کد خبر: ۱۹۳۱
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تاکسی تلفنی؛ آخرین انتخاب مسافران

برای پذیرفته‌شدن و کار در یک آژانس وجود چند شرط برای راننده لازم است. امید اقبالی در این‌باره می‌گوید: راننده آژانس سابقه اعتیاد و موادمخدر نباید داشته باشد. بومی‌ و محلی باشد از این لحاظ که با شرایط محله و خلقیات و منش مردم محل آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با آن‌ها تعامل بیشتری برقرار کند. مهارت کافی در رانندگی وآشنایی کامل با محلات و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر را داشته باشد تا بتواند مسافر را به سلامت و به‌سرعت به مقصد برساند. مهم‌ترین شرط برای یک راننده آژانس این است که باید محرم اسرار مشتری باشد.

امید اقبالی، مدیر یکی از تاکسی تلفنی‌های محله نوده، است. او از سال 1381راننده تاکسی بوده و بعد از 5سال رانندگی، آژانسی را تأسیس می‌کند. درحال حاضر با داشتن 14سال سابقه، مدیر یکی از قدیمی‌ترین تاکسی تلفنی‌های محله نوده است. در گفت‌وگوی دوستانه‌ای که با او داشتیم فراز و فرود و مشکلات شغل مدیریت آژانس را جویا شدیم.

 

باید محرم اسرار مردم باشی

«برای پذیرفته‌شدن و کار در یک آژانس وجود چند شرط برای راننده لازم است.» امید اقبالی با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: راننده آژانس سابقه اعتیاد و موادمخدر نباید داشته باشد. بومی‌ و محلی باشد از این لحاظ که با شرایط محله و خلقیات و منش مردم محل آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با آن‌ها تعامل بیشتری برقرار کند. مهارت کافی در رانندگی وآشنایی کامل با محلات و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر را داشته باشد تا بتواند مسافر را به سلامت و به‌سرعت به مقصد برساند. مهم‌ترین شرط برای یک راننده آژانس این است که باید محرم اسرار مشتری باشد.

اقبالی می‌گوید: ما به اقتضای شغلمان با افراد مختلفی سروکار داریم. در طول مسیر ممکن است مشتری درددل کند و تمام اسرار زندگی‌اش را برای ما بگوید. این حرف‌ها باید نزد ما محفوظ بماند. ما همه جور مشتری از دکتر، معتاد، کاسب و... داریم که هر کدام افکار و اسرار خود را دارند و ما محرم حرف‌هایشان باشیم.

 

نیمه دوم سال مشتری بیشتر است

شغل آژانس تاکسی در همه سال مشتری خودش را دارد. اما در برخی روزها و فصل‌ها مشتری‌ها بیشتر هستند و کاروبار آژانس رونق بیشتری دارد. اقبالی در توضیح این موضوع می‌گوید: با شروع نیمه دوم سال و سردشدن هوا تعداد مشتری‌های آژانس بیشتر می‌شود. فردی که تا دیروز و در هوای گرم سوار بر موتور با خانواده‌اش به این‌طرف و آن‌طرف می‌رفت در فصل سرد نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد به همین دلیل ناچار است که از آژانس استفاده کند.

او ادامه می‌دهد: با شروع ماه مهر و مدارس خدمات‌رسانی به مشتری‌های جدید را که همان دانش‌آموزان باشند نیز داریم. تعدادی از رانندگان هر روز صبح دانش‌آموزان را به مدرسه و در هنگام تعطیلی مدرسه آن‌ها را به خانه‌هایشان می‌برند. گاهی اوقات نیز که سرویس مدرسه خراب است والدین به آژانس زنگ می‌زنند تا دانش‌آموزشان را به مدرسه ببریم. کارگران از دیگر مشتری‌های ویژه ما در فصل سرد سال هستند. 

در این فصل که رفت وآمد به دلیل سرما و دوری راه مشکل است کارگران بیشتر از آژانس استفاده می‌کنند

در این فصل که رفت وآمد به دلیل سرما و دوری راه مشکل است کارگران بیشتر از آژانس استفاده می‌کنند. اوج کار ما در روزهای منتهی به عید نوروز است. در این روزها شهروندان زیادی خریدهای خود را با آژانس انجام می‌دهند و حسابی سرمان شلوغ است. گاهی حتی برای اینکه بتوانیم پاسخ‌گوی مشتری‌ها باشیم مجبوریم تعداد راننده‌های جدید جذب آژانس کنیم.

