کد خبر: ۱۶۴۲
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خانه‌های ناامنِ لرزان؛ 1000 مکان‌ اقامتی غیرمجاز پیرامون حرم مطهر

زائری که راهی مشهد می‌شود، هیچ‌وقت تصور نمی‌کند در حیاط خانه‌مسافر یا آشپزخانه یا اتاق طبقه دوم آن قربانی ریزش چاه، سقف یا انفجار گاز شود، اما بازخوانی حوادث مکان‌های اقامتی پیرامون حرم مطهر رضوی خبر از این می‌دهد که متأسفانه خلاف این تصور، آمار رخداد چنین اتفاق‌هایی در این محدوده کم نیست. زیرا این اقامتگاه‌ها بافت قدیمی دارند و بسیاری از مالکان همین خانه‌ها بدون استانداردسازی و حتی گرفتن مجوز مسافر می‌پذیرند.

زائری که راهی مشهد می‌شود، هیچ‌وقت تصور نمی‌کند در حیاط خانه‌مسافر یا آشپزخانه یا اتاق طبقه دوم آن قربانی ریزش چاه، سقف یا انفجار گاز شود، اما بازخوانی حوادث مکان‌های اقامتی پیرامون حرم مطهر رضوی خبر از این می‌دهد که متأسفانه خلاف این تصور، آمار رخداد چنین اتفاق‌هایی در این محدوده کم نیست.

 زیرا این اقامتگاه‌ها بافت قدیمی دارند و بسیاری از مالکان همین خانه‌ها بدون استانداردسازی و حتی گرفتن مجوز مسافر می‌پذیرند.

با تکرار حادثه فوت زائرها در مکان‌های اقامتی غیرمجاز اطراف حرم مطهر رضوی که آخرین نمونه‌اش پارسال رسانه‌ای شد، از 2ماه پیش فصل جدیدی در فعالیت گشت‌های بازرسی مکان‌های اقامتی پیرامون حرم مطهر رضوی شروع شده‌است. تفاوت محسوس این دوره هم حضور نیروهای شهرداری و بازدیدهای مستمر هفتگی است.

حال با تصویب کمیته حریم نور و تأکید نهادهای قضایی، از 2ماه پیش کمیته ایمنی اماکن اقامتی اطراف حرم مطهر رضوی کارش را به‌طور جدی با ریاست معاون دادستان آغاز کرده است.

گویا طبق مصوبه این کمیته، بازدید از مکان‌های اقامتی هفتگی شده‌ که در نوبت اول تمرکز روی شناسایی مکان‌های اقامتی بدون مجوز است؛ مکان‌هایی که طبق بازدیدهای میدانی شهرآرامحله و گزارش‌های کمیته ایمنی اماکن اقامتی اطراف حرم مطهر، به‌دلیل نداشتن مجوز ناامن هستند.

 به‌عنوان نمونه، در یکی از همین مکان‌ها که تابلو خانه‌مسافر هم داشت، سر چاه‌های فاضلاب داخل حیاط نشست کرده بود، آبگرمکن بدون دودکش بود و روشنایی مشکل داشت.

 

ارزان‌های ناامن

نمونه این مکان‌های اقامتی در اطراف حرم مطهر رضوی کم نیست؛ مکان‌هایی که بیشتر آن‌ها بدون مجوز و تابلو فعالیت می‌کنند و اصلا معلوم نیست زائر به پشتوانه چه چیزی چند روز اقامت در آن را می‌پذیرد. گویا ارزان‌تربودن این مکان‌های اقامتی غیرمجاز باعث شده است تا استقبال از آن‌ها زیاد باشد.

هرشب اقامت در اینجا با خانه‌مسافر سر کوچه حدود 100هزار تومان تفاوت داشت و مبلغش خوب بود. به همین دلیل 4شب اینجا را رزرو کردیم

اکبر گلشیری، یکی از زائران ساکن در خانه‌مسافر غیرمجاز خیابان طبرسی، با تأکید بر این نکته می‌گوید: هرشب اقامت در اینجا با خانه‌مسافر سر کوچه حدود 100هزار تومان تفاوت داشت و مبلغش خوب بود. به همین دلیل 4شب اینجا را رزرو کردیم و حواسمان هست که موقع تردد در حیاط، از نزدیکی سر چاه که موزاییک‌هایش نشست کرده است، رد نشویم.

نمونه چنین مکان‌هایی در اطراف حرم مطهر رضوی کم نیست؛ نکته‌ای که شهردار منطقه ثامن در بازدید اخیر از مکان‌های اقامتی پیرامون حرم مطهر رضوی به آن اشاره کرد و از وجود 909مکان اقامتی غیرمجاز در این محدوده خبر داد.

 

پلمب 12مکان اقامتی غیرمجاز

فرهاد حجازی در این بازدید به پایش‌های کارگروه آسیب‌شناسی منطقه ثامن اشاره کرد و گفت که مشکلات و تخلفات 909مرکز غیرمجاز در حال بررسی است.

طبق گفته‌های او، کارگروهی زیرنظر کمیته آسیب‌شناسی تشکیل شده که تاکنون بیش‌از 180مکان اقامتی غیرمجاز را بازدید کرده‌ است.
بر اساس گزارش او، از بین مکان‌های بازدیدشده، برای 45مجموعه اخطاریه صادر شده است و ۱۲مکان نیز با دستور مقام قضایی پلمب شده‌اند.

 

آغاز بازدیدهای هفتگی

اکنون با آغازبه‌کار کمیته ایمنی اماکن اقامتی اطراف حرم مطهر رضوی، روند صدور مجوز برای فعالیت مکان‌های اقامتی در اطراف حرم مطهر رضوی هم تغییر کرده است.

آن‌طور که حمید سرابی، مدیر ایمنی و بحران شهرداری منطقه ثامن به شهرآرا محله، گفت: ریاست این کمیته را معاون دادستان و رئیس مجتمع قضایی ثامن برعهده دارد و اعضای آن را نماینده‌های شهرداری این منطقه، اصناف، میراث‌فرهنگی، آتش‌نشانی، بهداشت و... تشکیل می‌دهند. صدور مجوزها بعد از نظر این اعضا، توسط دبیر صادر می‌شود.

او با اشاره به آغازبه‌کار این کمیته از 2ماه پیش، افزود: طبق مصوبه کمیته، بازدیدها هفتگی شده و در روند آن ایمنی مکان‌ها مدنظر است.

آن‌طور که او اشاره کرد، به دلیل اینکه تعداد زیادی از مکان‌های اقامتی بدون مجوز ناامن هستند، اولویت بازدیدها، شناسایی مکان‌های بدون مجوز است که در روند آن اخطار اولیه به مالک داده می‌شود و در صورت رفع‌نشدن مشکلات، در بازدیدهای بعدی پلمب خواهد شد.

ارسال نظر