کد خبر: ۱۵۷۰
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مزار تنها شهید مدفون در آرامستان محله وکیل‌آباد مرمت شد

علی اکبر عباسی کارمند اسبق روزنامه کیهان بوده است و در جریان انقلاب سال 57 حضوری فعال در راهپیمایی‌ها و تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی داشته است. وی بعد از انقلاب هم عازم جبهه‌های جنگ شده و همانند اغلب خراسانی‌ها به تیپ ویژه شهدا پیوسته و در غائله کردستان در کنار سردار شهید محمود کاوه و شهید آقا مصطفی چمران، رشادت‌های فراوانی را از خود برجای می‌گذارد.شهید علی اکبر عباسی مدتی نیز رانندگی سردار قاآنی(فرمانده فعلی سپاه قدس) را برعهده داشته و سرانجام در سال 1367به شهادت می‌رسد.

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، از سنگ جدید و یادمان شهید دانشجو، «فرهاد عباسی» فرزند شهید «علی‌اکبر عباسی» با حضور مادر این شهید والامقام، سردار سرتیپ دوم «احمد شفائی» جانشین سپاه امام رضا(ع)، سردار سرتیپ دوم «علی‌اکبر افراسیابی» دبیر ستاد امر به معروف استان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های مشهد و شهردار منطقه12 در آرامستان قدیمی محله وکیل‌آباد رونمایی شد.

 

اجرای طرح بازسازی قبور شهدا

مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها در این مراسم گفت: تکریم و تعظیم مقام شامخ شهدا یک وظیفه و ضرورت انکارناشدنی است، شهدا با تأسی از اعمال و رفتار سیدالشهدا(ع) درس فداکاری، وفاداری، از خود گذشتگی، شجاعت، شهامت و صداقت به ما آموختند.

حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی با بیان اینکه رسیدگی به گلزار شهدای والامقام دفاع مقدس از افتخارات این سازمان است، اضافه کرد: طی سال گذشته کار رسیدگی و بهسازی مزار شهدای والامقام مدفون در آرامستان بهشت رضا(ع) در دستور کار این سازمان قرار داشته است.

وی تصریح کرد: در این راستا با توجه به اینکه مزار شهید فرهاد عباسی در آرامستان محله وکیل‌آباد قرار گرفته و شرایط مناسبی نداشت، کار ترمیم و بهسازی مزار این شهید ارزشمند و والامقام در دستور کار قرار گرفت. این پروژه با همت سازمان فردوس‌ها در مدت دو هفته به سرانجام رسید که طی آن سنگ مزار شهید بهسازی و یادمان آن نیز ساخته شد.

 

شخصیت خانوادگی فرهاد

علی علی‌مددی، همسر همشیره شهید فرهاد عباسی و مسئول حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) هم در این مراسم با اشاره به شخصیت خانوادگی و نحوه شهادت این شهید بزرگوار گفت: شهید فرهاد عباسی سال 1345در خانواده‌ای متدین و مذهبی به دنیا می‌آید. وی فرزند شهید علی اکبر عباسی و نوه مرحوم حاج حسین عباسی است که اصالتی یزدی دارد. پدربزرگ فرهاد سال‌ها پیش از یزد به مشهد مهاجرت کرده و به سبب شرایط آب و هوایی مطلوب آن روزهای قلعه وکیل‌آباد و کال چهل بازه دراین محله ساکن می‌شود.

علی‌مددی افزود: شهید علی اکبر عباسی کارمند اسبق روزنامه کیهان بوده است و در جریان انقلاب سال 57 حضوری فعال در راهپیمایی‌ها و تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی داشته است. وی بعد از انقلاب هم عازم جبهه‌های جنگ شده و همانند اغلب خراسانی‌ها به تیپ ویژه شهدا پیوسته و در غائله کردستان در کنار سردار شهید محمود کاوه و شهید آقا مصطفی چمران، رشادت‌های فراوانی را از خود برجای می‌گذارد.شهید علی اکبر عباسی مدتی نیز رانندگی سردار قاآنی(فرمانده فعلی سپاه قدس) را برعهده داشته و سرانجام در سال 1367به شهادت می‌رسد.

مسئول حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: پدربزرگ مادری شهید فرهاد عباسی(حاج حسین رضوی) نیز انسانی فرهیخته، متدین و اهل کتاب و قلم بوده که مدتی مدیریت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را برعهده داشته است.

شهید فرهاد عباسی برای رفتن به جبهه بی‌تابی می‌کند و سرانجام با انصراف از دانشگاه، اتوماتیک‌وار سرباز تلقی شده و باید به جبهه اعزام می‌شد

وی تصریح کرد: فرهاد درچنین خانواده بااصالت، فرهیخته و متدین رشد و نمو پیدا کرده و فرهنگ ایثار، رشادت و البته کسب علم و دانش را به خوبی آموخته بود.

 

ترک دانشگاه و حضور در جبهه‌ها

علی‌مددی با بیان اینکه شهید فرهاد عباسی هم‌زمان با ورود به دانشگاه، به دلیل نیاز جبهه‌های جنگ به نیروهای جوان و تازه‌نفس، سلاح بر دست گرفته و برای یاری دین خدا و دفاع از آب و خاک کشور راهی جنوب ایران می‌شود، گفت: شهید فرهاد عباسی از همان ابتدا انسان متکی به نفسی بود و با وجود مکنت خانوادگی، در سن نوجوانی، به کتاب‌فروشی سیار مشغول می‌شود و در زمان انقلاب در پوشش کتاب‌فروش به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) می‌پردازد. بعد از پیروزی انقلاب ادامه تحصیل داده و با کسب رتبه 600کنکور در رشته ریاضی و فیزیک دانشگاه اصفهان قبول می‌شود.

 

قصه شهادت فرهاد

وی ادامه داد: فرهاد در سال 1362 هم‌زمان با دوران دانشجویی، به عنوان بسیجی، داوطلب رفتن به جبهه‌های جنگ می‌شود، اما به دلیل حضور پدر در جبهه، خانواده به‌ویژه مادرش با رفتن او مخالف هستند، اما شهید فرهاد عباسی برای رفتن به جبهه بی‌تابی می‌کند و سرانجام با انصراف از دانشگاه، اتوماتیک‌وار سرباز تلقی شده و باید به جبهه اعزام می‌شد.

علی‌مددی یادآور شد: شوهر خاله فرهاد که از نظامیان ارتشی است، پیگیر انتقال او به مشهد می‌شود اما شهید با این درخواست مخالفت می‌کند. فرهاد عباسی سرانجام سال 1365در جریان عملیات بدر در منطقه هورالعظیم مفقودالأثر می‌شود و بعد از 10سال بقایای پیکر مطهرش کشف و بنابر وصیت خود شهید در گلزار شهدای محله وکیل‌آباد دفن می‌شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر