کد خبر: ۱۵۸۴
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

یادگار شهید وحدت

ساخت بنای جامعه الحسین(ع) برمی‌گردد به سال‌ها پیش. به روزهایی که خبری از شلوغ بازار راسته مصلی در محله شیرودی نبود، خیابان مصلی یک جاده خشک و خالی و بی‌آب و علف بیشتر نبود و پرنده اینجا پر نمی‌زد. اعضای هیئت رزمندگان جامعه الحسین(ع) در همان روزها تصمیم گرفتند که پایگاه خودشان را اینجا بسازند. آن سال‌ها اعضای هیئت برای اجرای مراسمشان از این مسجد به آن مسجد کوچ می‌کردند. مکان واحدی نداشتند و دلشان می‌خواست فعالیت متمرکز داشته باشند.شهید نورعلی شوشتری که مؤسس این هیئت است همان سال‌ها پیشنهاد ساخت بنای جامعه الحسین(ع) را می‌دهد. یکی 2نفر واقف پیدا می‌شوند که زمین‌های ملکی خودشان را وقف می‌کنند. زمین‌های اطراف هم توسط رزمندگان و خیران خریده می‌شوند. این می‌شود که بنای جامعه الحسین(ع) ساخته می‌شود.

ساخت بنای جامعه الحسین(ع) برمی‌گردد به سال‌ها پیش. به روزهایی که خبری از شلوغ بازار راسته مصلی در محله شیرودی نبود، خیابان مصلی یک جاده خشک و خالی و بی‌آب و علف بیشتر نبود و پرنده اینجا پر نمی‌زد. اعضای هیئت رزمندگان جامعه الحسین(ع) در همان روزها تصمیم گرفتند که پایگاه خودشان را اینجا بسازند. 

آن سال‌ها اعضای هیئت برای اجرای مراسمشان از این مسجد به آن مسجد کوچ می‌کردند. مکان واحدی نداشتند و دلشان می‌خواست فعالیت متمرکز داشته باشند.شهید نورعلی شوشتری که مؤسس این هیئت است همان سال‌ها پیشنهاد ساخت بنای جامعه الحسین(ع) را می‌دهد. یکی 2نفر واقف پیدا می‌شوند که زمین‌های ملکی خودشان را وقف می‌کنند. زمین‌های اطراف هم توسط رزمندگان و خیران خریده می‌شوند. 

این می‌شود که بنای جامعه الحسین(ع) ساخته می‌شود. این بنای بزرگ حالا در خیابان مصلی١١ واقع شده است، در دل شلوغ بازار این راسته. بنایی که گنبد خاص و متفاوتش از چند کیلومتری به چشم می‌خورد و بین هیئتی‌ها و مشهدی‌ها شناخته شده است. مردم به مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلف مذهبی به اینجا می‌آیند و در مراسم شرکت می‌کنند.

 

 

رزمنده آن روزها و فعال فرهنگی این روزها

اعضای هیئت رزمندگان جامعه الحسین(ع) خاطرات گذشته را در فعالیت‌های فعلی‌شان جست‌وجو می‌کنند. آن‌ها جوانان رزمنده فعال و پرشوری بودند که بعد از پایان جنگ هم دغدغه‌هایشان را رها نکردند. این بنا را ساختند تا راهی را که قدم در آن گذاشته‌اند جور دیگری ادامه بدهند و بنای جامعه‌الحسین(ع) را تبدیل به پایگاه فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی کردند. مصطفی صداقت این‌ها را برایم تعریف می‌کند. رزمنده آن روزها و فعال فرهنگی این روزها. در حال حاضر او عضو هیئت امنای مجموعه است و نایب رئیس هیئت مدیره. رزمنده‌ای که در کنار شهید شوشتری و شهید ولی‌ا... چراغچی جنگیده است و از صفر تا صد داستان تشکیل هیئت رزمندگان اسلام در جامعه‌الحسین و ساخت بنا را می‌داند و قرار است برایمان تعریف کند.

 

بنیان‌گذار مراسم دعای عرفه در مشهد

در بخش اصلی جامعه الحسین(ع) گفت‌وگو می‌کنیم. سالنی بزرگ در طبقه میانی که به برگزاری مراسم مذهبی اختصاص پیدا کرده است. چند اتاق هم در گوشه و کنار و اطراف دیده می‌شوند که هر کدام داستان خودشان را دارند. یکی مربوط به بخش اداری می‌شود، یکی انبار است و... در بیشتر اتاق‌ها هم نام و نشانی از شهدای دفاع مقدس دیده می‌شود. عکس‌هایشان را قاب کرده و به دیوار آویزان کرده‌اند. عکس قاب شده شهید شوشتری اما روی دیوار اصلی در اتاق جلسات بیشتر از عکس‌های دیگر به چشم می‌آید.

مصطفی صداقت پیش از اینکه از بخش‌های مختلف مجموعه بگوید همان ابتدا از نحوه تشکیل گروه هیئت رزمندگان می‌گوید. داستان از جایی شروع می‌شود که پس از پایان جنگ تحمیلی، تعدادی از رزمندگان دفاع مقدس که طی همان سال‌ها با هم دوست و هم‌رزم شده بودند تصمیم می‌گیرند برای خودشان مجموعه و هیئتی تشکیل بدهند. 

مجموعه هیئت رزمندگان در سال١٣٦٨ توسط شهید نورعلی شوشتری تشکیل می‌شود. مصطفی صداقت به یاد دارد که اولین جلسه را در مسجد کرامت تشکیل می‌دهند و بعد تصمیم می‌گیرند که به مدت 30شب در ماه رمضان آنجا مراسم داشته باشند. بعد از آن فعالیتشان را ادامه می‌دهند. در مسجد کرامت، حسینیه سادات رضوی، باقریه، مهدیه و بناهای مرحوم عابدزاده و... خلاصه به مناسبت‌های مختلف مراسم مذهبی برگزار می‌کردند.

یکی از این مراسم، دعای عرفه بوده. می‌گوید: آن سال‌ها دعای عرفه مراسم نداشت. ما اولین هیئتی بودیم در مشهد که مراسم دعای عرفه را در مساجد مختلف برگزار کردیم. مردم با این مراسم آشنایی نداشتند، برایشان تازه بود و از آن استقبال کردند. خلاصه توی شهر دور می‌زدیم و پرشورترین عزاداری‌ها و مراسم‌ها را
داشتیم.

مجموعه هیئت رزمندگان در سال١٣٦٨ توسط شهید نورعلی شوشتری تشکیل می‌شود

ساخت بنا به‌طور خودجوش

آن سال‌ها که شهر کوچک‌تر بوده و هیئت‌های مذهبی هم نوپا، هیئت پرجمعیت رزمندگان جامعه الحسین(ع) خیلی زود در شهر شناخته می‌شود. اعضای هیئت هم انسجام و همدلی خوبی داشتند و پای کار بودند. همه این‌ها باعث می‌شود که شهید نورعلی شوشتری پیشنهاد ساخت یک پایگاه را به اعضا بدهد و همگی با این پیشنهاد موافقت می‌کنند. زمین‌های این محدوده همگی مالک خصوصی داشته. 2نفر از مالک‌ها به نام فاطمه قدس ورزنده و ربابه رودباری که از تصمیم آن‌ها با خبر می‌شوند زمین‌های خودشان را برای ساخت پایگاه وقف می‌کنند. 

زمین‌های اطراف هم با کمک رزمندگان و خیّرها خریده می‌شود. سرانجام در سال١٣٧١ این بنا با کمک‌های خودجوش و مردمی بدون دخالت و کمک هیچ تشکیلات و ارگانی ساخته می‌شود. اتفاق خوبی که با همدلی مردم، اعضا و خیران رقم می‌خورد و مصطفی صداقت آن را عجیب و باشکوه می‌داند.

بنای جامعه الحسین(ع) ٢٤٠٠متر زمین دارد و ٥٧٠٠متر هم زیربنا. هیئت از همان ابتدا 3طبقه داشته. طبقه همکف، میانی و به اضافه یک. هیئت 3بخش اصلی هم دارد. هیئت امنا با ١٥نفر عضو، هیئت مدیره با ٥نفر و کادر اجرایی هم ٨نفر سرگروه دارد. در حال حاضر محمدحسن آذرنیوا، مدیر عامل مجموعه، است. مصطفی صداقت توضیح می‌دهد که از تمام آن رزمندگان پیشین و اعضای اولیه حالا 3،4نفر بیشتر باقی نمانده‌اند. اما هیئت آن‌ها همچنان یکی از فعال‌ترین هیئت‌های مذهبی شهر است.

 

 

مکانی محوری برای برگزاری مراسم مذهبی

بنای جامعه الحسین(ع) حالا یکی از مکان‌های اصلی برای برگزاری مراسم مذهبی در منطقه6 و مناطق هم‌جوار است. طبقه میانی، هم مسجد است و هم حسینیه و نماز جماعت هر روز اینجا برگزار می‌شود. مصطفی صداقت درباره مراسم‌هایی که هر ساله به بهانه مناسبت‌های مذهبی اینجا برگزار می‌شود توضیح می‌دهد که دهه اول محرم، دهه آخر صفر، دهه فاطمیه، دعای عرفه، شب‌های قدر و... برای هر مناسبت مذهبی اینجا برنامه دارند. در هفته دفاع مقدس هم اینجا مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود. برنامه‌هایی مثل بزرگداشت شهدا، تجلیل از خانواده شهدا و ...

 

تأکید شهید شوشتری بر کار فرهنگی

البته تمام فعالیت این مجموعه به برگزاری برنامه‌های مذهبی ختم نمی‌شود. ابولفضل رفاهی از دیگر اعضای مجموعه است که از همان سال‌های ابتدایی ساخت بنا پای کار بوده است. او که حالا در کادر اجرایی مشغول فعالیت است از اهمیت کار فرهنگی می‌گوید. اینکه شهید شوشتری، بنیان‌گذار مجموعه تا چه اندازه روی کار فرهنگی تأکید داشته است: «شهید شوشتری تا زمانی که به شهادت نرسیده بود در ابعاد مختلف مادی و معنوی مجموعه را جلو می‌برد. تمام تلاشش را می‌کرد که برنامه‌های مذهبی پرشور برگزار شوند او اما بیشتر از هر چیزی بر کار فرهنگی تأکید داشت. 

همیشه می‌گفت که کشور و نظام ما به فعالیت فرهنگی بیشتر از هر فعالیت دیگری نیاز دارد و ما در این زمینه ضعف داریم. به همین دلیل تشکل‌های زیادی در این زمینه راه‌اندازی کرده‌ایم. حالا مجموعه ما کلی تشکل و زیرمجموعه مختلف دارد که به کار فرهنگی مشغول هستند.»

 

برنامه‌های گوناگون برای گروه‌های سنی مختلف

تهمینه عرفانیان، همسر شهید ولی‌ا... چراغچی، حالا مسئولیت واحد خواهران را برعهده دارد و جلسات مختلفی را برای بانوان برگزار می‌کند از جمله جلسه مشاوره، سبک زندگی و... یکی از این تشکل‌ها گروه شهید فرودی هستند. اعضای این گروه، در واقع دختران جوان و نوجوان ساکن این منطقه هستند که با الگوگیری از شهدا چهارشنبه‌ها جلساتی را در جامعه‌الحسین(ع) برگزار می‌کنند و به جزئیات رفتاری و اخلاقی شهدا می‌پردازند.
سه‌شنبه‌ها هم جوانان و نوجوانان پسر اینجا برنامه دارند. از این گذشته برای گروه‌های سنی مختلف، برنامه‌ها و نشست‌هایی برگزار می‌شود؛ از مراسم عزاداری گرفته تا کلاس‌های ورزشی، مشاوره، خانواده و سبک زندگی.

 

 

تدریس به طلبه‌های خارجی

با همه این‌ها ابوالفضل رفاهی فعالیت فرهنگی مجموعه را چشمگیر نمی‌داند و ضعف‌هایی را به این فعالیت‌ها وارد می‌داند. توضیح می‌دهد که هنوز آن‌قدر که باید و شاید در منطقه6 فعالیت نداشته‌اند و با مساجد و حسینیه‌ها ارتباط نگرفته‌اند. 

دلیل این فعالیت کم را این‌طور توضیح می‌دهد: ما در سال‌های اخیر درگیر تکمیل بنا بودیم. و هزینه‌ها را صرف این بخش کردیم. حالا طبقه بالای بنا که پیش از این بالکن مسجد بود و فضای وسیعی داشت در اختیار نهاد آموزشی جامعه المصطفی قرار گرفته است و برادران طلبه اینجا دوره عالی را می‌گذرانند. شخصیت‌های برجسته‌ای به اینجا رفت و آمد داشتند و یکی از افرادی که دوره عالی‌اش را اینجا گذراند سیدحسن نصرا... بود. پس ما به نوعی در سطح بین‌المللی هم کار کرده‌ایم.

مصطفی صداقت ادامه حرف او را می‌گیرد و می‌گوید که با همه این‌ها به آینده مجموعه امیدوار هستند و اهداف و برنامه‌های زیادی در سر دارند.
او در آخر توضیح می‌دهد: ما به‌تازگی با اعضای هیئت مدیره و هیئت امنا جلسات زیادی را تشکیل داده‌ایم. با استادان مطرح در کشور مشورت کرده‌ایم و قرار است فعالیت فرهنگی گسترده‌تر و منسجم‌تری در منطقه و شهر داشته باشیم. اعتقاد ما این است که حسینیه و مسجد و هیئت نباید فقط به فعالیت مذهبی بپردازد. بلکه باید در تمام جبهه‌ها فعال باشد. امیدوارم در آینده فعالیت فرهنگی بیشتری داشته
باشیم.

تهمینه عرفانیان، همسر شهید ولی‌ا... چراغچی، جلسات مختلفی را برای بانوان برگزار می‌کند از جمله مشاوره، سبک زندگی و…

حسینیه پویای کودکان

پس از گفت و گو با مصطفی صداقت و ابوالفضل رفاهی تصمیم می‌گیریم گشتی در مجموعه بزنیم. طبقه بالا تا پیش از دوران کرونا یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بود و گروه جامعه المصفی آنجا فعالیت داشتند. اما حالا خالی و سوت و کور است. یکی از بخش‌های فعال این مجموعه حسینیه و مهد قرآن کودکان در طبقه همکف است. این بخش هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها سال پیش تعطیل می‌شود اما امسال دوباره فعالیتشان را از سر گرفته‌اند و ظرفیت محدودتری را پذیرش می‌کنند. به این طبقه هم سری می‌زنیم. با محیطی شاد و سرزنده روبه‌رو می‌شویم. 

حس خوب این فضای شاد و کودکانه به محض ورود به این بخش احساس می‌شود. حدیثه عالیان، مدیر این مهد قرآنی، است که توضیحات لازم را به ما ارائه می‌دهد: «تا سال١٣٩٤ این مجموعه برنامه منسجم و کاملی برای کودکان نداشت. اما همیشه جای خالی چنین بخشی احساس می‌شد. 

در سال١٣٩٤ بالأخره حسینیه کودکان در طبقه همکف راه‌اندازی شد. در ابتدا این بخش کارایی زیادی نداشت و تنها روزهای خاصی از سال در آن باز می‌شد. مادران و پدران که برای شرکت در مراسم‌ها، عزاداری‌ها و کلاس‌های مختلف می‌آمدند بچه‌ها در این طبقه می‌ماندند و برایشان کلاس‌های قرآنی و حلقه‌های معرفتی برگزار می‌کردیم. اما بعد از مدتی این بخش توسعه پیدا کرد و تکمیل شد. حالا هر هفته یکشنبه‌ها برای بچه‌ها مراسم داریم.

علاوه بر این برای بچه‌ها برنامه‌های متفاوت برگزار می‌کنیم. بازی‌های قرآنی و اعتقادی، تدریس درس‌های مختلف مثل علوم اجتماعی، زبان و علوم تجربی و ریاضی، استخر توپ، بازی‌های حرکتی، یوسی‌مس و... رده سنی بچه‌ها هم از 3تا 6سال است که در چند بخش نوباوه و پیش‌دبستانی١ و ٢ تفکیک می‌شوند.»

وی درباره افرادی که در این بخش مشغول به کار هستند توضیح می‌دهد: «مربی‌ها هم همگی آموزش دیده‌اند و طرح جواد الائمه(ع) را در مؤسسه رضوان علوی آموزش دیده‌اند و هر کدام بالای ٥،٦سال سابقه کاری دارند. حالا اعضای این بخش تشکیل شده از ٥مربی، یک معاون، یک مدیر و یک پرستار.»
حدیثه عالیان در آخر می‌گوید: «هدف این است که بچه‌ها با رویکرد مذهبی آموزش ببینند و از همین سن و سال با قرآن، احادیث، ائمه(ع) و سبک زندگی اسلامی و دینی آشنا شوند تا در آینده در این مجموعه یا در کشور خدمتگزار و ولایت‌مدار باشند.»

 

فعالیت ٤٠تشکل زیرنظر هیئت رزمندگان

مصطفی صداقت از زیرمجموعه‌های این هیئت می‌گوید. اینکه طی این سال‌ها بالغ بر ٤٠تشکل در شهر زیر نظر هیئت رزمندگان فعالیتشان را آغاز کرده‌اند. تشکل‌هایی که در این سال‌ها یکی یکی به تعدادشان اضافه شده و مدیریتشان دشوار است. مصطفی صداقت از جدیدترین اقدام این مجموعه نیز می‌گوید: «به‌تازگی نهادی با عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های جبهه دفاع مقدس در مجموعه جامعه‌الحسین(ع) ایجاد کرده شده تا هماهنگی بین این تشکل‌ها انسجام بیشتری داشته باشد.»

به‌تازگی نهادی با عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های جبهه دفاع مقدس در مجموعه جامعه‌الحسین(ع) ایجاد کرده شده تا هماهنگی بین این تشکل‌ها انسجام بیشتری داشته باشد

کانال تلگرامی فراخوان شهدا

مصطفی صداقت توضیح می‌دهد که در این مجموعه اعضا هر کدام فعالیت‌های جداگانه خودشان را هم دارند. مجموعه به طور تخصصی در بحث خیریه ورود پیدا نکرده است چراکه خیریه ساختار خودش را دارد و نمی‌شود مقطعی کار خیر انجام داد و بعد آن را رها کرد. اما او توضیح می‌دهد که اعضا یا تشکل‌های وابسته به مجموعه به مناسبت‌های مختلف با کمک خیران توزیع غذای گرم، توزیع بسته معیشتی و... را انجام می‌دهند. علاوه بر تعدادی از اعضا هر کدام دستی در کار فرهنگی دارند.
او خودش یکی از اعضای اصلی فرهنگ‌سرای شهید سلیمانی است. فرهنگ‌سرایی که در حوزه زندگی شهدا و معرفی و شناساندنشان فعالیت گسترده‌ای دارد. علاوه بر این مصطفی صداقت سال پیش کانالی تلگرامی ایجاد کرد که سر و صدای زیادی به پا کرد و در شبکه خبر هم این کانال معرفی شد. گروه تلگرامی فراخوان شهدا حالا یک گروه مجازی کشوری است که افراد در این کانال خاطرات و تصاویر شهدا را منتشر می‌کنند. این کانال حالا نزدیک به 3هزار نفر عضو دارد.

 

دهه آخر صفر با مراسم ویژه

صداقت با توجه به نزدیک‌شدن شهادت امام هشتم(ع) و پشت سر گذاشتن اربعین حسینی(ع) از برنامه‌های هر ساله مجموعه جامعه الحسین(ع) در این ایام می‌گوید: «در اربعین حسینی هر سال برنامه‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهیم. برای مثال سال گذشته با مشارکت فرهنگ‌سرای شهید سلیمانی در بهشت رضا(ع) برنامه عزاداری، دیدار با شهدا و سخنرانی را داشتیم. امسال هم این برنامه را خواهیم داشت. در دهه آخر صفر هم برنامه‌ای به مناسبت این ایام خواهیم داشت. حداقل ٥شب در این مکان مراسم برگزار می‌کنیم و از مداحان و سخنرانان برجسته دعوت خواهیم کرد. این روال هر ساله ماست و مردم از محله‌های مختلف منطقه6 برای عزاداری به اینجا می‌آیند.»

 

ارسال نظر