کد خبر: ۱۹۸۸
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پایگاه بسیج شهید چمران یک نمونه کشوری است

به مناسبت هفته بسیج راهی پایگاه بسیج شهید چمران واقع در مسجد ولی عصر (عج) خیابان شهید دایی می‌شویم. این پایگاه توانسته با وجود فضای بسیار کوچکی که در اختیار دارد در یک محله فعالیت‌های بزرگی انجام دهد. آن طور که به عنوان یک پایگاه نمونه در کشور معرفی می‌شود. پایگاه شهید چمران جزو اولین پایگاه‌های بسیجی است که در مشهد هم‌زمان با فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفان در ۵ آذر سال ۵۸ به طور رسمی فعالیت خود را به طور گسترده آغاز کرده است.

به مناسبت هفته بسیج راهی پایگاه بسیج شهید چمران واقع در مسجد ولی عصر (عج) خیابان شهید دایی می‌شویم. این پایگاه توانسته با وجود فضای بسیار کوچکی که در اختیار دارد  فعالیت‌های بزرگی در سطح محله انجام دهد آن طور که به عنوان یک پایگاه نمونه در کشور معرفی می‌شود.

پایگاه شهید چمران جزو اولین پایگاه‌های بسیجی است که در مشهد هم‌زمان با فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفان در ۵ آذر سال ۵۸ به طور رسمی فعالیت خود را به طور گسترده آغاز کرده است.

روح الله سلیمانیان، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید چمران حوزه یک کمیل، از تاریخچه این پایگاه می‌گوید: شروع رسمی فعالیت‌های پایگاه به فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج باز می‌گردد. اولین فعالیت پایگاه افزون بر تأمین امنیت این محله که از آن زمان تاکنون بر عهده دارد به ثبت‌نام، آموزش و اعزام نیرو‌های داوطلب مردمی به جبهه‌های دفاع مقدس برمی‌گردد که از بین آن‌ها ۱۶ نفر به شهادت رسیدند که یکی از آن‌ها شهید محمدرضا ناظمی، اولین فرمانده این پایگاه، بود.


کار‌های بزرگ در ۲ اتاق کوچک

فضای پایگاه شهید مصطفی چمران خلاصه شده است در ۲ اتاق شیشه‌ای دو در سه. سلیمانیان با اشاره به فضای محدود پایگاه که تنها ۲ اتاق کوچک است، ادامه می‌دهد: ما با همین فضای اندک پایگاه تاکنون توانستیم یک مقام برتر کشوری در سال ۹۶ و ۲ مقام برتر استانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به‌دست آوریم که تمام این‌ها نتیجه برداشتن دیوار بین پایگاه و مسجد بود.

 ما فعالیت‌های خود را در مسجد انجام می‌دهیم تا به عموم مردم خدمت‌رسانی و آن‌ها را جذب پایگاه کنیم. وی با برشمردن خدمات پایگاه بیان می‌کند: با توجه به حاشیه بودن این محله، خدمات ما به مردم در شاخه‌های متعددی انجام می‌شود که عمده آن مربوط به خدمات اجتماعی است. 

ما فعالیت‌های گسترده‌ای در این بخش انجام می‌دهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی معتادان نیازمندی که قصد ترک دارند و کمک به آن‌ها برای بازگشت به آغوش خانواده، مشاوره ازدواج و پیشگیری از طلاق، خدمات پزشکی به صورت رایگان در مسجد و تا جایی که در توان داشته باشیم دارو‌ها را رایگان در اختیار مردمی که نیاز داشته باشند قرار می‌دهیم، خدمات محسنین ما نیز با شناسایی خیران محله و کمک آن‌ها انجام می‌شود. 

ما پایگاه اطلاعاتی خوبی از نیازمندان و خیران محلی داریم و میان خانواده‌های نیازمند سبد معیشتی توزیع می‌کنیم. طبق آخرین آماری که داشتیم از ابتدای سال حدود ۴۰ میلیون تومان بین ۲۰۰ نیازمندی که تحت پوشش داریم توزیع کردیم. تهیه جهیزیه و لوازم‌تحریر دانش‌آموزان نیازمند، توزیع نان با کمک خیران و با کارت‌هایی که به خانواده‌های نیازمند دادیم و آن‌ها با بردن این کارت‌ها به ۲ نانوایی محله می‌توانند نان دریافت کنند که از این طریق به طور میانگین در هفته حدود ۲ هزار نان بین نیازمندان توزیع می‌کنیم.


کمک به رشد نسل آینده

فرمانده پایگاه شهید چمران با اشاره به پیرامونی بودن این محله و برخوردار نبودن دانش‌آموزان از بسیاری امکانات تحصیلی بیان می‌کند: ما در حاشیه شهر هستیم و بسیاری از دانش‌آموزان این محله از امکانات تحصیلی محروم هستند. از این رو ما با بهره بردن از ظرفیت علمی که در پایگاه داریم با انجام مشاوره‌های تحصیلی، کلاس‌های آموزشی و ... به آن‌ها کمک می‌کنیم.

ما افراد تحصیل‌کرده زیادی داریم که در همین فضای اندک به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و، اما در ادامه با ارتباطی که با خانواده‌های آن‌ها می‌گیریم پیگیر شرایط دانش‌آموزان هستیم. نتایج بسیار خوبی را از این کار به دست آوردیم.

 مانند بورسیه شدن یکی از بسیجیان ما در یکی از دانشگاه‌های استرالیا، قبولی بسیاری در دانشگاه‌های برتر کشور که در بین آن‌ها حتی دانشجوی برتر نیز داریم. در حوزه تربیت بدنی و ترویج ورزش‌های بومی محلی نیز ما فعالیت‌های گسترده‌ای داریم که به صورت رایگان نوجوانان محله از آن بهره می‌برند.


مرمت منازل نیازمندان

سلیمانیان خبر از فعالیت‌های عمرانی پایگاه می‌دهد و بیان می‌کند: افزون بر این فعالیت‌ها، در بحث سازندگی با بهره بردن از نیرو‌های متخصصی که در پایگاه داریم به شناسایی منازل نیازمندان و مرمت آن‌ها اقدام می‌کنیم. 

با وقوع سیل در کشور ما فعال شدیم و با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن‌ها در نقاط مختلف با توجه به اینکه استان ما نیز درگیر شده بود، با همکاری ناحیه یک کمیل به اعزام ۵۴ نفر به روستای محمدآباد شهرستان بردسکن اقدام کردیم. در این روستا متأسفانه به دلیل سیل ۸۰ درصد منازل روستا تخریب شده بود که ما به ساخت تعدادی از منازل این روستا اقدام کردیم.


رمز موفقیت یک پایگاه

فرمانده بسیج شهید مصطفی چمران، رمز موفقیت این پایگاه را مردمی بودن آن می‌داند و می‌افزاید: بسیج از مردم است و با توجه به این امر ما فعالیت‌های خودمان را به مسجد منتقل کردیم تا آحاد شهروندان بتوانند از آن بهره ببرند. 

بالاترین امتیاز پایگاه ارائه خدمت به عموم مردم است. ما تنها به بسیجیان خدمت نمی‌کنیم که در واقع رمز موفقیت پایگاه همین است. روی باز ما باعث جذب آحاد مردم در این محله به پایگاه شده است.

ارسال نظر