کد خبر: ۱۷۸۷
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تأکید بر بازآفرینی «حمام کهنه»

اعضای دفتر تسهیلگری محله آبکوه و سعدآباد با همراهی کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشکری استان و همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از محله آبکوه بازدید کردند.

فرورودین 99 در راستای اجرای طرح«محله‌ما» و نیز راه‌اندازی پاتوق محله در آبکوه، طاق‌های حمام کهنه کشف شد. در نتیجه پروژه متوقف و قرار بر مرمت مکان شد. محمدناصر خطیب مدیر اجرایی طرح بازآفرینی محله آبکوه- سعدآباد با تأکید بر اینکه آستان‌قدس‌رضوی مالک زمین است، درباره وضعیت این حمام قدیمی پس از یک سال توضیح می‌دهد: در گذشته نگهداری و مدیریت حمام به عهده شورا و کدخدای روستا بوده است. اگر آستان‌قدس‌رضوی به عنوان مالک سند، اجاره قطعه حمام کهنه را به نام شهرداری صادر کند ما نیز طراحی، مرمت و نگهداری را تقبل می‌کنیم. در غیر این‌صورت بهتر است اداره کل راه و شهرسازی استان کاربری ملک را از تجاری به فضای‌سبز تبدیل کند تا کار بهتر پیش رود.
او همکاری تمام ارگان‌ها را در پیشبرد اهداف تأثیرگذار دانست و یادآور شد: زمانی که شهرداری بخشی از یک موضوع می‌شود ارگان‌های دیگر نیز باید با آن همکاری کنند تا کار به نحو احسن انجام شود.

[2115]

 

لزوم حفاظت از آثار قدیمی

دادیار حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در این باره می‌گوید: حمام با نمایان‌شدن طاق‌ها و گودبرداری باید مرمت و بازسازی می‌شد. ریختن خاک و بستن دوباره آن با آسفالت کار مناسبی نبود زیرا ممکن است موجب تخریب آن شود.
امید ابراهیم‌زاده ادامه می‌دهد: این آثار اهمیت تاریخی دارند و باید در حفظ آن تلاش کرد. رفت‌و‎آمد وسایل نقلیه و تخلیه نخاله‌های ساختمانی روی حمام ممکن است به آن آسیب برساند. به همین دلیل نیاز به فنس‌کشی در اطراف حمام است که مکاتبات مربوط به آن را انجام خواهیم داد.
قاضی ابراهیم‌زاده درباره وجود انبارهای ضایعات و زباله‌گردها در محله هم خاطرنشان کرد: مشکل ضایعاتی‌ها مشکل کل شهر است و رفع این مسئله نیاز به تصمیم‌گیری‌های چند جانبه دارد.

میراث تاریخی ما باید مرمت شود تا نسل آینده و فرزندانمان آن را ببینند و پیشینه تاریخ محل سکونت خود را بفهمند

 

ضرورت جمع‌آوری انبارهای ضایعات

صدیقه فتحی آبکوه، عضو شورای اجتماعی محله آبکوه نیز می‌گوید: ما در شورای اجتماعی زبان مردم هستیم و مشکلات را پیگیری می‌کنیم. مردم این محله بسیار مظلوم هستند و آن‌طور که باید امکانات ندارند. فرهنگ و میراث مردم مهم است. مکاتبات و دوندگی‌های بسیاری انجام شد تا این طاق حفظ شود اما متأسفانه در حال حاضر دفن شده است و کاری پیش نمی‌رود.
او خاطرنشان کرد: طرح‌های بازآفرینی بسیار عالی است و در آن به رفاه مردم توجه شده است. هر اقدام مثبتی که برای محله انجام می‌شود جای تقدیر دارد. بازگشایی خیابان دستغیب33 نیز کار مثبتی بود که انجام شد. با این حال مرمت حمام کهنه که جزو میراث ما محسوب می‌شود هنوز اجرا نشده است.
این عضو شورای اجتماعی ادامه داد: میراث تاریخی ما باید مرمت شود تا نسل آینده و فرزندانمان آن را ببینند و پیشینه تاریخ محل سکونت خود را بفهمند.

ارسال نظر