کد خبر: ۱۸۱۶
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گذری بر دومین بازار بورس تجهیزات و لوازم پزشکی مشهد

بار اولی که چشمتان به این همه جنس بیفتد، حتما وسوسه خرید پیدا می‌کنید؛ حتی اگر مشکلی در کمر نداشته باشید یا اینکه سالمندی در خانه‌تان باشد که بخواهد از واکر استفاده کند یا خدا نکرده نیاز به عصای زیر بغل پیدا کرده باشید. تنوع اجناس آن‌قدر زیاد است که به بهانه قیمت گرفتن حتما احوال یکی از فروشنده‌های حوالی بیمارستان هاشمی‌نژاد را خواهید پرسید. هرچه این بازارها به مراکز درمانی و بیمارستانی نزدیک‌تر باشد، تقاضا نیز افزایش بیشتری خواهد داشت. بیشتر مغازه‌های عرضه تجهیزات پزشکی در محدوده بیمارستان شهیدهاشمی‌نژاد و امام حسین(ع) قرار دارد.

بار اولی که چشمتان به این همه جنس بیفتد، حتما وسوسه خرید پیدا می‌کنید؛ حتی اگر مشکلی در کمر نداشته باشید یا اینکه سالمندی در خانه‌تان باشد که بخواهد از واکر استفاده کند یا خدا نکرده نیاز به عصای زیر بغل پیدا کرده باشید. تنوع اجناس آن‌قدر زیاد است که به بهانه قیمت گرفتن حتما احوال یکی از فروشنده‌های حوالی بیمارستان هاشمی‌نژاد را خواهید پرسید. مجموعه درمانی که بیشتر مغازه‌داران از آن به‌عنوان بیمارستان امدادی مرکز2 یاد می‌کنند که حتما به دلیل مراجعه‌کنندگان مربوط به حوادث است. 

البته بیمارستان امام حسین(ع) هم قطب دیگر درمانی است که مراجعه‌کنندگانش درخور توجه‌اند. هرچه این بازارها به مراکز درمانی و بیمارستانی نزدیک‌تر باشد، تقاضا نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.
بیشتر مغازه‌های عرضه تجهیزات پزشکی در راسته بولوار ابوریحان و محدوده بیمارستان هاشمی‌نژاد و امام حسین(ع) قرار دارد. از جوراب و کفش طبی گرفته تا کمربند و دستگاه تست قند خون، روپوش پزشکی، فشارسنج دیجیتال، کیسه آب گرم برقی، تخت‌های درمانی و... . 

 

پا به میدان گذاشتم

محسن یگانه، یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان که دانش‌آموخته مهندسی تجهیزات‌پزشکی است، درباره چگونگی پا گرفتن بازار در ابوریحان می‌گوید: سال‌74  و بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه تهران، قصد انجام این کار را داشتم. به محض اینکه مطلع‌ شدم که قرار است در آسایشگاه محراب‌خان، بیمارستان شماره2 امدادی مشهد راه‌اندازی شود، مصمم شدم کار را در اینجا دنبال کنم.

او ادامه می‌دهد: 24سال زمان کمی نیست و فراز و فرودهای زیادی داشته است. سال‌های اول محدوده پر بود از مغازه‌های خدماتی چون مکانیکی، صافکاری، نقاشی‌ماشین و... . در حقیقت ریسک کردم اما فعال شدن بخش بیمارستانی، جرقه تازه‌ای شد برای راه‌اندازی تجهیزات پزشکی و دیگران نیز ترغیب به کار شدند. به مرور مغازه‌‌ها تغییر کاربری دادند و یکی یکی به تجهیزات پزشکی اختصاص یافتند. البته استقبال هم به دلیل مجاور بودنش با بیمارستان زیاد بود. بیماران خیلی راحت می‌توانستند وسایلی را که نیاز دارند، از اینجا تهیه کنند.

آقای یگانه تجربه و تخصص را لزوم انجام هر کاری می‌داند و به‌ویژه در این حیطه می‌گوید: تجربه و داشتن تخصص در این حرفه خیلی مهم است. اینکه‌ حداقل نسخه پزشک را بتوانی بخوانی و وسیله مناسب را به بیمار یا مراجعه‌کننده بدهی. اگر تجربه و تخصص باشد و مراجعه‌کننده از خدمات مناسب و بهینه استفاده کند، قطعا موجب اعتماد می‌شود و چه سرمایه‌ای بزرگ‌تر از آن.

اگر تجربه و تخصص باشد و مراجعه‌کننده از خدمات مناسب و بهینه استفاده کند، قطعا موجب اعتماد می‌شود و چه سرمایه‌ای بزرگ‌تر از آن

 

تک‌فروشی هم هست

 پژمان پنجه‌بند، یکی از بازاریان جوان محله که حدود 3سال قبل با توجه به نیاز روز و البته گرانی اجاره در چمران به محله طلاب آمده است، می‌گوید: رشته تحصیلی‌ام بیهوشی است. از 9 سال قبل وارد این حرفه شده‌ام. 6 سال در خیابان چمران شاگردی کرده و تجربه آموخته‌ام، اما وقتی خواستم مستقل شوم، چون اجاره‌های آن محدوده نسبت به این محله بالاتر بود، این محدوده را انتخاب کردم.

او که نیمی از وقتش را در بیمارستان مشغول است و بخش دیگر را به ارائه خدمات به متقاضیان، همان حرف‌ها را تکرار می‌کند و می‌گوید: به علت پا گرفتن ساختمان‌ پزشکان متعدد در این محدوده، رشد به‌نسبت خوبی داشته است. البته امتیاز این بازار تک‌فروشی است. بیشتر کسانی که خریدهای کلی و سفارشی دارند، به بازار چمران مراجعه می‌کنند، اما این بازار بیشتر تک‌فروشی دارد.
پنجه‌بند درباره مقایسه قیمت کالاهای عرضه‌شده می‌گوید: اجاره‌های به‌نسبت پایین در مقایسه با بازار چمران از یک سو و از سوی دیگر متقاضیانی که بیشترشان از قشر ضعیف جامعه هستند و توان مالی بالایی ندارند، سبب می‌شود اجناس و تجهیزات پزشکی در این محله برای جلب مشتری بیشتر با سود کمتری عرضه شود.

 

اتفاقی که در راه است

پنجه‌بند‌ که با تغییر کاربری، انبار کنار مغازه‌اش را هم به انجام این کار اختصاص داده است،
ادامه می‌دهد:تصمیم گرفتم انباری مغازه را برای عرضه بیشتر لوازم و ابزار پزشکی تعمیر و مناسب‌سازی کنم. برادرم و یکی از دوستانم که او هم مهندسی تجهیزات پزشکی خوانده و متخصص این حرفه است، مغازه را اداره می‌کنند، اما اینکه این محله روزی چون بازار چمران به برندی برای لوازم و تجهیزات پزشکی مبدل شود، به زیرساخت‌ها‌ و تغییراتی بستگی دارد. 
او ادامه می‌دهد: نه اینکه فکر کنید باز کردن مغازه به این سادگی‌هاست؛ این مجموعه‌ها زیر نظارت هستند و بسته به اینکه عرضه‌کننده چه کالایی هستید، باید پاسخ‌گوی وزارت بهداشت باشید.

این حرفه نیاز به شرایط خاص دارد و هم‌جواری با مراکز درمانی یکی از آن‌هاست

 

بدون شرایط نمی‌شود

فرشید زیره‌خوار، فارغ‌التحصیل طراحی داخلی ساختمان نیز می‌گوید: مدرک تحصیلی‌اش با حرفه‌اش مرتبط نیست، با این حال 9سال تجربه دارد و پرسیدن‌هایش درباره تجهیزات و علاقه‌ای که به مطالعه در این حوزه داشته، اطلاعاتش را زیاد کرده است. این حرفه نیاز به شرایط خاص دارد و هم‌جواری با مراکز درمانی یکی از آن‌هاست. در قدم دوم باید جواز کسب مرتبط را از اتحادیه لازم و تجهیزات پزشکی دریافت شود. گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی و انجام آزمایش اعتیاد، نداشتن سوءپیشینه و در نهایت گرفتن جواز از اتحادیه  از شرایط لازم برای کسانی است که قصد آمدن در این حرفه را دارند.

 

این هم از مشکلات

 کمبود جای پارک با توجه به وجود 2مرکز درمانی بزرگ در محله، خیابانی کم‌عرض و شلوغ و پیاده‌روهایی‌ غیراستاندارد، کار را در اینجا دشوار می‌کند. به این نکته تمام کسبه اشاره می‌کنند.
با این مشکل ترافیک و شلوغی اگر بیمار بخواهد برای پیدا کردن جای پارک کلافه شود یا به فروشنده‌ای مراجعه کند که اطلاعات کافی در زمینه بیماری برای در اختیار گذاشتن نوع وسیله را نداشته باشد، چه پیش خواهد آمد؟ اگر بهترین خدمات پزشکی و تجهیزات پزشکی را هم داشته باشیم، باز یک جای کار می‌لنگد. 

ارسال نظر