کد خبر: ۱۶۵۷
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

معیشت ضعیف، کاهش خرید

فرهاد سعیدی پارچه فروش محله، می‌گوید: از چند سال قبل و حتی قبل از شیوع کرونا بازار پارچه در حالت رکود و کسادی بود و شیوع کرونا این کسادی را سرعت بخشید. گران‌شدن دلار و تحریم‌های غیرعادلانه باعث افزایش قیمت پارچه شد. بیشتر وقت‌ها خانواده‌ها به مغازه می‌آیند اما با شنیدن قیمت گران پارچه بدون خرید خارج می‌شوند. هزینه دوخت را هم حساب کنید برای مشتری صرف به خرید لباس آماده است. شاید با رفتن کرونا فروش بهتر شود اما این تأثیر اندک است. چون دلیل اصلی کسادی بازار پارچه، نبود پول و درآمد کم است و تا این مشکل حل نشود رونقی نخواهد بود.

2 سال از شیوع و جولان بیماری کرونا می‌گذرد. در این مدت مشاغل بسیاری تحت تأثیر کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند. یکی از این مشاغل شغل پارچه‌فروشی است. در گفت‌وگو با چند پارچه‌فروش محله مشهدقلی و نوده این موضوع را بررسی کردیم.

 

مشتری‌های ثابت خودمان را داریم

محمد عیدی، بزاز محله نوده، می‌گوید از آنجا که پارچه‌فروشی ارتباط مستقیمی با برگزاری جشن‌ها و عروسی‌ها دارد بیشترین فروش در حرفه آن‌ها، ایام عید نوروز و ماه‌هایی است که جشن‌ها و عروسی‌ها برگزار می‌شود. او می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا و با ممنوعیت جشن‌های عروسی و دورهمی‌های خانوادگی، فروش ما نیز به کمترین حد خود رسیده است.با وجودی که ما برای جلوگیری از سرایت کرونا مواد ضدعفونی درمغازه قرار دادیم و نسبت به رعایت فاصله اجتماعی حساس هستیم و به مشتری ها تذکر می‌دهیم اما تاثیر چندانی در فروش ما نداشته است.

افرادی هستند که از 30سال قبل پارچه‌های شلواری، پیراهن و چادری خود را از مغازه من تهیه می‌کنند و هنوز هم این‌کار را انجام می‌دهند حتی اگر قیمت پارچه چند برابر شود

نظر جواد بحری، بزاز محله مشهدقلی، هم شنیدنی است: «اگرچه کرونا بازار ما را کم‌رونق کرده است اما ما هنوز مشتری‌های قدیمی و ثابت خودمان را داریم. افرادی هستند که از 30سال قبل پارچه‌های شلواری، پیراهن و چادری خود را از مغازه من تهیه می‌کنند و هنوز هم این‌کار را انجام می‌دهند حتی اگر قیمت پارچه چند برابر شود.»

 

گرانی پارچه در مقایسه با لباس آماده

فرهاد سعیدی، دیگر پارچه فروش این محله، می‌گوید: «از چند سال قبل و حتی قبل از شیوع کرونا بازار پارچه در حالت رکود و کسادی بود و شیوع کرونا این کسادی را سرعت بخشید. گران‌شدن دلار و تحریم‌های غیرعادلانه باعث افزایش قیمت پارچه شد. بیشتر وقت‌ها خانواده‌ها به مغازه می‌آیند اما با شنیدن قیمت گران پارچه بدون خرید خارج می‌شوند. هزینه دوخت را هم حساب کنید برای مشتری صرف به خرید لباس آماده است. شاید با رفتن کرونا فروش بهتر شود اما این تأثیر اندک است. چون دلیل اصلی کسادی بازار پارچه، نبود پول و درآمد کم است و تا این مشکل حل نشود رونقی نخواهد بود.» 

شما یک پارچه شلواری می خرید 400هزار تومان باید 150 تا 200 هزار تومان هم برای دوخت آن هزینه کنید در مجموع باید 600تا 700هزار تومان برای یک شلوار هزینه کنید. این درحالی است که شما می توانید با همین مبلغ یک کت وشلوار بخرید. البته ان‌شاءا... با رفتن کرونا فروش بهتر خواهد شد اما این تاثیر اندک است. چون دلیل اصلی کسادی بازار پارچه نبود پول و درآمد کم است و تا این مشکل حل نشود رونقی نخواهدبود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر