کد خبر: ۱۹۷۷
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه بختیاری‌ها،کوچه‌ای به یاد مرد مردم‌دار

خیابان شهیدکاشانی ۸ ممیز۱۳ از حدود یک قرن پیش به نام بختیاری‌هاست. مرحوم آیت‌الله سیدمحمد‌رضا بختیاری از قدیمی‌های نوغان بود که بیشتر از امام‌جماعت‌‌بودنش به مردم‌داری شهره بود. بعد از فوت، پسرانش که راه پدر را رفته‌بودند، سکونت در خانه او را به‌جاهای دیگر شهر ترجیح دادند.

خیابان شهیدکاشانی ۸/۱۳ از حدود یک قرن پیش به نام بختیاری‌هاست. مرحوم آیت‌الله سیدمحمد‌رضا بختیاری از قدیمی‌های نوغان بود که بیشتر از امام‌جماعت‌‌بودنش به مردم‌داری شهره بود. بعد از فوت، پسرانش که راه پدر را رفته‌بودند، سکونت در خانه او را به‌جاهای دیگر شهر ترجیح دادند.

 کوچه‌ای که مرحوم بختیاری در آن ساکن بود، در روند بهسازی اطراف حرم‌مطهر بخش‌های زیادی را از دست داد و حالا چندان چیزی از آن باقی نمانده است، جز 4ساکن دائمی. البته مردم‌داری فرزندان آیت‌الله بختیاری به رسم پدر همچنان باقی است و در هفته یک روز در خانه آن‌ها نمازجماعت عمومی برگزار می‌شود و طلبه‌ها می‌توانند از کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله برای مطالعه استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم کوچه بختیاری‌ها وجود خانه تاریخی پریشانی در این معبر است که ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.
کوچه بختیاری‌ها در قدیم با ساختمان حمام باغ شروع می‌شد که در گذر زمان به بوستان بزرگ و مجهزی تبدیل شده‌است. همچنین زائرسرای اصفهان و پارکینگ رایگان خودروها در همین محدوده است.
مسجد امام جعفرصادق(ع) که با کمک‌های مرحوم احمد سزاوار رحمت از زرگرهای نوغان سال 1342 ساخته شده بود، در احداث بولوار رضوان خراب شد، اما پسرش بنای جدید را در همین محدوده با امکانات ویژه برای اسکان زائران در راه مانده ساخته است.
ارسال نظر