کد خبر: ۱۸۱۹
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

درمان کم‌خونی با خاک هرمز؛ یافته جدید خواهران دلجو

آدرینا دلجو 14ساله و آندیا 11ساله خواهرانی هستند که از کودکی با مدیریت زمان، وجوه مختلف زندگی را بدون اتلاف وقت تجربه کرده‌اند. آن‌ها با حمایت خانواده و مدرسه تحقیق و پژوهش‌‌هایشان را در مسابقات علمی داخلی مانند جشنواره ابن‌سینا ارائه دادند و رتبه برتر کشور شدند. بهمن پارسال هم در مسابقات علمی «آ سه آن» مالزی موفق به کسب رتبه سوم شدند. تیر امسال هم رتبه دوم مسابقات ایفیا(IFIA) در ژنو سوئیس را به دست آوردند. موضوع پژوهش این 2خواهر تحقیق بر روی خواص خاک جزیره هرمز بوده که دارای آهن و منیزیم است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند کم‌خونی و ام‌اس کاربرد دارد.

وقتی از مدیر دبیرستان آرمینه مصلی‌‌نژاد شنیدم که آدرینا و خواهرش در مسابقات بین‌المللی صاحب مقام بوده و عضو فدراسیون جهانی مخترعان هستند کنجکاو شدم این 2دختر ساکن محله کوثر را ببینم. تصور من از آن‌ها دخترانی جدی بود که همه زندگی را فدای درس خواندن و کسب علم و تحقیق کرده‌اند، اما با ورود به خانه آن‌ها یا بهتر بگویم دنیای پژوهشکده‌‌شان، 2دختر سرزنده و خندان دیدم که با موضوعات پژوهشی‌‌شان زندگی می‌کنند و در هر زمینه‌ای از علوم و ریاضی گرفته تا هنر و ورزش دستی بر آتش دارند. آدرینا دلجو 14ساله و آندیا 11ساله خواهرانی هستند که از کودکی با مدیریت زمان، وجوه مختلف زندگی را بدون اتلاف وقت تجربه کرده‌اند.

 

برکات یک سفر

آن‌ها با حمایت خانواده و مدرسه تحقیق و پژوهش‌‌هایشان را در مسابقات علمی داخلی مانند جشنواره ابن‌سینا ارائه دادند و رتبه برتر کشور شدند. بهمن پارسال هم در مسابقات علمی «آ سه آن» مالزی موفق به کسب رتبه سوم شدند. همچنین تیر امسال رتبه دوم مسابقات ایفیا(IFIA) در ژنو سوئیس را به دست آوردند. موضوع پژوهش این 2خواهر تحقیق بر روی خواص خاک جزیره هرمز بوده که دارای آهن و منیزیم است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند کم‌خونی و ام‌اس کاربرد دارد. 

آن‌ها که از کنار هر موضوع جالب توجهی بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند و به دنبال پاسخ سؤالاتشان کنجکاوانه همه منابع را جست‌وجو می‌کنند در یک سفر تفریحی به جزیره هرمز متوجه شدند مردم بومی این جزیره از خاک به عنوان سس محلی در خوراکی‌هایشان استفاده می‌کنند. همین نکته کافی بود تا علامت سؤالی که در ذهن این 2خواهر شکل گرفته بود جرقه‌ای شود برای تحقیقات علمی‌شان. تحقیقاتی که 2مقام بین‌المللی و چند رتبه داخلی را برایشان به همراه آورد و به گفته خودشان اگر به مرحله تولید دارویی و استفاده عموم برسد می‌تواند مشکل بسیاری از بیماران را حل کند. این 2خواهر نوجوان در کنار پژوهش و تحقیق به هنر و ورزش هم علاقه‌مند هستند.

 

با مدیریت زمان تفریح هم می‌‌کنم

آدرینا که مانند همه نوجوان‌ها حضور در گروه همسالان را یک نیاز ضروری می‌داند ادامه می‌دهد: خیلی‌ها فکر می‌کنند من که هم درس می‌خوانم و هم به تحقیقات علمی مشغولم و در کنارش تمرینات موسیقی و ورزش حرفه‌ای را هم دنبال می‌کنم، دیگر هیچ فرصتی برای تفریح یا وقت گذراندن با دوستانم ندارم. درصورتی که اصلا این‌طور نیست. کافیست زمان خواب و بیداری و کارهایمان را به‌درستی مدیریت کنیم. من حتی زمان استراحت و حضور در فضای مجازی را هم برای خودم تعیین کرده‌ام و برای تفریح خانوادگی و دوستانه هم فرصت دارم.

 

با خواهرم گروه تحقیقاتی تشکیل دادیم

او روحیه کنجکاوبودنش را شبیه مادرش می‌داند و می‌گوید: من دنبال هر چیزی که جذاب باشد می‌روم. در جزیره هرمز وقتی دیدم خاک را روی نان ریخته و مصرف می‌کنند، برایم سؤال پیش آمد و با حمایت خانواده پاسخ سؤالم را دنبال کردم. از لیدرهای محلی و چند مشاور هم کمک گرفتم تا درباره خواص این خاک تحقیق کنم. این تحقیات باعث شد در اندونزی بین 450تیم مقام سوم را به‌دست بیاورم و در سوئیس با همین طرح که آن را تکمیل کرده بودم با خواهرم شرکت کردم و بین 850تیم دوم شدم. بعد جشنواره ابن‌سینا سمیناری را برگزار و مخترعان را دعوت کرد. از من و خواهرم رزومه خواستند و با ارائه طرح عضو «ایفیا» شدیم.آدرینا درباره ایفیا(IFIA) توضیح می‌دهد: ایفیا فدراسیون جهانی مخترعان است که حدود 20نفر از ایران که در مسابقات ابن سینا مقام آورده‌‌اند در آن عضو هستند.

 

تهیه ضدکپک از صمغ درخت آکاسیا

آندیا که دانش‌آموز کلاس ششم است غیر از تحقیق مشترکی که با خواهرش داشته درباره درخت آکاسیا هم تحقیق کرده است؛ درختی که در قشم و کیش وجود دارد و به گفته آندیا از صمغ آن به عنوان نمک استفاده می‌شود. او می‌گوید: برای تهیه بسته ضدکپک از صمغ این درخت استفاده کردیم و طرح آن را ارائه کردم.

من حتی زمان استراحت و حضور در فضای مجازی را هم برای خودم تعیین کرده‌ام و برای تفریح خانوادگی و دوستانه هم فرصت دارم

این محقق کوچک از وجود منیزیم و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان موجود در صمغ درخت آکاسیا می‌گوید و به زبان کودکانه مباحث علمی را توضیح می‌دهد: من و خواهرم به تحقیقات علمی علاقه‌‌مندیم و برای سری بعدی مسابقات تحقیق بر روی آکاسیا را در دست داریم.

 

نقش خانواده در آگاهی بخشی

لیلا آصفی یزدی مادر این دو دختر پژوهشگر به عنوان یک همراه در کنار آن‌ها قرار دارد و با حمایت پدرشان مسیر را برای دو دختر نوجوانش هموار می‌کند. او می‌گوید: روحیه کنجکاوی در همه بچه ‌ها وجود دارد و این وظیفه خانواده است که آن را جهت‌ دهی کرده و با دادن آگاهی کافی به آن‌ها درباره محیط پیرامون و مدیریت زمان این کنجکاوی را در مسیر درست هدایت کند. من از کودکی بچه‌ ها را با موسیقی اصیل و کلاسیک آشنا کردم و از سن پایین ورزش مداوم را در برنامه‌ شان قرار دادم. آن‌ها شاخه‌ های مختلف ورزشی را دنبال می‌کنند تا خودشان متوجه شوند که علاقه و استعدادشان در کدام رشته است. در تحقیقات علمی هم همراهشان هستم و هرجا که نیاز باشد آن‌ها را به سفر علمی می‌برم و یا امکانات تحقیقاتی و پژوهشی را برایشان فراهم می‌کنم. بچه‌‌ها حتی حیواناتی مانند خرگوش، گربه، لاک پشت، سگ و انواع ماهی و پرنده را در محیط مناسبی در خانه نگه می‌دارند تا با علم جانورشناسی هم آشنا شوند.»

 

مقام‌های علمی و ورزشی

آدرینا و آندیا غیر از کسب مقام علمی در جشنواره ابن سینا و جشنواره‌های بین‌ المللی مالزی و سوئیس، مقام‌های ورزشی و علمی زیادی هم در سطح شهر و استان و ناحیه دارند. رتبه دوم شنا در مدارس شنای مشهد در سن 7 سالگی، رتبه سوم استانی در بسکتبال و مقام دوم هندبال استانی همراه با تیم مدرسه شهید حمامی، و پیش رفتن تا مرحله یک چهارم نهایی ششمین دوره مسابقات روباتیک کشور فقط بخشی از مقام ‌هایی است که آدرینا به دست آورده است. آندیا هم مدال نقره و طلای استان را در مسابقات مدارس شنا در سن 6 و 8 سالگی به دست آورده است. او هم مثل خواهرش به ورزش و موسیقی علاقه مند است و بسکتبال و شنا را به صورت نیمه‌ حرفه‌ ای دنبال می‌کند. در موسیقی هم ویولون را انتخاب کرده و تصمیم دارد تمرکزش را روی این ساز کلاسیک بگذارد.

ارسال نظر