کد خبر: ۱۷۱۸
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
حمام حاج نوروز 150سال قبل به‌دست حاج‌نوروز در کوچه انتهایی گنبدخشتی ساخته شد و نامش نشست روی همان کوچه. مسگرها در همسایگی حمام، آب‌انبار و ده‌ها دکان داشتند.امروز دیگر خبری از پی‌آب مسگرها نیست و از حمام که تا سال1380 به‌همت نوه‌های حاج‌نوروز اداره می‌شد، جز تکه‌زمین خاکی محصورشده میان ورق‌های گالوانیزه چیزی باقی نمانده است.

پاییز که به پایان برسد، خرابی حمام حاج‌نوروز هم بیست‌ساله می‌شود؛ حمامی که 150سال قبل به‌دست حاج‌نوروز در کوچه انتهایی گنبدخشتی ساخته شد و نامش نشست روی همان کوچه.

 این محله در زمان تأسیس حمام، یکی از محله‌های مردمی با بازاری بزرگ بود. اصل بازار هم از آن مسگرها بود که در همسایگی حمام، آب‌انبار و ده‌ها دکان داشتند. امروز دیگر خبری از پی‌آب مسگرها نیست و از حمام که تا سال1380 به‌همت نوه‌های حاج‌نوروز اداره می‌شد، جز تکه‌زمین خاکی محصورشده میان ورق‌های گالوانیزه چیزی باقی نمانده است.

این کوچه، جایی در کمرکش خیابان طبرسی، دیگر تصویری از گذشته ندارد و وضعیت امروزش خلاصه‌ای از مغازه‌، هتل‌ و مسافرخانه‌هاست!

 

کوچه حمام حاج‌نوروز 2مسجد و یک حسینیه دارد؛ مسجد امام حسن عسکری(ع) درست بالای آب‌انبار مسگرها و حسینیه شاهزاده علی‌اصغری‌های نوغان در همسایگی آن و مسجد حاج‌خاور در سمت دیگر شارستان است.

 

از نظر حمید فکور که متولد همین کوچه است، کوچه دیگر شبیه آن روزها نیست که زائران در آب‌انبار «پی‌آب مسگرها »وضو می‌گرفتند یا بخشی از کوچه در قرق بخارایی‌ها بود، بلکه همه مسافرخانه شده است.
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
0
0
من متولد محله راسته حمام حاج نوروز هستم .چند تا عکس قدیمی از ته هیته و راسته حمام حاج نوروز دارم ‌.یادش بخیر

سلام و درود. خوشحال میشیم اگر عکس هاتون رو بفرستید با مخاطبان به اشتراک بذاریم.