نیکوکار محله وکیل‌آباد را یافت.

فاطمه مشمول 20سال پیش با تهیه یک جهیزیه ساده به دنیای محرومان وارد شد، هرچند خودش هم اوضاع و احوال مالی آنچنانی ندارد، خانه‌ای با 2اتاق کوچک که آن هم تا سقفش اسباب و اثاثیه‌ چیده شده و انتظار یک عروس و داماد جدید را می‌کشند. او دراین سال‌ها به‌خوبی درک کرده‌است که در کارخیر حاجت هیچ استخاره نیست!

 

20سال است بانی ازدواج هستم

فاطمه خانم متولد سال 1346 است. 10سالش بود که همراه خانواده‌اش از روستا به محله وکیل‌آباد کوچ کرد و در 20سال گذشته بانی کارهای خیر بوده و واسطه ازدواج بسیاری از دختران و پسران شده است. به‌گفته خودش هرچند آمار و ارقام وصلت‌هایی که جفت‌وجور کرده است از دستش خارج‌ شده اما تک‌تک آن‌ها را به‌خاطر دارد.

این بانوی خیّر که شاغل است و در مغازه‌ خواروبارفروشی کوچکی در راسته محله وکیل‌آباد، به شوهرش کمک می‌کند، می‌گوید: «ازدواج جوانان و سر و سامان دادن آن‌ها حالا برایم یک دغدغه شده‌ است و روزی نیست که خانواده‌ها را به همدیگر معرفی نکنم، حتی خودم هم به‌پیشنهاد خانواده دختر و پسر در مراسم‌ خواستگاری بیشترشان حضور دارم.»

ازدواج جوانان و سر و سامان دادن آن‌ها حالا برایم یک دغدغه شده‌ است و روزی نیست که خانواده‌ها را به همدیگر معرفی نکنم

بانوی خیّر محله وکیل‌آباد می‌گوید: «خداراشکر، همه ازدواج‌هایی که در آن نقش معرف را داشته‌ام موفق بوده‌اند، از این همه وصلت حتی یک مورد هم به طلاق منجر نشده‌ است و همین امر رغبتم را برای پیوند دادن و مشارکت در این امر خیر بیشتر می‌کند.»

 

تهیه جهیزیه برای دختران دم‌بخت

این بانوی نیکوکار نه‌تنها به عنوان بانی ازدواج در تلاش و تکاپوست و روز و شب نمی‌شناسد، بلکه در تهیه جهیزیه نیز کمک‌حال آن دست از خانواده‌هایی است که دختر دم‌بخت دارند و برای تهیه جهیزیه با مشکل مالی روبه‌رو هستند.

از آنجایی‌ که فاطمه مشمول حالا به بانویی امین در محله‌اش شهرت دارد، بسیاری از خیران و افراد نیکوکار به ‌محض طرح مشکلی از سوی فاطمه خانم؛ بدون کوچک‌ترین درنگی هزینه را به حسابش واریز می‌کنند و یا اقلام و وسایل موردنیاز تشکیل یک زندگی ساده را به او تحویل می‌دهند تا او نیز این اقلام را به دست خانواده موردنظر برساند.

فاطمه خانم می‌گوید: «هرکدام از همسایه‌ها، هرچه در توانشان باشد کمک می‌کنند، یکی 10هزار تومان، یکی 100هزار تومان و دیگری 500هزار تومان. بعضی‌ها هم بخشی از اقلام جهیزیه را برعهده می‌گیرند، عده‌ای دستشان به دهنشان می‌رسد و مثلا یک اجاق‌گاز هدیه می‌دهند و بعضی‌ها یک اتو.

 خلاصه همه آن‌ها در ثواب این‌کار خداپسندانه شریک هستند و از همه آن‌ها سپاسگزارم که هیچ‌وقت کمک‌هایشان را دریغ نکرده‌اند. من همه سعی خودم را می‌کنم تا این دختران جوان کم‌وکسری نداشته‌ باشند و حس خوبی را برای آغاز زندگی‌شان تجربه کنند تا خدایی نکرده حسرت به‌دل نباشند.»

 

تهیه کامل سیسمونی 

اهدای سیسمونی به زوج‌های جوان و نیازمند یکی دیگر از فعالیت‌های انسان‌دوستانه فاطمه مشمول است. او در تهیه سیسمونی وسواس و حساسیت خاصی دارد و فقط به خرید وسایل ضروری و اولیه کودک مثل چند دست لباس و 2شیشه شیر و 4بسته پوشک اکتفا نمی‌کند.

 تا جایی که امکان داشته باشد و مشارکت اطرافیان را بیشتر جلب کند، وسایل دیگری از جمله کالسکه، گهواره و اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه را هم به نورسیده‌های مورد حمایت خیریه اهالی محله وکیل‌آباد هدیه می‌دهد.

او می‌گوید: «هرماه به یکی از نوزادان وکیل‌آبادی سیسمونی می‌دهیم، این لباس‌های نوزاد را می‌بینید؟! برای دختری است که ماه آینده به دنیا می‌آید، جهیزیه مادرش را هم 18سال پیش خودمان مهیا کردیم، راستش همه این‌کارها برای این است که یک مادر با آغوش بازتری پذیرای نوزاد دلبندش باشد.»

 

اتحاد مادرانه علیه کرونا

فاطمه خانم 20سالی است نیروی فعال پایگاه بسیج بانوان مسجد صاحب الزمان(عج) است. او می‌گوید: «موج پنجم کرونا، روزهای سختی برای بانوان جهادی محله وکیل‌آباد بود و شب و روز خود را صرف بیماران کرونایی کردند.»

او توضیح می‌دهد: «ابتدا با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت کردیم و ایشان چند فهرست از غذاها و خوراکی‌های مقوی برای ایام بیماری و دوران نقاهت بیماران مبتلا به کرونا ارائه کرد که مبنای کار ما شد. بساط اجاق و دیگ را در حیاط خانه برپا کردیم و به مدت یک هفته برای بیماران کرونایی غذاهای تقویتی مثل نخودآب و انواع سوپ‌های مقوی درست می‌کردیم و به همراه آبمیوه تازه و طبیعی به در منزل بیماران می‌بردیم.»

فاطمه مشمول درباره دیگر فعالیت‌های جهادی بانوان محله می‌گوید: «خدماتی از قبیل ویزیت رایگان پزشک طب سنتی، تهیه ویلچر و کپسول اکسیژن رایگان از دیگر فعالیت‌های ما در روزهای موج پنجم کرونا بود.»

 

توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی

شیوع کرونا، بیکار شدن کارگرها و زمین خوردن بسیاری از کسبه موجب شد جرقه دیگری در ذهن فاطمه خانم و دوستانش زده شود و آن هم تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع در میان خانواده‌های آسیب‌دیده است. «برنج، روغن، رب، سویا، حبوبات، گوشت قرمز و... بخشی از این کمک‌های مؤمنانه است که در قالب بسته‌های معیشتی به نیازمندان محله اعطا می‌شود، هرجا هم کم می‌آید، سری به مغازه همسرم آقای رستمی می‌زنم و بسته‌ها را تکمیل می‌کنم تا شرمنده بندگان خدا نشویم. به قول آقای رستمی خدا عوضش را می‌دهد.»

سال گذشته 1500عدد مایع ضدعفونی‌کننده و 5هزار ماسک رایگان در بین خانواده‌های نیازمند محله توزیع شد

ساکن قدیمی محله وکیل‌آباد ادامه می‌دهد: «از سال گذشته و با شیوع کرونا، کمک‌هایی برای پیشگیری از بیماری کرونا در بین خانواده‌های محله انجام شده‌است. براین اساس سال گذشته 1500عدد مایع ضدعفونی‌کننده و 5هزار ماسک رایگان در بین خانواده‌های نیازمند محله توزیع شد.»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
زرمینه سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
من نیاز به کمک دارم لطفن به من کمک کند من تازه از افغانستان آمدم تازه ازدوج کردم اگر میشه به این سادات بیجاره خود کمک کنید خاهش میکنم