کد خبر: ۱۸۹۴
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تمرین محافظت از خود

مطهره هروی متولد 1385 است. 2مدال طلا و یک مدال برنز استانی در رشته جودو حاصل تلاش‌های او در 4سال است. علاقه این قهرمان استانی محله نیزه به مبارزه علت ورود او به این رشته ورزشی است. مطهره دانش‌آموز کلاس دهم در رشته کامپیوتر است. او این رشته را انتخاب کرده تا در آینده بتواند به بازار کار راه پیدا کند و از نظر مالی مستقل باشد. مطهره از همان کودکی به رشته‌های رزمی علاقه داشته و 4سال پیش زمانی که برای ثبت‌نام رشته‌های رزمی به سالن استاد دهقان در محله شهید آوینی می‌رود، به او رشته ورزشی جودو را پیشنهاد می‌دهند.

 مطهره هروی متولد 1385 است. 2مدال طلا و یک مدال برنز استانی در رشته جودو حاصل تلاش‌های او در 4سال است. علاقه این قهرمان استانی محله نیزه به مبارزه علت ورود او به این رشته ورزشی است.
مطهره دانش‌آموز کلاس دهم در رشته کامپیوتر است. او این رشته را انتخاب کرده تا در آینده بتواند به بازار کار راه پیدا کند و از نظر مالی مستقل باشد. مطهره از همان کودکی به رشته‌های رزمی علاقه داشته و 4سال پیش زمانی که برای ثبت‌نام رشته‌های رزمی به سالن استاد دهقان در محله شهید آوینی می‌رود، به او رشته ورزشی جودو را پیشنهاد می‌دهند. 

خودش می‌گوید: از همان کودکی دوست داشتم از خودم دفاع کنم. کسی که این رشته را انتخاب می‌کند باید هوش و سرعت عمل زیادی داشته باشد. همان روز اول با دیدن تمرینات هنرجویان به این رشته علاقه‌مند شدم و در کلاس‌های آن ثبت‌نام کردم. مطهره جودو را رشته‌ای برای رسیدن به آرامش می‌داند و می‌گوید: بیشتر مردم تصورشان از رشته‌های رزمی فقط مبارزه است. در حالی که ما در رشته جودو بیش از حمله محافظت از خود و حریف را آموزش می‌بینیم.

 

اعتماد به نفس بالا با جودو

آرزوی او رسیدن به تیم ملی و شرکت در مسابقات قهرمانی جهان است. اولین مدال طلای خود را سال96 در مسابقات استانی و در رده نونهالان از هیئت همگانی جودو، جوجیتسو و کوراش خراسان رضوی دریافت می‌کند. سال97 در این مسابقات مدال برنز دریافت می‌کند و سال98 در همین مسابقات دوباره مدال طلای استانی را به دست می‌آورد. تمرینات آن‌ها در دوران کرونا بیشتر در قسمت بانوان بوستان ملت بوده و برای تمرینات هوازی به‌ محل کوه‌های آب و برق می‌رود. از عید امسال تمرینات خود را در باشگاه از سرگرفته و زیرنظر فاطمه تجربه استادش تمرینات را به‌طور جدی دنبال می‌کند.

 او می‌گوید: این رشته کمک کرده است تا با افراد زیادی در ارتباط باشم و اعتماد به نفسم افزایش یابد. جسم قوی به بالا رفتن روحیه‌ام کمک می‌کند. با توجه به اینکه در این رشته دفاع شخصی را آموزش می‌بینیم مطمئن هستم که توانایی دفاع از خودم در شرایط بحرانی را دارم و همین باعث افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در من می‌شود.

بیشتر مردم تصورشان از رشته‌های رزمی فقط مبارزه است. در حالی که ما در رشته جودو بیش از حمله محافظت از خود و حریف را آموزش می‌بینیم

 

3دقیقه فرصت برای پیروزی

اطلاعات او درباره‌ این رشته ورزشی خوب است و می‌گوید: جودو ورزش رزمی ژاپنی است و ریشه آن به رشته جوجیتسو برمی‌گردد. کانوجیگورو این رشته را در 20سالگی و بعد از اینکه دچار بیماری می‌شود ابداع می‌کند. در تکنیک‌های جوجیتسو ضربات دست، پا وکمر استفاده می‌شود، اما جودو تکنیک خاک‌کردن است و بیشتر شبیه کشتی است. در هر مسابقه جودو 3دقیقه فرصت داریم. کسی در مبارزه برنده است که حریف را خاک کند یا 3خطا از او گرفته تا مسابقه به پایان برسد. یک جودوکار می‌تواند تکنیک‌های تکواندو یا دفاع شخصی را انجام دهد اما خلاف آن امکان‌پذیر نیست. ترتیب کمربندها در این رشته ورزشی نیز از سفید شروع می‌شود و تا قرمز ادامه دارد. 

مطهره می‌گوید: بعد از سفید رنگ کمربندها به ترتیب زرد، نارنجی، سبز، بنفش، قهوه‌ای و مشکی است بعد از آن از دان یک تا 4 کمربند مشکی می‌ماند. از دان5 تا 7، رنگ کمربند سفید و قرمز است و از دان8 تا 10 کمربند قرمز می‌شود. مطهره تازه به کمربند مشکی رسیده و دان یک است. او می‌گوید تمرین زیاد و افزایش مهارت به رسیدن به دان‌های بالاتر کمک می‌کند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر