کد خبر: ۱۷۰۶
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

لذت شناخت زمین با «سنگتاب»

نیکتا فکور و عارفه افتاده دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد هستند و در رشته طراحی و ساخت جشنواره خوارزمی در اردیبهشت امسال موفق به کسب رتبه برتر استانی شده‌اند. وقتی از این 2نوجوان درباره نوع کارکرد وسیله ساخته‌شده می‌پرسم، نیکتا توضیح می‌دهد: محصولی ساخته‌ایم که علمی‌آموزشی است و درباره سنگ‌ها اطلاعات زیادی را در اختیار ما می‌گذارد. این محصول با رزین در قالب سیلیکونی ساخته شده است. ما برای ساخت این محصول کار با اشکال حجمی را شروع کردیم و 3سال وقت گذاشتیم.

درس خواندن و مطالعه برای بیشتر دانش‌آموزان کار سختی است. حتی آن‌هایی که عاشق درس و مدرسه هستند گاهی از تکراری‌بودن و یا غیرقابل فهم بودن مفاهیم درسی خسته می‌شوند. دانش‌آموزان خلاق مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد به دنبال راه‌حلی برای فهم بهتر درس‌ها بودند، این‌کار را از زمین‌شناسی شروع و وسیله جالبی به نام سنگتاب را اختراع کردند. 

با نیکتا فکور و عارفه افتاده که دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد هستند و در رشته طراحی و ساخت جشنواره خوارزمی در اردیبهشت امسال موفق به کسب رتبه برتر استانی شده‌اند درباره اختراعشان صحبت کردیم.

 

لذت درس‌خواندن با وسایل نوین

نیکتا که درس‌خواندن را یک کار سخت می‌داند صحبتش را این‌طور شروع می‌کند: خواندن درس‌های سخت مانند ریاضی و علوم گاهی اشک آدم را درمی‌آورد. به همین دلیل به فکر افتادم روشی را ابداع کنم که هم درس‌ها را بهتر بفهمیم و هم از درس‌خواندن لذت ببریم. در اصل این ابداع با هدف آموزش آسان‌تر انجام شد.

او این اختراع را در زمره تولیدات نسل جدید سرگرمی‌های علمی‌آموزشی هدف‌دار درباره سنگ و زمین‌شناسی معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی با عارفه گروه علمی‌مان را تشکیل دادیم تصمیم گرفتیم روی یک ایده جذاب کار کنیم. با تمرکزی که روی سنگ‌ها داشتیم تصمیم گرفتیم زمین‌شناسی را تبدیل به درسی جذاب کنیم. وسیله‌ای که ساخته‌ایم تلفیقی از هنر، علوم و ریاضی است و در شناخت بهتر زمین مؤثر است. یعنی با استفاده از وسیله ابداعی ما که برای ساخت آن نیاز به پیش‌زمینه ریاضی و هنر داشتیم فهم درس زمین‌شناسی آسان می‌شود.

وقتی از این 2نوجوان درباره نوع کارکرد وسیله ساخته‌شده می‌پرسم، نیکتا توضیح می‌دهد: محصولی ساخته‌ایم که علمی‌آموزشی است و درباره سنگ‌ها اطلاعات زیادی را در اختیار ما می‌گذارد. این محصول با رزین در قالب سیلیکونی ساخته شده است. ما برای ساخت این محصول کار با اشکال حجمی را شروع کردیم و 3سال وقت گذاشتیم.

 

حمایت مدرسه و خانواده از پروژه علمی

عارفه در ادامه صحبت‌های دوستش می‌گوید: من از کودکی به درس علاقه داشتم و موضوع سنگ‌ها برایم بسیار جذاب بود. چندین ایده هم برای شرکت در جشنواره خوارزمی داشتیم ولی وقتی نیکتا پیشنهاد کار روی سنگ‌ها را داد خوشم آمد. هر اندازه که به درس‌خواندن علاقه داشته باشیم باز هم وقتی با استفاده از وسیله‌ای مثل سنگتاب درک موضوع آسان شود یادگیری‌مان سرعت و دقت بیشتری پیدا می‌کند.

او مدرسه و خانواده را تنها حامیان کارهای علمی‌پژوهشی‌شان می‌داند و می‌گوید: ساخت سنگتاب غیر از مراحل تحقیق و پژوهش مراحل عملی و کار با رزین هم داشت که ریخت و پاش زیادی را به دنبال داشت و همه این‌کارها در مدرسه انجام می‌شد. البته همه وسایل را خودمان جمع می‌کردیم ولی حمایت کادر مدرسه بسیار ارزشمند بود.

ارسال نظر