کد خبر: ۱۸۳۶
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

اجاره زیاد در بازار کساد

حسن علیجانی صاحب یکی از مغازه‌های مانتوفروشی است که قبل از کرونا نیز در یک کارگاه تولیدی مانتو فعالیت داشته است. او که از شرایط حاضر بسیار گله دارد بیان می‌کند: به‌دلیل شیوع کرونا بسیاری از مغازه‌های صنف ما با ضرر بسیار از ادامه کار دست کشیدند. اعمال محدودیت‌های چندباره شامل شغل ما هم شده و تمام پاساژ‌ها و مراکز تجاری تعطیل شدند اما اجاره مغازه و حتی هزینه شارژ آن از ما دریافت شد. از طرف دیگر چک‌هایمان برگشت خورد و بسیاری از شاگردان مغازه‌ها که هر یک روی درآمد خود حساب باز کرده بودند بیکار شدند.

یکی از مشاغلی که در دوران کرونا آسیب بسیاری دیده است صنف پوشاک و مانتوفروشی‌‌ها هستند که تعداد آن در محله راهنمایی کم نیست. ما نیز پای درددل کاسبان این شغل نشستیم تا مشکلاتشان را از زبان خودشان جویا شویم.

 

اجاره‌های کمرشکن

حسن علیجانی صاحب یکی از مغازه‌های مانتوفروشی است که قبل از کرونا نیز در یک کارگاه تولیدی مانتو فعالیت داشته است. او که از شرایط حاضر بسیار گله دارد بیان می‌کند: به‌دلیل شیوع کرونا بسیاری از مغازه‌های صنف ما با ضرر بسیار از ادامه کار دست کشیدند. 

اعمال محدودیت‌های چندباره شامل شغل ما هم شده و تمام پاساژ‌ها و مراکز تجاری تعطیل شدند اما اجاره مغازه و حتی هزینه شارژ آن از ما دریافت شد. از طرف دیگر چک‌هایمان برگشت خورد و بسیاری از شاگردان مغازه‌ها که هر یک روی درآمد خود حساب باز کرده بودند بیکار شدند. در این مدت، دولت حمایتی از ما نکرد و از طرف دیگربه قیمت اجاره‌ها نیز افزوده شد. مغازه‌های خیابان راهنمایی طی چند ماه بدون هیچ نظارتی با قیمت‌های بسیار زیاد و چندبرابری به اجاره گذاشته شد. 

کمر تمام گروه صنفی پوشاک و مانتوفروشی‌ها زیر بار این هزینه‌ها خم شده است. در مقابل روز‌به‌روز به قیمت هزینه‌‌های عادی مانند موادغذایی اضافه می‌شود. ما فروش خوبی نداریم و جز ضرر چیزی عایدمان نشده است. 
اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند و مسئولان و ارگان‌های مرتبط بی‌توجه به این مشکلات باشند به زودی با بسته‌شدن تمام تولیدی‌های شهر و حتی کشور روبه‌رو خواهیم شد.

 

تعطیلی با اجرای محدودیت‌ها

احمد نجفی یکی از فروشندگان پوشاک نیز می‌گوید: لباس و مانتوفروشی یکی از صنف‌هایی است که بیشترین صدمه را از کرونا دیده است. از ابتدای شیوع این بیماری هر بار که محدودیتی اجرا شد به ما هم اعلام کردند که نباید به کسب‌و‌کار بپردازیم. در صورتی که شغل ما تنها منبع درآمدی ماست و با بسته‌شدن آن از عهده تأمین مخارج روزمره زندگی برنمی‌آییم. 

شغل ما تنها منبع درآمدی ماست و با بسته‌شدن آن از عهده تأمین مخارج روزمره زندگی برنمی‌آییم

خرید پوشاک نیازمند پرو و پوشیدن آن توسط مشتری است اما وجود کرونا سبب شد به دلیل مسائل بهداشتی و همچنین ترس مردم از ابتلا هنگام باز بودن مغازه نیز مشتری نداشته باشیم.

جواد جوانمرد جوان 30ساله‌ای است که مانتوفروشی داشته و یک‌سالی است به‌دلیل کرونا مغازه‌اش را بسته و در جای دیگری شاگردی می‌کند. او می‌گوید: قبل از شیوع کرونا تمام امید صنف ما فروش عید بود که با غافلگیری این ویروس از بین رفت و دلخوشی ما به‌طور ناگهانی پوچ شد. 

اکنون چند سال گذشته و این ویروس نه‌تنها نابود نشده بلکه به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. در جامعه‌ای که سخن از اشتغال جوانان است جوانی را که شروع به کار کرده باید حمایت جدی کرد و نگذاشت از چرخه تولید و کار خارج شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر