کد خبر: ۱۷۷۸
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خیر کرونا به صنف گوشی‌ فروشی

سامان زرنگی مسئول تعمیرات تلفن همراه در یکی از فروشگاه‌های گوشی بولوار استقلال است. زرنگی ۷سال است در این کار فعالیت دارد و درباره روزهای کرونایی می‌گوید: «با توجه به نیاز مردم به گوشی همراه، تقاضا برای این کالا در سطح بالایی است. زمانی که این اندازه گوشی در اختیار مردم هست احتمال خرابی آن‌ها هم‌ وجود دارد پس شرایط کاری برای ما فراهم است.

صحبت کردن از کرونا فقط به خطرات جانی و آمار فوتی‌ها خلاصه نمی‌شود. تاثیرات اقتصادی و اجتماعی شیوع این ویروس موضوعی است که شرایط نامطلوبی را برای بسیاری از مشاغل رقم زده است. در این بین اما فروشندگان تلفن همراه جزو معدود صنف‌هایی هستند که در دوره کرونا شرایط سخت بقیه مشاغل‌ را تجربه نکرده‌اند.

 

جان گرفتن بازار در گذر زمان

مهدی اسماعیلی یکی از فروشندگان بازار‌ گوشی بولوار استقلال است‌. چند دقیقه حضور ما در مغازه‌‌اش همراه است با پاسخ گویی مکرر او به مشتریان که همین موضوع نشان از رونق کارش در این روزها دارد. اسماعیلی در ابتدای گفت‌وگو به فروش گوشی تلفن‌ همراه در دوره کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «فروش ما در اینجا ۲زمینه دارد. 

ما علاوه بر فروش تلفن‌ همراه، لوازم جانبی مانند قاب، هندزفری و... را هم ارائه‌ می‌دهیم که در واقع به سود بیشتر ما کمک می‌کند. به دلیل شرایط اقتصادی مردم در دوره کرونا فروش لوازم جانبی ما کم شده است چرا که جزو نیازهای اصلی مشتریان نیست.

 اما درباره فروش تلفن همراه شرایط متفاوت بوده است. ما در زمان شیوع ویروس کرونا رکود بی‌سابقه‌‌ای را تجربه کردیم اما هرچه گذشت شرایط بهتر شد. به ویژه اینکه خانواده‌ها متوجه طولانی بودن این دوره‌ و برگزاری کلاس‌های مجازی شدند و این سبب حضور این افراد در بازار برای خرید تلفن همراه برای بچه‌ها شد.»

اسماعیلی‌‌ در ادامه می‌گوید: «والدینی هم که به بازار مراجعه‌ می‌کنند معمولا دنبال خرید گوشی گران‌قیمت نیستند و بیشتر می‌خواهند کار بچه‌ها راه بیفتد اما همین که خرید کنند برای ما کافی است و ما سود می‌کنیم.»

 

بازار پرمشتری تعمیرکاران تلفن همراه

سامان زرنگی مسئول تعمیرات تلفن همراه در یکی از فروشگاه‌های گوشی بولوار استقلال است. زرنگی ۷سال است در این کار فعالیت دارد و درباره روزهای کرونایی می‌گوید: «با توجه به نیاز مردم به گوشی همراه، تقاضا برای این کالا در سطح بالایی است.

 زمانی که این اندازه گوشی در اختیار مردم هست احتمال خرابی آن‌ها هم‌ وجود دارد پس شرایط کاری برای ما فراهم است.از این گذشته، در این سال‌ها با افزایش قیمت‌های تلفن‌های همراه، افراد بسیاری هستند که توان مالی خرید گوشی نو را ندارند پس گوشی خراب خود یا گوشی آسیب‌دیده قبلی خود را برای تعمیر پیش ما می‌آورند.

 در واقع دوره کرونا و فشارهای اقتصادی مردم را به سمت تعمیر گوشی‌های کهنه هل داده است که به رونق کار ما تعمیرکارها کمک کرده است.»

 

کاش شهروندان هم رضایت داشتند

علی‌اکبر حیران نیز درباره تاثیرات دوره کرونا می‌گوید: «در مجموع شرایط صنف ما در دوره کرونا بد نبوده است اما اگر جهش چند مرحله‌ای قیمت‌ها نبود چه بسا شرایط بهتری هم می‌داشتیم.

 افراد زیادی برای خرید گوشی در ۲سال اخیر مراجعه کرده‌اند که اکثرا به دلیل کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان بوده است ولی قطعا افراد زیادی هم هستند که به دلیل قیمت‌های گران یا به سمت بازار اصلا نیامدند و یا گوشی‌های کهنه خود را تعمیر کردند اگر مدیریت بهتری بر شرایط این بازار می‌شد قطعا ،هم بازاریان سود آن را می‌بردند و هم شهروندان کالای خود را با پرداخت پول کمتری دریافت می‌کردند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر