کد خبر: ۱۸۶۸
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مراقبت‌های خانه به خانه «خیرالنسا»

برای شروع کار از پایگاه مجاور خودمان که وسعشان بهتر است و تعدادی هم خیّر دارد کمک گرفتیم. اما تعداد مبتلایان به بیماری زیاد شد و باید نوع کمک‌هایمان را تغییر می‌دادیم. غیر از بسته معیشتی به فکر افتادیم غذای گرم هم به این خانواده‌ها برسانیم. در ابتدا با یکی 2رستوران هماهنگ کردیم تا به ما غذا برسانند. 2بار از رستوران غذا آوردند که هر 2بار مشکل داشت. همین شد که تصمیم گرفتیم خودمان غذا درست کنیم. در ابتدای موج پنجم تقریبا 600خانواده بالای 4نفر مبتلا شده بودند و ما تأمین غذا و مایحتاج آن‌ها را به عهده داشتیم.

موج پنجم کرونا طولانی‌تر از موج‌های دیگر آن گذشت و حالا که زمزمه‌های شروع موج بعدی در اواخر پاییز به گوش می‌رسد لازم است از تجربیات افرادی که در محلات حاشیه شهر این بیماری را به‌خوبی مدیریت کرده‌اند استفاده کنیم. تعداد زیادی از اهالی پهنه نه‌دره که شامل چند محله از منطقه ما می‌شود در موج پنجم بیماری کرونا با این بیماری دست و پنجه نرم کردند و خیران و فعالان اجتماعی دست به دست هم دادند تا در مهار این بیماری به آن‌ها کمک کنند. 

یکی از افرادی که تابستان امسال در مدیریت کاهش بیماری در پهنه نه‌دره یا همان محله‌های شقایق1 و 2 نقش پررنگی را ایفا کرد خیرالنسا پیری از اهالی محله اقبال لاهوری است. او در چندین مسجد منطقه ما فعال است اما بیشترین فعالیتش در مسجد امام علی(ع) در خیابان شهید برسلانی است. 6سال فرمانده پایگاه بوده و عضو هیئت امنای مسجد و فرمانده قرارگاه حوزه15 نیز هست. به همین سبب درباره پهنه نه‌دره شناخت نسبتا خوبی دارد.

 

خیریه‌ای به نام سردار سلیمانی

پیری درباره فعالیت‌هایش می‌گوید: سال‌هاست در همین محدوده به کارهای اجتماعی و فرهنگی مشغول هستم و رابطان محلی زیادی دارم. از 2سال قبل با شروع بیماری کرونا خیریه کوچکی هم به نام سردار سلیمانی راه‌اندازی کردم و در پهنه نه‌دره 5پایگاه دارم که به افراد نیازمند کمک‌های معیشتی می‌کنیم. اما از موج پنجم که بیماری بیش از قبل مردم را درگیر کرد فعالیت‌هایمان گسترش یافت.

 

شناسایی از طریق رابطان محلی

او ادامه می‌دهد: برای شروع کار از پایگاه مجاور خودمان که وسعشان بهتر است و تعدادی هم خیّر دارد کمک گرفتیم. اما تعداد مبتلایان به بیماری زیاد شد و باید نوع کمک‌هایمان را تغییر می‌دادیم. غیر از بسته معیشتی به فکر افتادیم غذای گرم هم به این خانواده‌ها برسانیم. در ابتدا با یکی 2رستوران هماهنگ کردیم تا به ما غذا برسانند. 2بار از رستوران غذا آوردند که هر 2بار مشکل داشت. همین شد که تصمیم گرفتیم خودمان غذا درست کنیم. در ابتدای موج پنجم تقریبا 600خانواده بالای 4نفر مبتلا شده بودند و ما تأمین غذا و مایحتاج آن‌ها را به عهده داشتیم. 

وقتی بیماری شدت گرفت 5نفر فوتی داشتیم و یک نفر از اهالی هم به کما رفت ولی خوشبختانه برگشت. ما تأمین کمک‌هزینه درمان را هم برای بعضی خانواده‌ها در برنامه‌مان داشتیم و در حد توان کپسول اکسیژن و دارو هم تهیه می‌کردیم. من برای هر کوچه یک رابط گذاشته بودم تا تعداد خانواده‌های مبتلا را با سرکشی هر روزه شناسایی کنند.

 

سرکشی روزانه

پیری سرکشی‌های روزانه را یکی از برنامه‌های اصلی در زمان اوج بیماری می‌داند و اضافه می‌کند: تأمین غذای گرم، دارو، نان و میوه در برنامه کار بود و با توجه به طولانی‌شدن موج پنجم 45روز کار فشرده داشتیم. در کنار این‌کارها پزشک و پرستار را هم خانه به خانه می‌بردیم و غیر از معاینه توسط پزشک، تزریق سرم، سرکشی پرستار و حتی مشاوره‌های روحی و درمانی را هم به‌طور مداوم داشتیم.

ارسال نظر