کد خبر: ۱۸۷۶
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

طلافروش‌ها خریدار شدند

مسعود جلالی درباره علل کاهش فروش طلا می‌گوید: جامعه ما شرایط اقتصادی خوبی ندارد و این یک موضوع عادی است که خانواده‌ها در زمان بروز مشکل مالی اقدام به فروش کالای سرمایه‌ای خود می‌کنند و طلا یکی از همین کالاهاست. بسیاری از مشتریان ما هم که در این 2سال برای فروش اقدام کرده‌اند به همین دلیل مشکلات مالی و نیازهای زندگی بوده است. نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم این است که وقتی اکثریت جامعه شرایط اقتصادی نامطلوبی دارند پس احتمال اینکه بتوانند طلا بخرند هم کاهش می‌یابد و در نتیجه فروش ما کم می‌شود.

راسته طلافروش‌های بولوار دانشجو، بازار هدف بسیاری از ساکنان منطقه۱۱ و مناطق اطراف برای خرید و فروش طلاست که حجم معاملات آن در 2سال اخیر متأثر از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است گفت‌وگو با برخی کاسبان این راسته شرایط کار آنان را در سال‌های اخیر بهتر نشان می‌دهد.

 

معاملات دوطرفه در صنف طلافروشی

مسعود جلالی از فعالان این بازار است. این فروشنده با 20سال سابقه فعالیت در این حوزه می‌گوید: بازار طلا تفاوت‌های زیادی با سایر کارهای بازاری دارد، یکی از آن‌ها دوطرفه بودن معاملات است، به عنوان مثال در شغل پوشاک یا صنف لوازم خانگی افراد بازاری فقط کالا را عرضه می‌کنند و خریدی از مشتری‌ها ندارند، در کار ما علاوه‌بر فروش محصول، خرید کالا از مشتری‌ هم داریم. بنابراین سود ما همیشه در فروش نیست در مواردی هست که اقدام به خرید طلا از مشتری می‌کنیم که باعث منفعت ماست. 

از زمان شیوع ویروس کرونا شرایط نسبت به قبل از آن تغییر کرده است و ما بیشتر از فروش طلا، خرید طلا داریم چرا که مردم بیشتر اقدام به فروش طلای خود می‌کنند. در شرایطی که برای صنف ما بهتر است که هر 2نوع معامله انجام بگیرد.

جلالی در ادامه درباره علل کاهش فروش طلا می‌گوید: جامعه ما شرایط اقتصادی خوبی ندارد و این یک موضوع عادی است که خانواده‌ها در زمان بروز مشکل مالی اقدام به فروش کالای سرمایه‌ای خود می‌کنند و طلا یکی از همین کالاهاست. بسیاری از مشتریان ما هم که در این 2سال برای فروش اقدام کرده‌اند به همین دلیل مشکلات مالی و نیازهای زندگی بوده است. نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم این است که وقتی اکثریت جامعه شرایط اقتصادی نامطلوبی دارند پس احتمال اینکه بتوانند طلا بخرند هم کاهش می‌یابد و در نتیجه فروش ما کم می‌شود.

 

طلا دیگر اولویت زوج‌‎ها نیست

وحید صبوری دیگر کاسب صنف طلای بولوار دانشجو است. او در ابتدای گفت‌وگو به شرایط بازار در 2سال اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: شیوع کرونا و خالی‌شدن بازار از مشتری در این دوساله باعث شده است که بازار از شرایط التهابی خارج شود و قیمت طلا در یک بازه محدود حرکت کند. 

در سال‌های قبل هر وقت قیمت طلا به دلایل مختلفی ثابت می‌شد حضور مشتریان بیشتر بود اما اکنون شرایط عوض شده است

در سال‌های قبل هر وقت قیمت طلا به دلایل مختلفی ثابت می‌شد حضور مشتریان بیشتر بود اما اکنون شرایط عوض شده است و با وجود ثبات نسبی قیمت مردم توان خرید طلا ندارند و یا آن را در اولویت خود قرار نمی‌دهند. به عنوان مثال در 2سال اخیر مجالس عروسی تقریبا برگزار نشد و این عاملی بود که زوج‌های جوان از خرید طلا که بیشتر جنبه تجملاتی دارد صرف نظر کنند.

این فروشنده طلای بولوار دانشجو در پایان افزود: با وجود خالی‌شدن بازار از مشتری‌های متفرقه یا به‌اصطلاح خریداران جزئی، افراد بازاری که همواره اقدام به خرید و فروش طلا در بازار می‌کنند به فعالیت خود در مدت شیوع ویروس کرونا ادامه دادند که هم سبب انجام معاملاتی شدند و هم از زیان‌ده بودن کار ما تا حدودی پیشگیری کردند. 

صبوری در پایان به کاهش توان خرید مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: در زمانی که قیمت هر گرم طلا به 1 میلیون و500 هزار تومان هم رسید، ما فروش بهتری نسبت به این روزها داشتیم که نشان از کاهش توان خرید مردم دارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر