کد خبر: ۱۷۵۶
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

از کارآفرینی تا نخبه‌پروروی در مسجد چند منظوره طفلان مسلم

این یک مسجد معمولی نیست. منظورم از معمولی یعنی همان مسجدهایی که صبح، ظهر و شب نماز جماعتی در آن می‌خوانند، فوق فوقش کلاس قرآنی در آن برگزار می‌کنند و تمام. این را از صحبت‌های امام جماعت جوان و پرانرژی مسجد طفلان مسلم، محمدصادق دارائی در محله شهید معقول می‌فهمم. او معتقد است که فعالیت مسجد باید در راستای رفع نیاز محله باشد. مسجد طفلان مسلم هم چند زیرمجموعه دارد که کنار هم زیر لوای مسجد فعالیت می‌کنند. هیئت هفتگی، فعالیت فرهنگی و مذهبی، پایگاه بسیج، مرکز نیکوکاری شهید جهاندیده، دارالقرآن ولایت و... این مسجد از سال 1397 تبدیل شده به مکانی برای انعقاد فعالیت‌های خوب.

 این یک مسجد معمولی نیست. منظورم از معمولی یعنی همان مسجدهایی که صبح، ظهر و شب نماز جماعتی در آن می‌خوانند، فوق فوقش کلاس قرآنی در آن برگزار می‌کنند و تمام... .
این را از صحبت‌های امام جماعت جوان و پرانرژی مسجد طفلان مسلم، محمدصادق دارائی در محله شهید معقول می‌فهمم. او معتقد است که فعالیت مسجد باید در راستای رفع نیاز محله باشد. مسجد طفلان مسلم هم چند زیرمجموعه دارد که کنار هم زیر لوای مسجد فعالیت می‌کنند. هیئت هفتگی، فعالیت فرهنگی و مذهبی، پایگاه بسیج، مرکز نیکوکاری شهید جهاندیده، دارالقرآن ولایت و... این مسجد از سال 1397  تبدیل شده به مکانی برای انعقاد فعالیت‌های خوب.

 

مسجد چند منظوره

آقای دارائی می‌گوید: «یک سالی می‌شود که رویکرد و کارکرد مسجد را تغییر داده‌ایم. مسجدی که تا پیش از آن فقط نماز جماعت در آن برگزار می‌شد یا خانه پرش مراسم عزاداری، مولودی‌خوانی و... حالا ورود پیدا کرده به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عام‌المنفعه. ما ثمره این‌کار را هم در این یک‌سال در سطح محله دیده‌ایم.»

حمایت مسجد طفلان مسلم  از 40نخبه و دانش‌آموز برتر که همه معدل20 هستند


نخبه‌پروری

نخبه‌پروری یکی از موضوعاتی بود که این مسجد به آن ورود پیدا کرده است. آن هم از طریق حمایت تحصیلی از 40نخبه و دانش‌آموز برتر که همه معدل20 هستند. این دانش‌آموزان همه در خانواده‌های نیازمند زندگی می‌کنند و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده قصد ترک تحصیل داشته‌اند. فعالان این مسجد این 40نفر را شناسایی می‌کنند و بعد خیرانی پیدا می‌شوند که هزینه تحصیل این بچه‌ها را تمام و کمال برعهده می‌گیرند. دارائی در این باره می‌گوید: «برای اینکه این خانواده‌ها ترغیب به حمایت تحصیلی از فرزند خود شوند برنامه دیگری را هم پیش گرفته‌ایم. قرار است خانواده‌هایی که فرزندشان در تحصیل پیشرفت داشته‌اند، تحت حمایت مالی قرار بگیرند.»


ابتکار در برگزاری روضه

اما فعالیت فعالان این مسجد به همین جا ختم نمی‌شود. حالا یک‌سال است که اهالی می‌توانند در مسجد برای اهل بیت(ع) به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف روضه و مولودی بگیرند و در و همسایه را هم دعوت کنند. خانواده‌هایی که توان مالی و مکان مناسب ندارند، به صورت رایگان و با کمک مسجد به‌عنوان صاحب مجلس در مراسم حضور پیدا می‌کنند. صندوق خیریه مسجد تمام هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.


تجلیل از ریحانه‌های ولایت‌مدار

او درباره برنامه‌های فرهنگی مسجد هم این‌گونه توضیح می‌دهد: « ما به‌طور تخصصی در مسائل فرهنگی ورود پیدا کرده‌ایم. آن هم با برگزاری مراسم مختلف. اما نه مراسم مرسومی که همه در ذهن داریم و بدون در نظرگرفتن سن، جنسیت و شرایط مخاطب برگزار می‌شوند. جلسه برای مادرها، پدرها، دخترها و... جدا برگزار می‌شود. مثلا عید غدیر برنامه‌ای برگزار کردیم با عنوان تجلیل از ریحانه‌های ولایت‌مدار. تعداد زیادی از دختران نوجوان محله هم شرکت کردند و استقبال خوبی از برنامه شد.»

ظرفیت خانواده‌ها را شناسایی کردیم و دیدیم چه استعدادها و توانایی‌های زیادی در همین محله داریم. از آن‌ها حمایت کردیم


کارآفرینی جمع و جور

مسائل اقتصادی و کارآفرینی موضوع دیگری بود که به آن ورود می‌کنند. در همین راستا فروشگاهی را با عنوان فروشگاه مسجد محله در دو قدمی خود مسجد افتتاح کرده‌اند. حالا هر همسایه‌ای، از هر ایل، تبار و هر نوع تفکری از فروشگاه مسجد خرید می‌کند که تخفیف‌های خوبی هم دارد و دو نفر از جوانان ساکن محله هم در آنجا مشغول به کار شده‌اند.
می‌گوید که کارآفرینی آن‌ها فقط به مسجد محله ختم نمی‌شود و بعد کلی جامدادی از کشوی میزش بیرون می‌آورد و می‌گذارد روی میز. می‌گوید: « ظرفیت خانواده‌ها را شناسایی کردیم و دیدیم چه استعدادها و توانایی‌های زیادی در همین محله داریم. از آن‌ها حمایت کردیم. این‌ها همگی کار دست یک خانواده هنرمند هستند که با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند. این‌ها کارهای کوچک اما زودبازده هستند. شبکه تولید ما همین خانواده‌ها هستند و شبکه فروش ما هم همین‌طور و ما این‌ها را در خود محله به مناسبت‌های مختلف به فروش می‌رسانیم. حتی بسته‌بندی این‌ها هم برعهده خانواده‌ها هستند.»


محل تجمع اهالی دغدغه

فعالیت‌های ریز و درشت این مسجد تمامی ندارد. به جملاتی که در آغاز گفت و گو گفته است فکر می‌کنم. به اینکه مسجد محله باید کانون فعالیت‌های یک محله باشد. باید محل تجمع اهالی دغدغه‌مند باشد. افرادی که درد مردم محله را بدانند، نیازسنجی و برای رفع آن‌ها اقدام کنند. اقداماتی که از صفر تا صد آن را خود مردم برای مردم انجام می‌دهند.

ارسال نظر