کد خبر: ۱۹۰۱
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خیر کتابخانه «شیخ مجتبی قزوینی» به اهالی خیرآباد

کتابخانه شیخ مجتبی قزوینی(ره) ابتدا با نام «شهید بیننده» کار خود را در مسجد انصار المهدی (عج) واقع در محله خیرآباد آغاز کرد. سال 1367 به درخواست هیئت امنای مسجد و نیز با اهتمام مسئولان آستان قدس رضوی، این کتابخانه زیر پوشش آستان قدس قرار گرفت و کتابخانه «شهید بیننده» به «انصار المهدی(عج)» تغییر نام داد. به دلیل استقبال مراجعان از کتابخانه ساخت ساختمان جدید و مجهز ویژه آقایان و بانوان در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و سال ۱۳۷۲ ساختمان کتابخانه افتتاح و مورد بهره‏‌برداری قرار گرفت. در زمان افتتاح نام این کتابخانه به نام عالم ربانی آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) از استادان حوزه علمیه مشهد تغییر نام یافت.

شاید یک بار وقت خرید از مقابلش عبور کرده باشید، یا در حالی‌که با عجله گام برمی‌داشتید تا از اتوبوس جا نمانید، جایی توی ذهنتان سپردید که وقتی را برای گشتن در کتابخانه محله خالی بگذارید، اما روزمرگی‌ها فکرتان را جای دیگری برده و باز غافلتان کرده است. شاید هم در کودکی بارها قدم به این کتابخانه‌ها گذاشتید و همراه با «جبار باغچه‌بان»، «محمود حکیمی»، «عباس یمینی شریف» و حتی «ژول‌ورن» دنیا را گشته‌اید اما مدت‌هاست که دیگر نام و نشانش را هم فراموش کرده‌اید. در این گزارش ما قرار است دستتان را بگیریم و با کتابخانه‌ آیت‌الله مجتبی قزوینی در محله خیرآباد آشنا کنیم.

کتابخانه شیخ مجتبی قزوینی(ره) ابتدا با نام «شهید بیننده» کار خود را در مسجد انصار المهدی (عج) واقع در محله خیرآباد آغاز کرد. سال 1367 به درخواست هیئت امنای مسجد و نیز با اهتمام مسئولان آستان قدس رضوی، این کتابخانه زیر پوشش آستان قدس قرار گرفت و کتابخانه «شهید بیننده» به «انصار المهدی(عج)» تغییر نام داد.

به دلیل استقبال مراجعان از کتابخانه ساخت ساختمان جدید و مجهز ویژه آقایان و بانوان در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و سال ۱۳۷۲ ساختمان کتابخانه افتتاح و مورد بهره‏‌برداری قرار گرفت. در زمان افتتاح نام این کتابخانه به نام عالم ربانی آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) از استادان حوزه علمیه مشهد تغییر نام یافت.

فاز دوم این کتابخانه سال ۱۳۸۰ افتتاح شد و مورد استفاده آقایان قرار گرفت و در این زمان ساختمان شماره یک به بانوان اختصاص یافت.

کتابخانه آیت الله شیخ مجتبی قزوینی(ره) بیش از 97 هزار جلد کتاب چاپی، حدود 13 هزار نسخه منابع دیداری و شنیداری و ۳۰ عنوان نشریه دارد و در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از 30 هزار نفر است.

این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار محققان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری ویژه آقایان و بانوان است.

نزدیکترین کتابخانه به کتابخانه شیخ مجتبی قزوینی، کتابخانه حرم مطهر است.

ساعت کار: کتابخانه آقایان همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 7:15 تا 19:30 و کتابخانه بانوان به جز ایام تعطیل از ساعت 7:15 تا 19:30 خدمت‌رسانی می‌کند.

نشانی: محله خیرآباد، خیابان طبرسی، چهارراه سیلو؛ ورودی آقایان و خیابان طبرسی، چهارراه سیلو، رسالت2؛ ورودی بانوان

ارسال نظر