کد خبر: ۱۷۹۵
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وقتی خودرو، خانه دوم می‌شود

خودرو که داشته باشید به احتمال زیاد سر و کارتان به مغازه روکش صندلی و تزیینات خودرو می‌افتد. در نگاه اول این شغل خاص، زیاد به چشم نمی‌آید و به ظاهر ضروری هم تلقی نمی‌شود اما به سبب اهمیت دادن بیشتر خودروسواران به روپا بودن و تر و تمیزی و آراستگی خودرویشان، در گذر زمان بر تعداد صاحبان این شغل افزوده شده است. با اصغر محمودی فروشنده و نصاب روکش صندلی و تزئینات خودرو در محله جلالیه گپ و گفتی داشته‌ایم تا از جزئیات حرفه‌اش بشنویم.

خودرو که داشته باشید به احتمال زیاد سر و کارتان به مغازه روکش صندلی و تزیینات خودرو می‌افتد. در نگاه اول این شغل خاص، زیاد به چشم نمی آید و به ظاهر ضروری هم تلقی نمی‌شود اما به سبب اهمیت دادن بیشتر خودروسواران به روپا بودن و تر و تمیزی و آراستگی خودرویشان، در گذر زمان بر تعداد صاحبان این شغل افزوده شده است. با فروشنده و نصاب روکش صندلی و تزیینات خودرو در محله جلالیه گپ و گفتی داشته‌ایم تا از جزئیات حرفه‌اش بشنویم.

 

 

به سختی کار را یاد گرفتم

اصغر محمودی متولد 1363 است. 6سال می شود که در محله جلالیه مغازه روکش صندلی و تزیینات خودرو دارد. اصالتا اهوازی است. خانواده او 17 سال پیش از اهواز به مشهد می‌آیند و در همین محله جلالیه ساکن می‌شوند. ۲دربند مغازه‌اش کلی جنس رنگ و وارنگ دارد. از کوچک‌ترین وسایل مثل خارها و گیره‌های پلاستیکی بگیرید تا باربند و کف پوش‌های بزرگ یک تکه. ویترین کوچک جای انواع چراغ جلو، چراغ خطر و دیگر چراغ های خودروهاست. انواع بوق (10-11، شیپوری و زنگی)، قاب‌های آینه، انواع چسب، دستمال‌ها و ابرهای نانو، انواع رو داشبوردی، قفل فرمان، نوع های مختلف شیشه‌های بالابر، روکش صندلی و اسپری‌های مختلف مثل اسپری برای انژکتور، پولیش، واکس های داشبورد و لاستیک، انواع جرم گیر و... در مغازه اش پیدا می شود. 

به این‌ها می‌توان انواع وسایل تزیینی بدنه خودرو نظیر آینه، رکاب، سپر و شیشه دودی را نیز اضافه کرد. بخش دیگر مغازه هم انواع روکش صندلی، دور فرمان، باربند، کف‌پوش‌های خودرو و قفل پدال و فرمان است. البته که اصغر آقا برای رفاه حال تعمیرگاه‌های اطراف و مشتریانشان چند قلم جنس کاربردی دیگر هم آورده است، مثلا کلیدهای بالابر، ضد یخ و روغن ترمز و غیره. اما درمجموع می گوید این حرفه در اصل به تعمیر صندلی و نصب انواع باربند، تعویض فنرهای کف صندلی و داخل ابرها مرتبط است. درباره کارآموزی و شاگردی این شغل می گوید: این مشاغل نیاز به تجربه و شاگردی دارد. برای من که هیچ تجربه‌ای در این رابطه نداشتم روزها و ماه‌های اول بسیار سخت گذشت. من در اهواز کارمند بودم و تجربه کار آزاد را نداشتم . 

همین مسئله کار را برایم سخت تر کرد. وقتی خودرو می‌آمد تا روکش آن را عوض کنیم به سراغ دیگران می رفتم و از آن‌ها درباره نحوه بازکردن و بستن روکش‌ها می‌پرسیدم. به مرور کار دستم آمد از پراید شروع کردم و حالا روکش همه نوع خودرو را تعویض می کنم. نصب روکش، دودی کردن شیشه‌ها همه آموزش‌های مرتبط و خاص خود را دارد. اصغرآقا می‌گوید: یک شاگرد بعد از ۶ماه یا یک سال کار می‌تواند مغازه خودش را داشته باشد.

