کد خبر: ۱۶۰۵
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بالتازار کوچک

قوطی گوش پاک‌کن، 4تا خودکار، پاک‌کن و یک آرمیچر همین! آقای خرچنگ جدیدترین دست‌سازه امیرعلی است که با همین چند قلم آن را ساخته است. روباتی کوچک و ساده که روی کاغذ می‌چرخد و با پاهایش که 4تا خودکار هستند نقاشی می‌کشد. امیرعلی منتظریان وقتی از آقای خرچنگ حرف می‌زند چشم‌هایش از خوشحالی برق می‌زند و با اشتیاقی وصف‌ناشدنی از نحوه ساخت آن می‌گوید. او هنوز ١٢سالش کامل نشده است اما با همان زبان نوجوانی‌اش می‌گوید مسیر علاقه‌اش را پیدا کرده است.

قوطی گوش پاک‌کن، 4تا خودکار، پاک‌کن و یک آرمیچر همین! آقای خرچنگ جدیدترین دست‌سازه امیرعلی است که با همین چند قلم آن را ساخته است. روباتی کوچک و ساده که روی کاغذ می‌چرخد و با پاهایش که 4تا خودکار هستند نقاشی می‌کشد. امیرعلی وقتی از آقای خرچنگ حرف می‌زند چشم‌هایش از خوشحالی برق می‌زند و با اشتیاقی وصف‌ناشدنی از نحوه ساخت آن می‌گوید.

 او هنوز ١٢سالش کامل نشده است اما با همان زبان نوجوانی‌اش می‌گوید مسیر علاقه‌اش را پیدا کرده است. قوه خلاقانه ذهن امیرعلی منتظریان از همان ابتدا قلقلکش می‌داده است دل و روده ماشین‌ها و عروسک‌هایش همیشه کف خانه پهن بوده و به قول مادرش از میان همه آن خرت و پرت‌ها چیزهای دیگری خلق می‌کرده است.

 

کشف راز حرکت ماشین‌ها

امیرعلی نوجوان ساکن محله اروند است. دانش‌آموز خلاق مدرسه علامه در همین محله. از او می‌خواهم که داستان علاقه‌اش به ساخت ابزار و وسایل مختلف را تعریف کند. می‌گوید: «از 4سالگی فهمیدم که آرمیچر‌ها چطور کار می‌کنند.

 یک ماشین داشتم که خیلی دوستش داشتم. همیشه دلم می‌خواست بدانم که داخل این ماشین چه چیزهایی هست. بالأخره یک روز که مادرم خانه نبود خرابش کردم و آرمیچرش را درآوردم و فهمیدم که همین وسیله کوچک باعث می‌شود که ماشین حرکت کند. 

آن روز وقتی مادرم به خانه برگشت کلی دعوایم کرد ولی من خوشحال بودم. فکر می‌کردم که چیز مهمی را کشف کرده‌ام. از آن به بعد کار من همین شده بود. کم کم توانستم با آرمیچر، چوب بستنی، مقوا و وسایل دیگر ماشین درست کنم.

هر بار که می‌خواهد وسیله جدیدی درست کند مجبور می‌شود دست‌سازه‌های قبلی را خراب کند تا ابزار لازم برای ساخت روبات جدید داشته باشد 

 

برای ساخت روبات جدید، مجبورم دست‌سازه قبلی را خراب کنم

ماشین کنترلی، ذره‌بین، تیر و کمان و... امیرعلی روزهایش را به ساخت یک روبات یا وسیله جدید اختصاص می‌دهد و دست‌سازه‌هایش تمامی ندارند. علاوه بر این او به مطالعه هم علاقه دارد. عضو کتابخانه دهخدا در شهرک شهید رجایی است و کتاب‌هایی که می‌خواند همه مربوط به ساخت روبات و ابزار مختلف است. او به وسیله همین کتاب‌ها کلی ابزار مختلف ساخته است. 

لامپ، ذره‌بین و... اما او هیچ کدام از این وسیله‌ها را نگه نداشته است. هر بار که می‌خواهد وسیله جدیدی درست کند مجبور می‌شود دست‌سازه‌های قبلی را خراب کند تا ابزار لازم برای ساخت روبات جدید داشته باشد. 

تنها چند وسیله را نگه داشته است. یکی از آن‌ها ماشین کنترلی است که آن را برای نمایشگاه دست‌سازه‌ها که در مدرسه برگزار شده بود ساخته بود. ماشین امیرعلی در نمایشگاه مدرسه رتبه سوم را کسب می‌کند. 

آقای خرچنگ هم آخرین روبات ساخت دست او است. به‌تازگی مسابقه‌ای در مدرسه برگزار شده که روبات او مقام اول را کسب کرده است. آرزوی امیرعلی این است که یک روز در رشته دست‌سازه‌ها و اختراعات در کشور رتبه برتر را کسب کند. اینکه یک روز بتواند وسیله‌ای جدید خلق کند. چیزی که هیچ‌کس تا به حال در دنیا آن را اختراع نکرده باشد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر علی منتظریان
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
2
0
من دوس دارم همه به این جوان کمک کنند