کد خبر: ۱۷۸۵
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ثبات قیمت میوه بعد از تزریق واکسن

در دوران اوج کرونا به‌ویژه در موج چهارم و پنجم کرونا قیمت برخی میوه‌ها مثل هویج و لیمو شیرین به دلیل تأثیرات درمانی که بر بیماران کرونایی و جلوگیری از کرونا داشت به چند برابر رسید و حتی نایاب شد. ما در همین مغازه و اوج موج پنجم یک کیلو هویج را تا 35و 45هزار تومان هم فروختیم. حتی وقتی برای خرید هویج به بازار میوه و تره‌بار می‌رفتیم در آنجا هویج نبود و اگر هم پیدا می‌کردیم باید با قیمت گران می‌‌خریدیم. تحت تأثیر این جوّ کرونایی فقط کافی بود یک نفر بگوید خیار خاصیت ضدکرونایی دارد تا قیمتش به اوج برسد.

بروز وشیوع بیماری کرونا مشاغل زیادی را تحت تأثیر قرار داد و برخی مشاغل را به تعطیلی یا ورشکستگی کشاند. در گفت‌وگو با چند میوه‌فروش در محله عامل، تأثیرکرونا را بر شغل آن‌ها جویا شدیم.

 

در موج پنجم بعضی میوه‌ها نایاب شد

علی‌رضا بهاری با اشاره به افزایش قیمت برخی میوه‌ها در دوران اوج کرونا می‌گوید: تأثیر کرونا بر شغل میوه‌فروشی چندان زیاد نبود و مشتری‌های ما را کم نکرد. چون میوه یکی از مواردی است که جزو مصارف خوراکی روزانه است و هر خانواده‌ای بنابر وسع و درآمدی که دارند روزدرمیان یا هفته‌ای یک‌بار چند نوع میوه را تهیه می‌کردند.

او می‌افزاید: در دوران اوج کرونا به‌ویژه در موج چهارم و پنجم کرونا قیمت برخی میوه‌ها مثل هویج و لیمو شیرین به دلیل تأثیرات درمانی که بر بیماران کرونایی و جلوگیری از کرونا داشت به چند برابر رسید و حتی نایاب شد. ما در همین مغازه و اوج موج پنجم یک کیلو هویج را تا 35و 45هزار تومان هم فروختیم. حتی وقتی برای خرید هویج به بازار میوه و تره‌بار می‌رفتیم در آنجا هویج نبود و اگر هم پیدا می‌کردیم باید با قیمت گران می‌‌خریدیم. تحت تأثیر این جوّ کرونایی فقط کافی بود یک نفر بگوید خیار خاصیت ضدکرونایی دارد تا قیمتش به اوج برسد. درمجموع چون میوه‌فروشی شغل به‌روزی است و فروشنده میوه را به قیمت روز خریداری و به سود روز هم باید بفروشد، مثل دیگر مشاغل در دوران کرونا آسیب ندید.

 

قیمت‌ها بعد از موج پنجم شکسته شد

سید حمید موسوی نیز با اشاره به فروکش‌کردن قیمت‌های میوه بعد از تزریق واکسن کرونا می‌گوید: گرانی و چند برابر شدن قیمت برخی میوه‌ها مثل هویج بیشتر از چند هفته طول نکشید و با شروع تزریق آمپول ضدکرونا جوّ ترس و وحشتی که بر مردم حاکم شده بود فروریخت و قیمت‌ها شکسته شد به‌طوری که امروز و بعد از فروکش کردن بیماری کرونا قیمت هویج مرغوب بین 13تا 15هزار تومان است. البته این قیمت در مناطق بالاشهر به دلایل مختلف (قیمت مغازه ومکان) ممکن است کمی گران‌تر باشد. باوجوداین قیمت میوه‌ها تقریبا به ثبات نسبی رسیده است.

او در ادامه می‌گوید: البته چون در این فصل بیشتر خانواده‌ها ترشی می‌اندازند و هویج نیز یکی از مواد اولیه در ترشیجات است ممکن است قیمت آن گران شود که آن هم زودگذر است. چون هویج در اصل جزو میوه‌های خوردنی مثل سیب و انار نیست خانواده‌ها احتیاجی به خرید آن ندارند و حتی احتمال ارزان‌شدنش هم وجود دارد.

 

قیمت میوه داخلی و خارجی فرق دارد

علی شعبانی با اشاره به افزایش قیمت سالانه میوه می‌گوید: قیمت میوه در هر فصل، با توجه به تورم سالانه، خشک‌سالی و فراوانی آن انجام می‌شود. مثلا امسال قیمت یک کیلو انار از 12هزار تومان شروع و انار درجه یک تا 20هزار تومان هم قیمت می‌خورد. برخی میوه‌ها مثل: موز، آناناس و انبه که وارداتی هستند نیز با توجه به تحریم‌ها و بالاوپایین رفتن قیمت دلار نرخ‌گذاری می‌شوند. این میوه‌ها قیمتشان همیشه گران است اما میوه‌های تولید داخل از این قاعده مستثنا هستند و اگر نظارت‌ها بیشتر شود افزایش غیرمعمول قیمت میوه را نخواهیم داشت.

ارسال نظر