یک شاگرد بعد از ۶ماه یا یک سال کار می‌تواند مغازه خودش را داشته باشد

 

این شغل رو به پیشرفت است

این شغل در گذشته زیر نظر اتحادیه چادردوزهای مسافرتی بوده و حال زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی خودرو است. اصغر آقا می گوید: زیرمجموعه اتحادیه چادردوزها بودیم. ولی به مرور این حرفه با آمدن کف‌پوش، روکش دنده، فرمان، چراغ های تزیینی و اسپری های مختلف تمیزکننده و معطر تحت نظر اتحادیه لوازم یدکی خودرو قرار گرفت.  این شغل در حال حاضر رو به پیشرفت است و هر روز به لوازم آن اضافه می‌شود. 
نظر اصغر آقا این است که حداقل سرمایه مورد نیاز برای این حرفه 50 میلیون بدون اجاره مغازه است و می تواند به بیش از 500 میلیون تومان نیز برسد. او می‌گوید: مغازه‌های محلی مثل ما هم به سرمایه‌ای حدود همان 50 تا 100 میلیون نیاز دارند. معمولا مغازه‌های محلی در حوزه خودرو یکدیگر را پوشش می‌دهند. مثلا برای رادیاتور ضدیخ می‌آوریم یا برای قفل سازها انواع قفل و بالابر شیشه را می‌آوریم.
از نظر او این حرفه حداقل به 20 متر فضا نیاز دارد. وسایل تزیینی خودرو حجم زیادی دارد. 

می گوید: فقط کف‌پوش خودرو نصف فضا را اشغال می‌کند و حتما باید داخل مغازه قفسه باشد تا بتوان از فضا استفاده بهینه کرد. از سختی‌های این کار ماندن لوازم قدیمی بر روی دست کاسب است. اصغر آقا می‌گوید: یک کاسب حرفه ای به مرور متوجه می‌شود که باید از هرجنس چه تعداد و در چند مدل بیاورد که کار روی دستش نماند. برخی لوازم هم به مد روز ربطی ندارد. مثلا انواع اسپری از این دسته است. به روز بودن و داشتن مدل‌های جدید در حرفه آن ها اهمیت زیادی دارد. اصغرآقا می گوید: معمولا از روی نیاز و تقاضای مشتری لوازم جدید را تهیه می کنم. علاوه بر این باید به طور مرتب در کانال های مجازی عضو باشی و جنس‌های جدید را بشناسی.

 

 

گسترش کار با فضای مجازی 

اصغر آقا بازاریابی و استفاده از فضای مجازی را برای این کار بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: بااستفاده از فضای مجازی کار خود را گسترش می دهیم. از نحوه کار و لوازمی که داریم نماهنگی تهیه کرده و در فضای مجازی قرار می دهیم. همین باعث افزایش مشتری می‌شود. 

خودش وارد این فضا نشده است ولی آن را مهم می داند و می گوید: یک کاسب خوب نباید درجا بزند و باید از تکنولوژی و امکانات روز برای گسترش کار استفاده کند. می توان از صندلی‌های خراب فیلم گرفت و بعد از بارگیری آن یعنی گذاشتن ابرهای جدید نیز فیلم تهیه کرد و به عنوان نمونه کار در فضای مجازی قرار داد. فضای مجازی باعث شده تا برخی از کسبه کار را نیز در خانه مشتری انجام دهند. اصغر آقا می گوید: خیلی از همکاران ما اجناس خود را در فضای مجازی به فروش می رسانند و به عنوان خدمات بیشتر به خانه مشتری رفته و تعویض یا نصب را همان جا انجام می دهند.

خودرو خانه دوم خیلی هاست و برای آن خرج می کنند

 

افزایش تعویض روکش خودرو 

قیمت روکش های معمولی از 200هزار تومان شروع می‌شود و تا چند میلیون تومان می رسد. اصغر آقا می گوید: مردم دیگر مثل قدیم روکش ها را برای شست‌وشو باز نمی کنند و بسته به توانایی مالی هر چند وقت یک بار آن را تعویض می‌کنند. از زمان شیوع ویروس کرونا، تعویض روکش خودرو بیشتر شده است.از نظر اصغر آقا خلاقیت در کار آن ها اهمیت زیادی دارد. افرادی هستند که به دنبال طرح جدید برای روکش صندلی هستند و آن را در فضای مجازی قرار می دهند.

 نیروی بدنی و سلامت جسم برای این حرفه مهم است. از طرفی بخش‌هایی از این حرفه فوت کوزه گری دارد اصغرآقا می گوید: دودی کردن شیشه، دوخت فرمان و نصب روکش مهارتی می‌خواهد که هر کسی از عهده آن برنمی‌آید.او در ادامه برخورد با مشتری را بسیار مهم می داند و معتقد است؛ خودرو خانه دوم خیلی هاست و برای آن خرج می کنند. این حرفه برخلاف ظاهرش که چندان به چشم نمی‌آید هر روز مشتری های بیشتری دارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر