کد خبر: ۱۷۱۴
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پسر اوستا علی بنا، نفر اول مسابقات ساختمان‌سازی کشور شد

سعید بشگزی می‌گوید: سال یازدهم در اولین مسابقه سازه‌های ساختمانی که در بین هنرستان‌های منطقه تبادکان برگزار شد، شرکت‌ کردم. موضوع مسابقه دیوارچینی و ساخت جان‌پناه با استفاده از آجر و مصالح ساختمانی بود که توانستم محکم‌ترین و بهترین جان‌پناه را بسازم و رتبه اول منطقه را کسب‌ کنم. در سال دوازدهم نیز در مسابقات استانی دانش‌آموزان هنرستانی رشته ساختمان‌سازی شرکت کرده و در هر دو بخش عملی و تئوری رتبه اول استان را کسب و جواز حضور در مسابقات کشوری را به دست آوردم.

فعالیت‌های بسیاری در کارهای ساختمانی انجام می‌شود که بخش مهمی از این فعالیت‌ها مربوط به کارهای عمومی در ساختمان است. آمار و اطلاعات هم نشان می‌دهد که صنعت ساختمان نیاز اساسی به تخصص دانش‌آموختگان دیپلم فنی ساختمان دارد. افرادی که می‌توانند به‌عنوان تکنسین در همه کارگاه‌های ساختمانی فعالیت کرده یا به‌عنوان کمک‌مهندس از طرف دستگاه نظارت یا کارفرما در کارهای ساختمانی نظارت داشته باشند.

یکی از همین تکنسین‌های جوان در هنرستان پژوهش و در منطقه آموزشی تبادکان تحصیل می‌کند، حرفه بنایی و ساخت‌وساز، شغل خانوادگی آن‌هاست و خود او نیز استعداد زیادی در این رشته دارد، به‌طوری که از دانش‌آموزان ممتاز هنرستان پژوهش به حساب آمده و‌ عنوان اول مسابقات نظری و عملی رشته ساختمان‌سازی در منطقه تبادکان، رتبه برتر مسابقات استانی رشته ساختمان و رتبه اول المپیاد هنرستان‌های کار و دانش کشور را در کارنامه افتخارات خود می‌بیند، در سطور بعدی گفت‌وگوی دوستانه ما را با این جوان موفق خواهید خواند.

 

خانواده بنا و معمار ساختمانی

سعید بشگزی سال1379در خانواده‌ای با پیشینه شغلی بنایی و معماری به دنیا می‌آید و از کودکی با کارهای ساختمانی آشنا و به آن علاقه‌مند می‌شود. بشگزی می‌گوید: سابقه شغل معماری و بنایی در خانواده ما به چندین سال قبل برمی‌گردد، پدرم (علی‌ بشگزی) و پسرعموهایم در کار ساخت‌وساز ساختمانی هستند و ساختمان‌سازی و معماری به شغل خانوادگی ما تبدیل شده است. من نیز از زمانی که قدرت کارکردن پیدا کردم، همراه پدرم به سر کار ساختمانی می‌رفتم و در دیوارچینی، سقف‌زنی و سیمان‌کاری به پدرم کمک می‌کردم. هر سال 3ماه تعطیلی را سر کار ساختمان بودم و با دستمزدی که بابت کارکردن از پدرم می‌گرفتم لباس، کیف و نوشت‌افزار مدرسه‌ام را تهیه می‌کردم.

 

تحصیل در رشته ساختمان‌سازی

دانش‌آموز هنرستان پژوهش بعد از پایان تحصیلات‌ کلاس نهم، به دلیل علاقه و آشنایی با حرفه ساخت‌وساز، رشته ساختمان‌سازی را انتخاب می‌کند. سعید می‌گوید: بعد از قبولی در کلاس نهم و هم‌زمان با انتخاب رشته برای تحصیل تا دریافت مدرک دیپلم، به دلیل علاقه و آشنایی‌ای که با شغل معماری و بنایی داشتم، رشته ساختمان‌سازی را انتخاب‌ کردم و از سال‌ دهم تحصیل در این رشته را در دبیرستان پژوهش ادامه‌ دادم. رشته ساختمان‌سازی مانند بیشتر رشته‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای دارای واحدهای نظری و عملی است در سال اول ابتدا با قوانین و مقررات ملی ساختمان به‌طور تئوری آشنا می‌شویم و بعد از آن در کارگاه همین درس‌های نظری را به‌طور عملی با ساخت سازه‌های ماکتی اجرا می‌کنیم.

از زمانی که قدرت کارکردن پیدا کردم، همراه پدرم به سر کار ساختمانی می‌رفتم و در دیوارچینی، سقف‌زنی و سیمان‌کاری به پدرم کمک می‌کردم

وی می‌افزاید: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی شامل تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان که به‌منظور تأمین ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی تهیه شده است و گنجاندن مباحث مقررات ملی ساختمان به‌عنوان درس‌های لازم و ضروری در مقاطع تحصیلی مختلف می‌تواند برای افزایش آگاهی عمومی در این زمینه کمک شایانی کند.

 

کسب رتبه برتر استان در رشته ساختمان

ساختمان‌ساز جوان منطقه تبادکان به‌عنوان یک دانش‌آموز ممتاز هم‌زمان با تحصیل در مسابقات و جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و سرانجام در المپیاد هنرستان‌های کار و دانش کشور رتبه اول رشته ساختمان‌سازی را از آن خود می‌کند.

سعید بشگزی می‌گوید: سال یازدهم در اولین مسابقه سازه‌های ساختمانی که در بین هنرستان‌های منطقه تبادکان برگزار شد، شرکت‌ کردم. موضوع مسابقه دیوارچینی و ساخت جان‌پناه با استفاده از آجر و مصالح ساختمانی بود که توانستم محکم‌ترین و بهترین جان‌پناه را بسازم و رتبه اول منطقه را کسب‌ کنم. در سال دوازدهم نیز در مسابقات استانی دانش‌آموزان هنرستانی رشته ساختمان‌سازی شرکت کرده و در هر دو بخش عملی و تئوری رتبه اول استان را کسب و جواز حضور در مسابقات کشوری را به دست آوردم. موضوع مسابقه در بخش عملی مسابقات استانی، کف‌سازی موزائیک و اجرای پله بود که این‌بار هم سازه‌ای که بنا کردم از لحاظ استحکام و زیبایی بهترین نمره را دریافت کرد.

 

کسب رتبه اول کشوری رشته ساختمان

رتبه اول مسابقات استانی رشته ساختمان‌سازی می‌گوید: بعد از کسب رتبه اول استان در المپیاد هنرستان‌های کار و دانش کشور در استان هرمزگان شرکت کردم. ساخت دیوار دو زاویه و سنگ‌ نمای دیوار، مورد اصلی بخش عملی مسابقه بود. هر کدام از شرکت‌کنندگان با مصالحی(آجر، سیمان و گچ) که دراختیار داشتند باید سازه‌ای محکم، زیبا و با زاویه استاندارد می‌ساختند. بعد از پایان فرصت اعلام شده داوران و کارشناسان مسابقه با بررسی سازه‌های مختلف دانش‌آموزان، سازه من را با توجه به استانداردهای لازم، به‌عنوان بهترین سازه مسابقه انتخاب کردند و توانستم با گرفتن بهترین نمره در هر دو بخش نظری و عملی مسابقات، رتبه اول مسابقات کشوری ساختمان را به دست آورم و باعث افتخار خود، خانواده، محله، هنرستان و استادانم شوم.

ارسال نظر