کد خبر: ۱۶۹۴
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نقش 50 ساله مسجد قائم(عج) در حل مشکلات محله کوی دکتری

سال 1337 بود که قدیمی‌ترهای محله کوی دکتری خواستند مسجدی داشته باشند تا در آن بتوانند در کنار عبادت هم‌بستگی بین همسایه‌ها را بیشتر و مشکلات اهالی را رتق و فتق کنند. آن سال‌ها یکی از مهم‌ترین کاربری‌های مسجد رفع مشکلات اهالی محله و ایجاد دوستی بین آن‌ها بود. این شد که زمینی را خریدند و چند نفر از بزرگ‌ترهای محله مانند حسن‌خسرو‌منش، محمد‌نیا، محمدی، غفوریان و مسلم‌دوست هزینه‌های کلان ساخت را دادند و بقیه اهالی هر چه در چنته داشتند گذاشتند تا دیوار مسجد بالا برود و سقفی بر سر دوستی‌های محله نبش خیابان ابومسلم20 شکل بگیرد.

دهه1330 سناباد روستایی دورتر از حاشیه شهر بود. شاید یکی از شناسه‌هایش دکان‌های چوب‌فروشی خیابان اصلی آن بود که پای اهالی بالاخیابان و پایین‌خیابان را به این روستا باز می‌کرد. این محله آن‌زمان به سقف‌های شیروانی‌ خانه‌هایش معروف بود و سواره نظام ارتش هم مرکزی در همین روستا داشت و هر چند وقت یک‌بار رژه‌ اسب سواران نظامی روستا را حال و هوای دیگری می‌بخشید. تمام این اتفاقات سبب شده بود اهالی سناباد تعدادشان بیشتر شود و خانواده‌های بیشتری دلشان می‌خواست که به این محله اسباب‌کشی کنند. 

سال 1337 بود که قدیمی‌ترهای محله خواستند مسجدی داشته باشند تا در آن بتوانند در کنار عبادت هم‌بستگی بین همسایه‌ها را بیشتر کنند و مشکلات اهالی را رتق و فتق کنند. آن سال‌ها یکی از مهم‌ترین کاربری‌های مسجد رفع مشکلات اهالی محله و ایجاد دوستی بین آن‌ها بود. این شد که زمینی را خریدند و چند نفر از بزرگ‌ترهای محله مانند حسن‌خسرو‌منش، محمد‌نیا، محمدی، غفوریان و مسلم‌دوست هزینه‌های کلان ساخت را دادند و بقیه اهالی هر چه در چنته داشتند گذاشتند تا دیوار مسجد بالا برود و سقفی بر سر دوستی‌های محله نبش خیابان ابومسلم20 شکل بگیرد. خاطرات آقای ماهفر، ساکن قدیمی محله کوی دکترا، درباره مسجدی که به نام روحانی و هیئت امنای زمان تأسیسش سند خورده است در زیر می‌خوانید.

 

جلسات رهبر انقلاب

همان سالی که مسجد ساخته شد از حجت‌الاسلام شریعتی‌کرمانی خواستند امام‌جماعت مسجد باشد و وقتی پذیرفت، خانه‌ای دیوار به دیوار مسجد برای او ساختند. او روحانی باسواد و سخنوری بود و با حضورش پیوند اهالی محل با مسجد بهتر شد و اغلب در جلسات قرآن او شرکت می‌کردند. تا سال57 که امام آمد، و مقام معظم رهبری هم در این مسجد جلسه داشتند. جلسه آیت‌ا... خامنه‌ای مرتبط با مفاهیم واژگان قرآنی بود. ایشان آیات و احادیث را مرتبط با واژه‌ای قرآنی برای نمازگزاران و شرکت‌کننده‌ها توضیح می‌دادند و کلاس‌هایشان بسیار استقبال می‌شد.حجت الاسلام قرائتی هم در این مسجد برنامه داشتند.

 

40شهید مسجد

مسجد قائم(عج) در زمان انقلاب و همچنین 8سال دفاع مقدس فعالیت‌های کلیدی‌ را در مشهد عهده‌دار بود و نمازگزاران مسجد و اهالی این محله بیشتر انقلابی‌های راستینی بوده و هستند که زمان جنگ هم خودشان را برای دفاع از میهن موظف می‌دانستند. ماهفر، عضو شورای اجتماعی محله کوی دکترا و ازقدیمی‌های مسجد قائم(عج)، در این باره می‌گوید: «این مسجد حدود 40شهید دارد که یکی از آن‌ها به نام شهید سیرجانی شهید انقلاب است که مقابل منزلش در بابک توسط منافقان ترور شد. نوجوانان و جوانان این مسجد بسیار در زمان انقلاب فعال بودند و بیشتر در تظاهرات، اعلامیه‌نویسی‌ها، پرده‌نویسی و توزیع آن حضور پررنگی داشتند. این مسجد در زمان انقلاب یکی از پایگاه‌های مهم مشهد بود. هم افراد مسلح داشت و هم امور انقلابی مسجد‌های دیگر را حمایت می‌کرد.»

این مسجد حدود 40شهید دارد که یکی از آن‌ها به نام شهید سیرجانی شهید انقلاب است که مقابل منزلش در بابک توسط منافقان ترور شد

 

رزمندگی‌های نمازگزاران و اهالی محل

در زمان جنگ مسجد پایگاهی بسیار فعال بود. بسیاری از نیروهای مؤثر لشکر شهدا و لشکر 5نصر از بچه‌های همین پایگاه بودند. ماهفر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «هر عملیاتی که می‌شد نمایشگاهی مرتبط با آن برگزار می‌کردیم. نمایشگاهی که سختی کار رزمنده‌ها و مراحل هر عملیات را کامل بازگو می‌کرد و در اصل روایت کاملی بود از عملیاتی که مردم مشتاق بودند درباره چند و چون آن بیشتر بدانند. کیفیت این نمایشگاه‌ها تا اندازه‌ای بود که استانداری و ارگان‌های دیگر هم برای الگوبرداری از آن بازدید می‌کردند.»

 

کتابخانه تخصصی و اسلایدهایی از کل ماجرای انقلاب

این مسجد کتابخانه‌ای داشت که پیش از انقلاب بسیار پررونق بود و پس از انقلاب هم کتاب‌های تخصصی‌اش دانشجویان بسیاری را مشتاق عضویت در آن کرده بود. بعضی کتاب‌های کتابخانه نسخ خطی قدیمی و بسیار ارزشمند بودند و تا سال‌ها رفت و آمد اهل مطالعه در این مسجد بسیار زیاد بود. چند سال که گذشت و نسل تغییر کرد اشتیاق جوان‌ها هم به کتاب خواندن کمتر شد و اکنون کتابخانه دیگر رونق آن سال‌های گذشته را ندارد. 

ماهفر می‌گوید:« در حال حاضر کتابخانه به عنوان اتاق جلسات استفاده می‌شود و استقبال‌نکردن از آن سبب شد فعالیتش به صفر برسد اما هنوز هم بسیار مشتاقیم که دوباره به آن رونق دهیم و دوباره متولد شود.» مسجدی‌ها اسلاید‌هایی از وقایع انقلاب تهیه کرده‌اند که بیش از هزار عدد است و به نوعی مستندنگاری از تظاهرات‌ها و تمام وقایع انقلاب است و اکنون آرشیو کامل و ارزشمندی است که جزو مستندات مسجد از انقلاب در مشهد محسوب می‌شود.

 

جلسه مذهبی نور‌الهدی و صندوق قرض‌الحسنه

این مسجد نیز مانند مساجد دیگر دعاهای مختص هر روز هفته را در برنامه خود دارد. علاوه بر آن جلسه دوره قرآن مذهبی آن با نام« نورالهدی» در منزل اهالی محله برگزار می‌شود. در این مسجد صندوق قرض‌الحسنه‌ای وجود دارد که به شهروندان این محله، شهر و استان هم با شرایطی وام می‌دهد. 

آقای ماهفر در این باره یادآور می‌شود: «شرایط وام این صندوق بسیار خوب است و تاکنون گره بسیاری از مشکلات اهالی را باز کرده است. پایگاه بسیج شهید آیت نیز در این مسجد از زمان انقلاب و جنگ فعالیت‌های مفیدی انجام داده است. در این مسجد باشگاه ورزشی و زورخانه هم وجود داشته که به فعالیت‌های ورزشی اهالی محله اختصاص داشته است و در حال حاضر فعالیت خاصی در آن انجام نمی‌شود. هنوز هم کلاس‌های ان‌ای در این مسجد دایر است و کلاس‌های مشاوره‌ای هم برای خانواده‌های این بیماران برای آموزش نحوه برخورد با آن‌ها برگزار می‌شود.»

ارسال نظر