 

کار آژانس‌ها بی‌رونق شده است

از حدود 2سال قبل و با شیوع کرونا مشتری‌های آژانس کاهش چشمگیری پیدا کرده است اما به گفته این مدیر آژانس آنچه بیش از همه باعث کسادی کار آژانس‌های تاکسی شده، تاکسی‌های اینترنتی است.

مدیر آژانس محله نوده می‌گوید: با شیوع کرونا همه راننده‌ها ملزم به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برایشان اجباری شده است. برای ایجاد فاصله اجتماعی حتی محل نشستن راننده از مشتری‌ها با کشیدن نایلون پلاستیکی جدا شده است. هر روز آزمایش کرونا را از رانندگان داریم و از رفتن رانندگانی که مشکوک هستند جلوگیری می‌شود. باوجوداین مردم اعتماد خود به آژانس را از دست داده‌اند و بیشتر ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی خود بیرون بروند. 

به همین دلیل مشتری‌های آژانس هر روز کمتر و کمتر شد. اما کرونا دلیل کسادی کار ما نیست با ظهور تاکسی‌های اینترنتی تعداد زیادی از مشتری‌های ما جذب تاکسی‌های اینترنتی شدند. امروز بسیاری از شهروندان تا زمانی که تاکسی اینترنتی باشد از تاکسی‌های آژانس استفاده نمی‌کنند. با این وضعیت نابسامان اقتصادی شهروندان به دنبال پرداخت هزینه کمتر هستند حتی اگر به اندازه 2،3هزار تومان باشد.

 

شغل پراسترس

به گفته اقبالی مدیر آژانس بودن شغلی پردردسر و استرس‌زایی است. همیشه باید در محل کار حاضر باشی و بر کار راننده‌ها و رفت و آمدهایشان نظارت داشته باشی: شب‌ها و در مسیرهای دور که راننده خارج از شهر مسافر دارد هر لحظه به ساعت نگاه می‌کنم و پیش خودم فکر می‌کنم که الان راننده کجاست و کی می‌رسد؟ یک شب 2مرد به آژانس ما مراجعه کردند و از ما خواستند که آن‌ها را تا نیشابور ببریم. برای احتیاط یکی از راننده‌ها را که جوان زبر و زرنگی بود با آن‌ها فرستادیم. در ضمن از او خواستم که مراقب آن‌ها باشد تا دردسری ایجاد نکنند. 

راننده که رفت چند ساعتی از او بی‌خبر بودیم. بعد از این مدت طولانی از پاسگاه13 نیشابور تماس گرفتند وگفتند: راننده شما زخمی‌ و کتک‌خورده به پاسگاه مراجعه کرده است. آن 2مسافر قصد سرقت خودرو راننده را داشتند.

 

هزینه‌های زیاد، حمایت‌های اندک

اقبالی می‌گوید:سال‌هاست دولت هیچ راننده آژانسی را بیمه نکرده است و اگر راننده‌ای بخواهد خودش را بیمه کند ماهانه باید بین یک تا یک ونیم میلیون تومان هزینه کند. این پرداخت حق بیمه برای رانندگان سنگین است. به همین دلیل بیشترشان با وجود شغل پرمخاطره و استرس‌زایی که دارند بیمه نیستند.

این مدیر آژانس ادامه می‌دهد: گران‌شدن سرسام‌آور تجهیزات و وام خودرو یکی دیگر از مشکلات ماست. در گذشته هزینه یک تعمیر اساسی خودرو 2تا 3میلیون تومان بود. اما الان باید برای یک تعمیر 10تا 15میلیون تومان هزینه کنی. از زمانی که بنزین گران شد قرار شد که به آژانس‌ها سهمیه بنزین ویژه بدهند. اما الان چندماهی است هیچ خبری از این بنزین یارانه‌ای نیست. با این همه هزینه استهلاک و گرانی، دیگر راننده تمایلی برای کار در آژانس ندارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر