کد خبر: ۱۶۱۸
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

‌بستن کوچه‌ها، راه خروج از بن بست مشکلات

اعضای شورای اجتماعی محله عسکریه ما را دعوت کردند تا درباره مشکلاتشان صحبت کنند. قرارمان احسان7 بود، در ابتدای کوچه طنابی بسته بودند که روی آن با مقوا نوشته شده بود، بن‌بست است. وارد کوچه که شدیم انتهای کوچه جمعیتی ایستاده بودند، مرد و زن، پیر و جوان که گلایمند از این شرایط بودند. همین که خودمان را معرفی کردیم سر درددلشان باز شد و با هم شروع کردند به صحبت. به نظر ما این همهمه نشان از فراوانی مشکلاتشان بود که دوست داشتند تمام آن‌ها را همان‌جا بیان کنند. در بین آن‌ها اعضای شورای اجتماعی محله‌شان هم حضور داشتند که از آن‌ها خواستند مشکلات را تک تک برای ما بگویند.

هفته گذشته طی تماس تلفنی اعضای شورای اجتماعی محله عسکریه ما را دعوت کردند تا درباره مشکلاتشان صحبت کنند. قرارمان احسان7 بود، در ابتدای کوچه طنابی بسته بودند که روی آن با مقوا نوشته شده بود، بن‌بست است. وارد کوچه که شدیم انتهای کوچه جمعیتی ایستاده بودند، مرد و زن، پیر و جوان که گلایمند از این شرایط بودند. همین که خودمان را معرفی کردیم سر درددلشان باز شد و با هم شروع کردند به صحبت. به نظر ما این همهمه نشان از فراوانی مشکلاتشان بود که دوست داشتند تمام آن‌ها را همان‌جا بیان کنند. در بین آن‌ها اعضای شورای اجتماعی محله‌شان هم حضور داشتند که از آن‌ها خواستند مشکلات را تک تک برای ما بگویند.

 

 

نمای اول؛ بن‌بست بمانیم یا نه؟

ساکنان کوچه احسان7 که از تردد بیش از حد خودروها در این معبر به ستوه آمده‌اند انتهای کوچه را بسته و درخواست رسیدگی به این وضعیت را دارند.محمدعلی نیکخواه، عضو شورای اجتماعی محله عسکریه، می‌گوید: «کوچه‌های خیابان احسان 2متری است که ظرفیت تردد خودروهای گذری با تعداد زیاد را ندارد. مشکل مردم این خیابان از زمانی شروع شده که مسیر رفت و آمد به پمپ گاز از انتهای کوچه‌های احسان باز شده است. مسیر ورودی این پمپ قبل از عوارضی است و خودروها باید از سمت بزرگراه حرکت کرده و به آنجا بروند، اما با برداشتن یکی از نیوجرسی‌های کنار پمپ گاز و با باز شدن این قسمت از پمپ، رانندگان این مسیر کوتاه و خلاف را انتخاب می‌کنند. بن‌بست شدن این کوچه‌ها در درجه اول برای خودمان مشکل‌آفرین است. رانندگان برای خارج‌شدن از کوچه مجبور می‌شوند دنده عقب بروند، اما با وجود تصادفات و مشکلات ایجاد شده چاره‌ای برایمان نمی‌ماند غیر از مسدودکردن کوچه‌ها.»
زهرا امانی یکی دیگر از ساکنان احسان7 می‌گوید: «چند ماه قبل یکی از همین خودروهای رهگذر به نوه‌ام زد و فرار کرد. البته فقط نوه من نبوده، تا به‌حال 2تا از بچه‌های این کوچه و داماد یکی از همسایه‌ها را هم زده و فرار کرده‌اند، باز بودن این راه به نفع دیگران است و به ضرر ما. ما خواسته زیادی نداریم، می‌گوییم این کوچه اتوبان نیست. فقط می‌خواهیم در خانه خودمان آرامش داشته باشیم. وقتی یکی از ساکنان محله بیمار است و قرار است سوار خودرو یا از آن پیاده شود، به زمان بیشتری نیاز دارد. همسایه‌ها مراعات این موضوع را می‌کنند، اما خودروهای رهگذر بوق می‌زنند و بد و بیراه می‌گویند.»
محمدعلی سرحدی، رئیس شورای اجتماعی محله عسکریه، با اشاره به باز شدن ورودی پمپ گاز و بنزین از انتهای این محله می‌گوید: «ورودی پمپ گاز و بنزین قبل از عوارضی است، اما مدتی است کهبا برداشتن نیوجرسی خودروها از اینجا وارد پمپ می‌شوند، قسمتی را هم خلاف می‌روند تا وارد پمپ بنزین بشوند. تقاضای ما از مدیران شهری رسیدگی به این موضوع است.»

این محله فقط یک زمین ورزشی دارد که نزدیک کال است و فنس‌های کوتاهی دارد. استقبال بچه‌های محله از این زمین زیاد است

 

نمای دوم: زمین ورزشی خاموش

علیرضایزدیان که خودش را مربی ورزش معرفی می‌کند از نبود امکانات ورزشی گلایمند است و توضیح می‌دهد: «این محله فقط یک زمین ورزشی دارد که نزدیک کال است و فنس‌های کوتاهی دارد. استقبال بچه‌های محله از این زمین زیاد است، اما به‌دلیل فنس‌های کوتاه ممکن است هنگام بازی، توپ به داخل محوطه فرودگاه بیفتد یا به داخل کال. در ابتدا تقاضا داریم فنس‌ها بلندتر شود تا مشکلی پیش نیاید.»
وی با اشاره به هم‌جواری زمین ورزشی با انتهای کال عسکریه توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات ما حضور کارتن‌خوا‌ب‌ها و معتادان در انتهای کال است که ناامنی را به ارمغان می‌آورد. به ویژه برای کودکان و نوجوانانمان. در این زمین ورزشی چراغ‌هایی گذاشته بودند که سرقت شده است، چندین‌بار درخواست داده‌ایم نورافکن‌ها را درست کنند. روشنایی با خودش امنیت هم به همراه می‌آورد.» 
طی بازدید معتادی را می‌بینیم که در انتهای کال، کنار فنس‌ها در حال مصرف مواد است، او حتی متوجه حضور ما در کنار خودش نمی‌شود، وقتی فرمانده پایگاه بسیج محل از او می‌پرسد «اینجا چه‌کار می‌کنی»، بلند می‌شود تا بساطش را جمع کند. اهالی می‌گویند این افراد شب‌ها در این مکان جمع می‌شوند و سیاهی روی دیوار و جاگذاری وسایلشان لابه‌لای سنگ‌ها گواه حضورشان بود.

 

 

نمای سوم: پارک خودروهای سنگین غیرمحلی

پارکی در حاشیه بزرگراه احداث شده است که تعدادی وسایل ورزشی نیز در آن گذاشته شده تا مورد استفاده ساکنان محله قرار گیرد. اما این پارک هم مانند بسیاری از پارک‌های محلی شهر، پاتوقی برای معتادان شده است که مانعی برای حضور مردم محلی است. دیدن معتادان در این پارک خیلی سخت نیست. در کنار دیوار که حرکت می‌کنیم 2کودک و یک مرد را می‌بینیم که در زیر درختی نشسته‌اند، جلوتر که می‌رویم خانمی چادری بر سر کشیده و در حال مصرف مواد است. نفهمیدیم رهگذر هستند یا محلی. جلوتر هم 4جوان را می‌بینیم که حال و روزشان نیازی به گفتن ندارد. ساعت حدود ده و نیم صبح است و آن‌ها در روز روشن این‌کار را انجام می‌دهند. دیگر منتظر نمی‌مانند شب بشود تا کسی آن‌ها را نبیند.
مشکل دیگری که در این بوستان به چشم می‌آید، ورودی پارک است که طراحی آن مانعی برای ناتوانان جسمی‌حرکتی است.
نیکخواه می‌گوید: «اینجا محل تجمع معتادان است و هر بار به کلانتری می‌گوییم تا فضای بوستان را از حضور آن‌ها پاک‌سازی کنند، آژیرکشان می‌آیند و این افراد فرار می‌کنند. در واقع کاری اساسی در اینجا اتفاق نمی‌افتد. اهالی تلاش می‌کنند فرزندانشان را به دور از این پارک نگه دارند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.»
تریلی‌های پارک‌شده در کنار بزرگراه را نشانمان می‌دهند، جلوتر که می‌رویم اشاره‌ای به دور میدان می‌کنند و از پارک خودروها در اطراف میدان ورودی محله می‌گویند. نیکخواه با اشاره به وجود شرکت‌های حمل و نقل در کنار بوستان می‌گوید: «تریلی‌های پارک‌شده در نزدیکی میدان عسکریه یکی دیگر از مشکلات مردم محله است. در اینجا شرکت‌های حمل و نقل تأسیس شده‌اند و تریلی‌ها هم برای این شرکت‌ها می‌آیند و ساعتی در اینجا پارک می‌کنند. خودروهایی که دور میدان می‌بینید متعلق به ساکنان محله نیست و هر روز این وضعیت را داریم، گاهی نیز دوبل پارک می‌کنند.»

اینجا محل تجمع معتادان است و هر بار به کلانتری می‌گوییم تا فضای بوستان را از حضور آن‌ها پاک‌سازی کنند، آژیرکشان می‌آیند و این افراد فرار می‌کنند

 

نمای چهارم: امنیت توقع زیادی نیست

ساکنان محله عسکریه گلایمند از امنیت محله‌شان هستند و گواه این حرفشان را اتفاقاتی می‌دانند که در محدوده زندگی‌شان رخ می‌دهد. نیکخواه می‌گوید: «2هفته قبل جوانی که رفتار عادی نداشت شیشه‌های خودروها را ‌شکست، بسیجیان محله چون اجازه برخورد با او را نداشتند با کلانتری محل تماس گرفتند و موضوع را اطلاع دادند، اما از زمان تماس با کلانتری تا رسیدن مأموران 2ساعت زمان برد. علاوه‌برآن حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها نیز برای مردم دردسرهای بسیاری به دنبال دارد. خودتان در همین زمان اندک چند مورد را مشاهده کردید. مگر می‌شود گشت زد و مشکلات را ندید، داشتن امنیت برای زن و فرزندانمان توقع بسیاری نیست.»

 

نمای پنجم: طرح محله ما فرصت یا تهدید

به همراه اعضای شورای اجتماعی محله به کنار مسجد امام حسن عسکری(ع) می‌رویم تا طرح محله ما را نشانمان دهند. طرح پیاده‌رو سازی اطراف مسجد در سال1398 اجرا شده است. اعضای شورای اجتماعی محله ناراضی از این طرح، تابلوی سنگی مشخصات طرح را نشانمان می‌دهند که به‌دلیل بی‌ملاحظگی برخی شهروندان مخفیگاه زباله‌ها شده است. نیکخواه پس از نشان‌دادن زباله‌های پشت سنگ آن طرف‌تر می‌رود و صدایمان می‌زند تا ما هم به آن قسمت برویم. او با اشاره به پایین دیوار که با سیمان پوشیده شده است، می‌گوید: «در هنگام اجرای این طرح، سنگ‌های کناره دیوار مسجد شکسته شد، اما به‌جای بازسازی آن سیمان کاری کردند و رفتند. علاوه‌برآن صندلی‌های شکسته را ببینید در برابر آفتاب گذاشته‌اند و سایه‌ای در کار نیست، هر چه به آن‌ها گفتیم طوری بگذارند که سایه داشته باشد حرف ما را نپذیرفتند.»

 

نمای ششم: وضع نامناسب کال عسکریه

در طول بازدید کال بزرگی را در مقابلمان می‌بینیم که جویی از پساب‌های خانگی در آن جریان دارد و از سمت محله ثامن سرازیر می‌شود. به ادعای اهالی، مدیران شهری سال‌ها قبل قول سرپوشیده‌کردن کال را داده بودند و قرار شده بود بعد از سرپوشیده کردن در قسمتی از آن نیز بازار روز ساخته شود. همچنین بنا بود پس از انجام مطالعات لازم، خروجی فرودگاه از این مسیر باشد که به آبادانی محله کمک کرده و تکلیف کال هم مشخص شود، اما گویا این مطالعات به نتیجه نرسید و وضعیت کال در طی سال‌ها تغییر نکرده است. سرحدی، رئیس شورای اجتماعی محله عسکریه، با اشاره به این موضوع، دلیل بوی نامطبوع منتشرشده در شهرک را کال می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه برخی شهروندان مجاور کال به‌ویژه در محدوده بولوار صبا، ثامن الائمه(ع) و خیابان سحر اقدام به ریختن زباله و فاضلاب خانگی خود به جوی و خیابان می‌کنند و در نهایت این پساب داخل کال می‌ریزد و دردسر و بوی نامطبوعش نصیب مردم این محله می‌شود.»
همان‌طور که جلو می‌رویم سوراخ‌های روی دیوارهای کال را نشانمان می‌دهند که پساب‌ها از آن به درون کال جاری می‌شوند و در انتهای آن نزدیک فرودگاه لجن‌های سبزرنگ جمع شده و از آن مسیر می‌گذرد.

 

 

نمای هفتم: مشکلاتی که رفع آن همت می‌خواهد

سرحدی با اشاره به آسفالت‌های فرسوده و جداول کنده‌شده در برخی خیابان‌های محله توضیح می‌دهد: «در مدت 25سالی که در این محله ساکن هستم، آنچه از خدمات شهرداری به خاطر دارم این است که پاکبانانی را در این محله مستقر کرده تا زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و پل ابتدای شهرک را ساخته‌ است. زیرسازی و آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های محله را خودمان در سال 1367 انجام داده‌ایم و تاکنون آسفالت دیگری در این محله اجرا نشده است.»
وی با اشاره به طرح مشارکتی بهسازی پیاده‌رو خیابان احسان توضیح می‌دهد: «پیاده‌رو این خیابان تا احسان5 با مشارکت مردم انجام شده است، اما بعد از آن همسایگان نپذیرفتند در این طرح مشارکت کنند برای همین طرح نیمه رها شد. البته با توجه به این موضوع که پیاده‌رو اصلی است، سال89 اعلام کردند در سال90پیاده‌روسازی اجرا خواهد شد ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.»
یکی دیگر از مشکلات این محله پیاده‌روهای خاکی آن است که از دور خودنمایی می‌کند و کسی به فکر بهسازی آن نیست. این پیاده‌روهای خاکی در کوچه‌پس‌کوچه‌ها به چشم می‌خورد و گرد و غبار ناشی از آن همسایه‌ها را به ستوه آورده است. نیکخواه با اشاره به این وضعیت می‌گوید: «برخی ساکنان این محله توانایی بهسازی پیاده‌روها را ندارند، برای همین باید چاره‌ای بیندیشیم تا وضعیت سروسامان بگیرد.»

 

معرفی محله

«شهرک عسکریه» در جنوب شرقی مشهد، در میان اراضی 3ارگان فرودگاه، سازمان اتوبوس‌رانی و شرکت نفت محصور شده است. هر یک از این ارگان‌ها برای حفظ اراضی و امنیتشان دیواری به دور خود کشیده‌اند و این دیوارها بن‌بستی برای ساکنان محله شده است که دسترسی‌شان را محدود کرده و فقط یک راه ورود و خروج برای آن‌ها باز مانده است. این جزیره مثلثی شکل با وجود محرومیت از برخی امکانات باز هم مورد بی‌مهری برخی مدیران قرار گرفته و از زمان ساختش تاکنون تغییرات چندانی نداشته است. محله‌ای که در حاشیه شهر قرار ندارد، اما مانند محله‌های حاشیه حداقل امکانات هم نصیبش نشده است. تنها مرکز درمانی این محله مرکز بهداشت است که اهالی صبح تا ظهر می‌توانند به پزشک آن مراجعه کنند. نبود پزشک و درمانگاه سبب شده تا مسجدی‌ها پزشکی را به آنجا بیاورند و مردم محله از حضورش در عصرها بی‌نصیب نمانند. آن‌طور که محمدعلی نیکخواه، عضو شورای اجتماعی محله، می‌گوید؛ در ابتدای شکل‌گیری شهرک عسکریه 760قطعه 150متر مربعی از زمین‌های اتوبوس‌رانی واگذار شد که بسیاری از آن‌ها در طول این سال‌ها به 2 تا 3قطعه تقسیم شده‌اند و امروز بیش از 10هزار نفر در این محله سکونت دارند.

بحث جمع‌آوری فاضلاب با اداره آب و فاضلاب است که طرح اگو را در شهر اجرا می‌کند

متخلفان شناسایی و معرفی شوند

حسین آهویی، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره5، درباره رهاسازی پساب‌های خانگی این‌چنین می‌گوید: «بحث جمع‌آوری فاضلاب با اداره آب و فاضلاب است که طرح اگو را در شهر اجرا می‌کند، اما زمانی که به هر دلیلی شهروندان خانه‌هایشان را به طرح اگو متصل نمی‌کنند باید آدرس و اسامی آن‌ها را به شهرداری منطقه سکونتشان داده شود تا رسیدگی لازم انجام شود. رهاسازی پساب‌های خانگی در جوی و جدول به اموال عمومی آسیب می‌رساند و شهرداری باید به آن رسیدگی کند و در مرحله اول اخطار دهد. اگر شهروندان رعایت نکردند مشخصات را به مرکز بهداشت بدهند تا براساس ماده688 به مراجع قضایی معرفی کنیم. آخرین مرحله برعهده مرکز بهداشت است.»

 

تابلوهای توقف ممنوع نصب خواهد شد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به قوانین راهنمایی و رانندگی و تخلف پارک دور میدان می‌گوید: «هر فردی که گواهی‌نامه دریافت کرده است باید بداند پارک در مکان‌هایی مانند سر تقاطع‌ها ، فاصله 15متری میدان، فاصله 15متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و محل‌هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود ممنوع است. البته موارد بیشتری است که رانندگان در آیین‌نامه آن را خوانده‌اند. اینکه شهروندان به قوانین احترام نمی‌گذارند و باید همیشه قانون‌گذار حضور داشته باشد تصور اشتباهی است، اما برای رفع مشکل ساکنان محله پس از بررسی در اولین فرصت تابلوهای توقف ممنوع نصب خواهد شد.»
هادی عطارزاده درباره درخواست ساکنان محله برای مسدودسازی ورودی پمپ گاز از این محدوده بیان می‌کند: «پس از بازدید و بررسی کارشناسان مربوطه موضوع رسیدگی خواهد شد تا مشکل ساکنان این محدوده برطرف شود.»
لازم به ذکر است از زمان اعلام مشکل توسط شهرآرا، مشاوران ترافیکی منطقه7 پیگیر این موضوع هستند تا هر چه سریع‌تر مشکل ساکنان برطرف شود.

پیاده‌روسازی معابر فرعی با شهروندان است و بودجه‌ای برای آن نداریم. پیاده‌روسازی معابر اصلی منطقه در دستورکار است و بر اساس اولویت‌ها اجرا می‌شود

 

تجهیز زمین ورزشی تا پایان 1400 

جواد کریمی، کارشناس تربیت‌بدنی منطقه7، درباره زمین ورزشی این محله توضیح می‌دهد: «ارتفاع فنس استاندارد است. اما گفته مردم درست است و باید ارتفاعش بیشتر شود. شورای اجتماعی محله عسکریه هم پیگیر است تا زمین ورزشی مجهز به چمن مصنوعی شود. تلاش داریم با دریافت اعتبار طی 2 الی 3ماه آینده این زمین ورزشی را تجهیز کنیم. درباره نور زمین ورزشی هم باید بگوییم در ابتدای تأسیس مشکلی نداشتیم، اما با سرقت لامپ‌ها باید دوباره اعتبار دریافت کنیم.»

 

پیاده‌روسازی براساس اولویت انجام می‌شود

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه7 درباره مسدودشدن ورودی پمپ گاز و بنزین در این محله توضیح می‌دهد: «برخی مشکلات بین‌سازمانی است و تلاش داریم هر چه سریع‌تر با کمک سازمان حمل و نقل ترافیک مشکلات ترافیکی این محله را برطرف کنیم.» حمیدرضا معلم درباره بهسازی پیاده‌روهای محله می‌گوید: «پیاده‌روسازی معابر فرعی با شهروندان است و بودجه‌ای برای آن نداریم. پیاده‌روسازی معابر اصلی منطقه در دستورکار است و بر اساس اولویت‌ها اجرا می‌شود.»وی درباره آسفالت معابر این محله می‌افزاید؛ پس از بررسی آسفالت خیابان‌های محله در صورت نیاز لکه‌گیری خواهیم کرد. 
مرتضی طهماسبی، رئیس اداره خدمات شهری منطقه7، در پاسخ به درخواست شهروندان درباره نظافت شهرک عسکریه می‌گوید: «اداره خدمات شهری منطقه به طور منظم با استفاده از تجهیزات و نیروی کارگری اقدام به جمع‌آوری زباله‌های کال می‌کند، اما این معضل تا زمانی‌که پساب‌های خانگی در آن رها شود ادامه دارد.»

ارسال نظر