کد خبر: ۱۹۹۳
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تماشاخانه سیار؛ اتوبوسی که کودکان محله طبرسی شمالی را سر ذوق آورد

اجرای برنامه شاد تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آن هم در محله طبرسی‌شمالی، برنامه متفاوتی را در هفته کتاب و کتاب‌خوانی رقم زد.

اجرای برنامه شاد تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آن هم در محله طبرسی‌شمالی، برنامه متفاوتی را در هفته کتاب و کتاب‌خوانی رقم زد. شورای اجتماعی این محله با همکاری دفتر توسعه و تسهیلگری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی جشن ویژه‌ای را به این مناسبت تدارک دیدند.

خیلی از خانواده‌ها از طریق مدرسه و نرم‌افزار شاد از اجرای آن آگاه شده‌اند، اما برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم اتفاقی آمده‌اند و با برنامه‌های گسترده کانون پرورش فکری آشنا شدند. اتوبوس بزرگ و سیار کانون در محوطه باز مجاور با ایستگاه قطارشهری مستقر شده و به همین دلیل برنامه با استقبال همراه است؛ چه دانش‌آموزانی که از قبل مطلع شده‌اند و چه مسافران ذوق‌زده.

 

جا افتادن کتاب در میان خانواده‌ها

اجرا خیلی شاد است و به مذاق دانش‌آموزانی که بیشترشان ردیف‌های آخر را برای تماشاکردن انتخاب کرده‌اند، خوش آمده است، اما هدف اصلی این است که دانش‌آموزان اهل ذوق و نوشتن با مرکز جدیدی آشنا می‌شوند که می‌تواند هم آن‌ها را در کار نوشتن آموزش دهد و هم کتاب‌های جدید و تازه به آن‌ها معرفی‌ کند.

اعظم محمدپور مادر جوان یکی از دانش‌آموزان است که با همراهی ابوالفضل، پسر کوچکش، در مراسم شرکت کرده است. او می‌گوید: اوضاع کرونا و خانه‌نشینی شور و نشاط بچه‌ها را کم کرده است. من بیشتر به‌دلیل اینکه ابوالفضل تفریح کرده باشد، در این برنامه شرکت کردم و نمی‌دانستم کانون پرورش فکری کودکان چنین برنامه‌هایی دارد.

خوش‌حالم که با این مجموعه آشنا شدم.محمدپور خیلی خلاصه ادامه می‌دهد: اجرای چنین برنامه‌هایی برای خانواده‌هایی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، به چند دلیل لازم است. مهم‌ترین دلیل این است که خانواده‌ها را با اهمیت جاافتادن کتاب در زندگی فرزندشان آشنا می‌کند.
چند پسر نوجوان ردیف آخر نشسته‌اند. هیچ‌کدامشان تمایلی برای معرفی ندارند. پانزده‌تاهفده‌ساله‌اند. از بین آن‌ها فقط یک نفر درس می‌خواند و بقیه به‌علت اینکه کمک‌خرج خانواده باشند، ترک تحصیل کرده‌اند. آن‌ها اعتراف می‌کنند که اجرای این برنامه، جدا از جریان مهیج و شادی که دارد، آن‌ها را ترغیب کرده است حتما مطالعه را در برنامه روزانه‌شان بگنجانند؛ حتی اگر توان اقتصادی برای ادامه تحصیل نداشته باشند و نتوانند مدرسه بروند.

 

پرورش فکر خلاق

با عزت صدیقی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان، هم‌کلام می‌شویم. او همان ابتدای کار توضیح می‌دهد: خوب زندگی‌کردن حق همه مردم ماست؛ برخوردار و کم‌برخوردار هم ندارد. صدیقی به فعالیت کهن کانون اشاره کوتاهی می‌کند و ادامه می‌دهد: شاید کسی از ساکنان اینجا آگاه نباشد که از فعالیت این مجموعه 50سال می‌گذرد و کتابخانه‌های سیار کانون در مدارس و محله‌ها مستقر می‌شوند و آن‌ها می‌توانند از تسهیلاتی که در این حوزه برایشان مهیا شده است، استفاده کنند. صدیقی می‌گوید: کانون فعالیت‌های ویژه‌ای در بخش ادبی دارد، با این هدف که فکر خلاق پرورش دهد. 

به‌جرئت می‌توانم بگویم استعدادهای ویژه و بکری در این محدوده‌ها هست که کشف شده و در مهرواره‌های ادبی کشور رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند و این مایه مباهات است. صدیقی شیوه کار با دانش‌آموزان و بچه‌های علاقه‌مند به حوزه نوشتن را توضیح می‌دهد؛ اینکه در ابتدا به‌صورت مکاتبه‌ای است و برگه‌هایی که سربرگ آن با نام کانون مشخص است، در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و آن‌ها می نویسند و در اختیار ما می‌گذارند. نامه‌ها مطالعه می‌شود و پاسخ داده می‌شود و این مکاتبه‌ها ادامه دارد.

ارسال نظر