کد خبر: ۱۷۲۳
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خرید لوازم خانگی نو دیگر اولویت مردم نیست

در مدت شیوع ویروس کرونا تعداد این مشتریان کمتر از نصف شده است، چون بسیاری از این زوج‌ها برگزاری مراسم و شروع زندگی خود را به بعد از بین رفتن ویروس کرونا محول کرده‌اند. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی جامعه بسیاری از خانواده‌ها توان خرید جهیزیه با اقلام زیاد را ندارند بنابراین خیلی از عروس و دامادهایی هم که در این مدت از ما خرید کرده‌اند قید وسایل خانگی‌ای را که کاربرد کمتری دارد زده‌اند که خودش سبب کاهش فروش ما شده است.این دغدغه این روزهای فروشنده‌های این صنف است.

شیوع ویروس کرونا علاوه‌بر اینکه غم از دست دادن افراد زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل کرد، فرصت بسیاری از شادی‌ها و اتفاقات خوب را هم از ما گرفت. برگزاری مجالس عروسی و آغاز زندگی زوج‌ها یکی از این فرصت‌ها بوده که در 2سال اخیر از دست رفته است و در نتیجه بر بسیاری از صنف‌ها از جمله فروشندگان لوازم خانگی و جهیزیه تأثیرات منفی اقتصادی بسیاری داشته است به‌گونه‌ای که از میان فروشندگان لوازم خانگی بولوار معلم، تعداد زیادی اقدام به تعطیلی کار خود کرده‌اند و بسیاری هم روزهای سختی را سپری می‌کنند البته دلیل کسادی بازار این صنف، جدا از به تعویق‌افتادن مراسم‌های عروسی وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها نیز هست.

 

صرف‌نظرکردن از‌ کالاهای غیرضروری

در بازار آزادشهر و حاشیه بولوار معلم حاضر می‌شویم و بعد از کمی قدم‌زدن و بررسی فضای بازار با حسن تقی‌پور که از فروشندگان قدیمی لوازم خانگی‌ این بازار است گفت‌‌وگو می‌کنیم. تقی‌پور در ابتدا ضمن اشاره به بی‌رونقی بازار لوازم خانگی در این روزها می‌گوید: بیشتر مشتریان ما زوج‌های جوان هستند که خودشان تنها یا همراه والدین برای خرید جهیزیه به مغازه ما مراجعه‌ می‌‌کنند. 

در مدت شیوع ویروس کرونا تعداد این مشتریان کمتر از نصف شده است، چون بسیاری از این زوج‌ها برگزاری مراسم و شروع زندگی خود را به بعد از بین رفتن ویروس کرونا محول کرده‌اند. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی جامعه بسیاری از خانواده‌ها توان خرید جهیزیه با اقلام زیاد را ندارند بنابراین خیلی از عروس و دامادهایی هم که در این مدت از ما خرید کرده‌اند قید وسایل خانگی‌ای را که کاربرد کمتری دارد زده‌اند که خودش سبب کاهش فروش ما شده است.

 

12 فروشنده تعطیل کردند

در خلوتی بازار به‌سراغ رضا عباسی می‌رویم که اطلاعات کاملی از سایر کسبه این صنف در منطقه دارد. او کرونا را «بلای بازار» می‌داند و می‌گوید: این ویروس فقط خطری برای سلامتی نبود بلکه به جان بازار هم افتاد و زندگی ما را فلج کرد. طوری که از ابتدای شیوع این ویروس، بیش از ۱۲همکار ما در این محدوده کسب و کار خود را تعطیل کردند. 

از ابتدای شیوع این ویروس، بیش از ۱۲همکار ما در این محدوده کسب و کار خود را تعطیل کردند

درباره بازار هم باید بگویم بخش زیادی از فروش سالیانه ما به‌ویژه فروش عید نوروز که مردم با هدف نونواری خانه خود انجام می‌دادند مانند خرید زوج‌های جوان کم شده است. عامل اصلی می‌تواند دوری مردم از فضاهای عمومی باشد اما مشکلات اقتصادی جامعه و افزایش قیمت‌ لوازم خانگی هم بی‌تأثیر نیست.

 

تهیه خوراک و پوشاک مهم‌تر است

فرزاد خانی که به‌طور تخصصی فروش لوازم برقی خانه را انجام می‌دهد ضمن تأیید کسادی بازار بعد از شیوع ویروس کرونا می‌گوید: کاهش مراسم‌های عروسی و به‌تأخیر انداختن آغاز زندگی مشترک، عامل اصلی کاهش فروش ماست. ما ۱۰مشتری متفرقه هم که داشته باشیم اندازه یک زوج از ما خرید‌ نمی‌کنند چرا که زن و شوهرهای جوان وقتی وارد مغازه می‌شوند بیش از ۱۰وسیله برقی از ما می‌خرند، نکته دیگر هم این است که با شرایط اقتصادی موجود و شیوع ویروس کرونا که باعث فراری‌دادن مردم از بازار و مکان‌های عمومی شده است دیگر لوازم خانگی نو و جدید اولویت خرید مردم نیست و خوراک، پوشاک، مسکن و از همه مهم‌تر سلامت در اولویت مردم است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر