کد خبر: ۱۷۰۹
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مستأجر محله سیدی اجاره دو مغازه‌اش را به مستأجرانش بخشید

خودش مستأجر است و ساکن سیدی. اما مهربانی قالب مشخصی ندارد. هدف او که خیلی دشوار حاضر به گفت‌وگو با ما می‌شود تنها کمک به چند خانواده در این ایام دشوار است. کاظم دهقان کارش خرید و فروش املاک است. دهقان با وجودی که صاحب ملکش اجاره‌ او را نبخشیده اما او به دیگران بخشیده است تا مبادا به علت پولی که باید به او بدهند سلامت خود و خانواده‌شان به خطر بیفتد.

خودش مستأجر است و ساکن سیدی. اما مهربانی شکل و محله‌ خاصی ندارد که در یک قالب مشخص جا شود. مثلا بگوید اگر وضع مالی خودم خوب بود به دیگران کمک می‌کردم. می‌شود خودت ماه به ماه اجاره بدهی ولی هوای مستأجر مغازه‌ات را داشته باشی. 

هدف او که خیلی دشوار حاضر به گفت‌وگو با ما می‌شود تنها کمک به چند خانواده در این ایام دشوار است.
کاظم دهقان کارش خرید و فروش املاک است. دهقان با وجودی که صاحب‌خانه‌اش اجاره‌ او را نبخشیده اما او به دیگران بخشیده است تا مبادا به علت پولی که باید به او بدهند سلامت خود و خانواده‌شان به خطر بیفتد.

خیر محله‌ سیدی درباره کاری که کرده است، می‌گوید: 2 مغازه دارم که هر دوی آن‌ها دست مستأجر است. شغل یکی اغذیه است که بهای اجاره‌اش یک میلیون تومان و دیگری در مغازه‌‌ من سفره خانه راه انداخته است و مبلغ سه میلیون و 50 هزار تومان اجاره باید پرداخت کند.

دهقان ادامه می‌دهد: با شیوع ویروس کرونا کار هردوی آن‌ها با توجه به صنفشان به کلی کساد شد. در اسفند ماه من از دور حواسم به آن‌ها بود و می‌دیدم که کارشان رونقی ندارد و با آن‌ها صحبت که می‌کردم، متوجه می‌شدم که به دلیل پرداخت اجاره‌ من است که در این روزها سلامت خود را به خطر می‌اندازند و مغازه را باز می‌کنند. البته مشتری نداشتند. به ویژه که یکی از مستأجرانم دیابت دارد و برای او بیشتر نگران بودم.

او ادامه می‌دهد: شرایط مستأجرانم و هراس از اینکه آن‌ها مبتلا شوند باعث شد به اتفاق همسرم تصمیم بگیریم که از10 اسفند به شرط اینکه مغازه را باز نکنند اجاره‌‌ مغازه را ببخشیم. ابتدا گفتم برای یک ماه اما تا نزدیک به 2 ماه از آن‌ها اجاره دریافت نکردم.

 البته علاوه بر این من به مستأجرانم گفتم با شرایط موجود نگران قرارداد خود نباشند و اگر می‌خواهند به دنبال جای دیگری نیز باشند چون به دلیل شغلی که دارند به این زودی‌ها فکر نمی‌کنم کارشان رونق بگیرد.

وی می‌افزاید: به دلیل شغلم بسیاری از صاحبان مغازه و بنگاه‌های املاک من را می‌شناسند. پس از اینکه به مستأجرانم گفتم لازم نیست اجاره بدهید متأسفانه برخی از مالکان بر من خرده گرفتند و سرزنشم کردند که چرا این کار را کردم. یکی به من می‌گفت سرت داغ است و حتی من را متهم به ریاکاری کردند.

 در نهایت نیز برخی گفتند با این کار برای مستأجران انتظار ایجاد کرده‌ای. اما از طرفی در بین مستأجران بسیار از این کار استقبال شد. یکی از مستأجران به من می‌گفت کاری که تو کردی از رفتن به زیارت برتر است و ثواب زیادی با انجام این کار به‌دست آورده‌ای.

یکی از مستأجران به من می‌گفت کاری که تو کردی از رفتن به زیارت برتر است و ثواب زیادی با انجام این کار به‌دست آورده‌ای

دهقان ادامه می‌دهد: راستش خود من با انجام این کار احساس خوبی به دست آوردم. پس از آن احساس سبکی کردم و الان عذاب وجدان ندارم و نگران نیستم که مستأجرانم به دلیل سختگیری من به روی خانواده‌ خود فشار بیاورند و سلامت خود را به خطر بیندازند. من آنچنان وضعیت مالی خوبی ندارم و شرایطم متوسط است.

حتی 2 ماه است درآمدی نداشتم و همسرم نیز درآمدی نداشت. حتی مدتی پیش یک چک داشتم که آن را هنوز نتوانستم به طور کامل پاس کنم. با تمام این احوال با وجودی که خودم اذیت می‌شوم می‌گویم اشکالی ندارد. باید به هم کمک کنیم تا مردم کمتر تحت فشار قرار بگیرند. امورات ما این روزها می‌گذرد اما بسیاری هستند این ایام را به سختی سپری می‌کنند.

وی می‌افزاید: در این مدت با صاحبان املاک یا مغازه‌ها صحبت می‌کنم آن‌ها را نیز تشویق به این کار می‌کنم. به آن‌ها می‌گویم لازم نیست چند ماه اجاره را ببخشید. هرچقدر می‌توانید و در توان دارید اجاره نگیرید. ما نمی‌توانیم تنها از دولت انتظار داشته باشیم به مردم کمک کند.

 ما نیز باید هوای هم را داشته باشیم من این گونه گره گشایی‌ها را به سفرهای زیارتی با وجودی که بسیار علاقه دارم، ترجیح می‌دهم. البته خوشبختانه کم و بیش در این مدت به گوشم رسیده است که برخی بخشی از اجاره‌ خود را بخشیده‌اند اما کافی نیست و امیدوارم افراد بیشتری به این کار روی بیاورند.

ارسال نظر