کد خبر: ۱۷۷۴
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

محراب خان،کوچه دوات‌دار صفویان

محراب خان وصیتش بر خاک‌سپاری در حرم امام‌رضا(ع) و وقف اموالش برای مردم این شهر بود، مسجد محراب‌خان در نوغان، حوض‌انبار و قلعه محراب‌خان، بیمارستان و آسایشگاه جذامیان را برای مشهدی‌ها به یادگار گذاشت.

 اینکه از دوات‌داری به حاکمی برسی، پشتکار فراوان می‌خواهد که محراب‌خان، کارگزار دربار صفوی، از پسش برآمد و شاه‌عباس حکم حاکمی بر مشهد را سال1011قمری به دستش داد. محراب‌خان با همین حکم 7سال بر مشهد حکومت کرد و با شجاعت در جنگ با ازبک‌ها باعث ماندگاری نسل مشهدی‌ها شد.

 او که وصیتش بر خاک‌سپاری در حرم امام‌رضا(ع) و وقف اموالش برای مردم این شهر بود، مسجد محراب‌خان در نوغان، حوض‌انبار و قلعه محراب‌خان، بیمارستان و آسایشگاه جذامیان را برای مشهدی‌ها به یادگار گذاشت. از این میان، مسجد او همچنان پابرجاست و کوچه طبرسی8، محل همین مسجدبه نام خودش باقی مانده است.

در گذشته این کوچه به یک فرعی ختم می‌شد که این روزها با تابلوگذاری جدید تا بست رضوان حرم‌مطهر، به 5فرعی دیگر نیز می‌رسد.

 

آقای زاهدپیشه تا چشم‌ باز کرده، خودش را در کوچه محراب‌خان دیده است. بر اساس گفته‌های او، این کوچه در بین زائران شناخته‌شده است؛ با اینکه دیگر 5گنبد مسجد محراب‌خان آب انبار حوض امیر وجود ندارد.

 

مسجد محراب‌خان با 500سال عمر و مسجد حجارهابا حدود 100سال پیشینه و پارکینگ رضوان از مهم‌ترین مراکز این کوچه است. آب‌انبار مسجد محراب‌خان خراب شده و آب‌انبار مسجد حجارها نیز سرویس‌بهداشتی شده است .

 

ارسال نظر