کد خبر: ۱۵۸۵
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

همکار 17ساله مایکروسافت

انگار برای او همه چیز زودتر از وقتش آغاز شده است؛ از 5سالگی کار با کامپیوتر را شروع کرده و از 11سالگی نیز برنامه‌نویسی را آموزش دیده است. رضا محمد‌پناهی نوجوان 17ساله، نرم‌افزاری نوشته و توانسته رتبه نخست جشنواره خوارزمی را در مرحله استانی به دست آورد، با شرکت مایکروسافت در زمینه عیب‌یابی ویندوز همکاری دارد و از طرفی برنامه‌نویسی و کار گرافیکی هم می‌کند.

انگار برای او همه چیز زودتر از وقتش آغاز شده است؛ از 5سالگی کار با کامپیوتر را شروع کرده و از 11سالگی نیز برنامه‌نویسی را آموزش دیده است. چند سال بعد یعنی از 14سالگی به‌سراغ گرافیک رفته و حالا به‌طور حرفه‌ای کار می‌کند. وقتی که فقط 12سال بیشتر نداشته در یکی از مدارس واقع در بولوار شهید اسماعیل‌پور برای مدتی بعدازظهرها به تعدادی از معلمان، اصول اولیه کار با رایانه را آموزش می‌داده است.

رضا محمد‌پناهی نوجوان 17ساله، نرم‌افزاری نوشته و توانسته رتبه نخست جشنواره خوارزمی را در مرحله استانی به دست آورد، با شرکت مایکروسافت در زمینه عیب‌یابی ویندوز همکاری دارد و از طرفی برنامه‌نویسی و کار گرافیکی هم می‌کند.رضا در هنرستان شاهد ایمان هنر واقع در بولوار میرزا کوچک خان سال دوازدهم رشته کامپیوتر را پشت سر می‌گذارد و در بعضی سایت‌های آنلاین تدریس می‌کند.

 

14سالگی و رتبه نخست جشنواره خوارزمی

او از همان ابتدا که کار با کامپیوتر را شروع کرده به آن علاقه‌مند شده است. در دوره دبستان از فیلم‌های آموزشی موجود در فضای مجازی استفاده می‌کند و به‌سرعت در این رشته پیشرفت می‌کند. رضا و دوستش در کلاس دوم راهنمایی نرم‌افزار آموزشی زبان انگلیسی طراحی می‌کنند. کارهای نرم‌افزار با رضا و قسمت آموزش زبان با دوستش مسیح سنجری است. آن‌ها نرم‌افزار را برای جشنواره خوارزمی می‌فرستند. در مرحله ناحیه به آن‌ها می‌گویند که خودتان را برای مراحل بالاتر آماده کنید. 

رضا می‌گوید: «فرایند ساخت نرم‌افزار 8ماه زمان برد. برنامه ما مرجع انگلیسی کامل با حجم 2گیگا بایت بود. آن نرم‌افزار آموزش زبان مرجع 3سال تحصیلی هفتم، هشتم و نهم را رایگان آموزش می‌داد. حتی داخل آن بازی آموزشی هم گذاشته بودیم و گرافیک خوبی هم داشت. ما توانستیم رتبه نخست استانی را در سال 97-98 به دست آوریم ولی در کمال تعجب به مرحله کشوری فرستاده نشدیم. به ما گفتند اشتباه شده است! در حالی که شبکه استانی هم ما را نشان داد و مصاحبه کرد.»

رضا محمدپناهی از  کلاس چهارم تاکنون در مجموع67 لوح سپاس دارد و در حال حاضر هم برای تعدادی سایت کار می‌کند

 

کارنامه پربار با 67لوح سپاس

رضا و دوستش بعد از جشنواره خوارزمی از شرکت در مسابقات دلسرد می‌شوند و به فکر فروش نرم‌افزار می‌افتند. ولی بازهم اتفاق عجیب‌تری می‌افتد. در این نرم‌افزار خودشان از خودشان فیلم می‌گیرند و زبان تدریس می‌کنند اما برای ثبت نرم‌افزار به آن‌ها می‌گویند ویدئوی شما کپی رایت است. رضا به دوستش اشاره می‌کند و می‌گوید این فرد داخل ویدئو اینجا نشسته و خودمان 2نفر این ویدئو را ساختیم اما گروهی که می‌خواهند نرم‌افزار را به نام آن‌ها ثبت کنند زیر بار نمی‌روند و نرم‌افزار هم فروش نمی‌رود. 

او می‌گوید: «تمام فرایند ساخت نرم‌افزار را به صورت فیلم داشتیم. اسکریپ کدهای برنامه‌ریزی را داشتیم، ولی آموزش و پرورش زیر بار نرفت.» بعد این اتفاق او دلسرد شده است و می‌گوید همیشه حق بچه‌های محلات کم‌برخوردار ضایع می‌شود. او از کلاس چهارم تاکنون در مجموع67 لوح سپاس دارد و در حال حاضر هم برای تعدادی سایت کار می‌کند. 

چند سالی است به گرافیک هم علاقه‌مند شده و با پشتکار فراوان آن را دنبال می‌کند. او یک دیباگر(عیب‌یاب) ویندوز است و اگر مشکلات را برای مایکروسافت بفرستد جایزه می‌گیرد. تاکنون چندباری باگ‌های (ایرادهای) ویندوز را فرستاده و جایزه گرفته است. کارشناسان مایکروسافت نسخه اصلی ویندوز را هم به او هدیه داده‌اند. برای آینده‌اش می‌خواهد در دانشگاه تربیت معلم قبول شود و در نهایت معلم هنرستان شود.

ارسال نظر