کد خبر: ۲۰۱۲
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجد حضرت ابوالفضل(ع)؛ خانه دوم نوجوانان محله سرافرازان

حسین کرامتی‌پور 26ساله و کارشناس آی‌تی حدود 10ماه است که مسئولیت پایگاه را به عهده گرفته است. او می‌گوید: شهیدان ناطقی دو برادر از شهدای دفاع مقدس و اهل محله سرافرازان بودند که خانواده‌شان هنوز در یکی از خیابان‌های همین محل زندگی می‌کنند. پایگاه بیشتر از 20سال است که فعال است و کمتر از یک‌سال است که من مسئولیت آن را به عهده گرفته‌ام. در اینجا ما نیروهای عادی و فعال داریم.

وارد پایگاه بسیج شهیدان ناطقی در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) محله سرافرازان که می‌شوم شور و اشتیاق بچه‌ها بیشتر از هر چیزی توجهم را جلب می‌کند. یکی صندلی‌ها را مرتب می‌کند و یکی اسپری ضدعفونی می‌زند. یکی چای می‌ریزد و دیگری رعایت فاصله اجتماعی را در نشستن روی صندلی‌ها کنترل می‌کند. بچه‌های پایگاه شهیدان ناطقی یاد گرفته‌اند صفر تا صد مسئولیتشان را خودشان انجام دهند و آن‌طور که معلوم است فرمانده به آن‌ها اعتماد دارد و بازخواست‌های ملال‌آور در انتظارشان نیست تا دست و پایشان را برای انجام مسئولیت ببندد.

 

مسئولیت‌پذیری اعضای فعال

حسین کرامتی‌پور 26ساله و کارشناس آی‌تی حدود 10ماه است که مسئولیت پایگاه را به عهده گرفته است. او می‌گوید: شهیدان ناطقی دو برادر از شهدای دفاع مقدس و اهل همین محل بودند که خانواده‌شان هنوز در یکی از خیابان‌های همین محله زندگی می‌کنند. پایگاه بیشتر از 20سال است که فعال است و کمتر از یک‌سال است که من مسئولیت آن را به عهده گرفته‌ام. در اینجا ما نیروهای عادی و فعال داریم. تازه‌واردها و بچه‌هایی که قبل از 15سال هستند عادی و نیروهای باتجربه بالای 15سال فعال محسوب می‌شوند.

فرمانده جوان پایگاه ادامه می‌دهد: اعضای نوجوان زیر 14سال حدود 35نفر و اعضای فعال شورای پایگاه حدود 30نفر هستند. مسئولیت‌ها به اعضای شورای پایگاه داده می‌شود. مسئولیت‌هایی مانند عملیات، امر به معروف، کارهای فرهنگی، سازندگی، تعلیم و تربیت، مسئولیت برگزاری حلقه صالحین، اطلاعات و آمار و پشتیبانی و نیروی انسانی که مسئولیت عضوگیری را به عهده دارد.

 

ایجاد نشاط هدف اصلی است

کرامتی‌پور مهم‌ترین محور و هدف برنامه‌های پایگاه را ایجاد نشاط در میان نوجوانان می‌داند و اجرای کلاس‌هایی مانند تربیت‌بدنی و دفاع شخصی و برگزاری مسابقاتی مانند دوومیدانی و پینگ‌پنگ را در همین راستا بیان می‌کند. او معتقد است که اردوها بخش مهمی از برنامه‌های پایگاه هستند. رفتن به کوه و حرم و دیگر برنامه‌های اردویی در میان بچه‌های پایگاه طرف‌داران زیادی دارد. 

کرامتی‌پور می‌گوید: معمولا برنامه‌های پایگاه بعد از نماز مغرب و عشاست تا با درس بچه‌ها تداخل نداشته باشد. در میان بچه‌های مسجد کم‌سن و سال‌ترها مکبر می‌شوند. الان ما 24نفر مکبر داریم که در روزهای هفته تقسیم می‌شوند و برای تشویق آن‌ها بسته‌های تشویقی هم در حضور نمازگزاران هدیه می‌دهیم.

بیشتر برنامه‌های ما جوان‌پسند است. چیدن سنگر و انجام غبارروبی مزار شهدای مدافع حرم، فضاسازی مسجد و برگزاری نمایشگاه عکس، مسابقات ورزشی، اکران فیلم و فروش کتاب از برنامه‌های فرهنگی است که بچه‌ها خیلی از آن‌ها استقبال می‌کنند.

 

تأمین امنیت محله با ماست

طاها شرف‌الدینی نوجوان 18ساله که مسئول عملیات بسیج پایگاه است در ادامه صحبت‌های کرامتی می‌گوید: من از بچگی به این مسجد می‌آمدم و با پایگاه ارتباط داشتم. از زمانی که آقای کرامتی‌پور به اینجا آمده فضا نوجوان‌گرا شده است. بیشتر از قبل به ما اعتماد می‌شود و مسئولیت‌های مهم‌تری واگذار می‌شود. مثلا ما در بخش عملیات گشت‌های نظامی، آموزش و کار با تجهیزات و همچنین رفتن به میدان تیر را داریم و در نهایت تأمین امنیت محل توسط بچه‌های بسیجی همین پایگاه انجام می‌شود. شب‌ها حدود 10نفر هستیم که گشت می‌زنیم. 

چند وقت قبل در خیابان رز دیدیم موتوری داشت خفت‌گیری می‌کرد. تا ما را با لباس بسیجی‌ دید فرار کرد. مدتی قبل هم یک زورگیر را که از یکی از بچه‌های خودمان گوشی سرقت کرده بود دستگیر کردیم و به کلانتری تحویل دادیم.

 

برنامه‌هایی برای 7روز هفته

کرامتی‌پور برای تمام هفته بچه‌ها برنامه‌ریزی کرده تا بتواند هر شب اشتیاق حضور در مسجد را در آن‌ها ایجاد کند. او می‌گوید: در این محله افراد تحصیل‌کرده زیاد هستند که می‌توانند به ما کمک کنند. با کمک همین افراد در تمام روزهای هفته برنامه داریم. شنبه‌ها محفل انس با قران مخصوص نوجوانان را داریم که با حضور استاد عروجی برگزار می‌شود. گاهی هم کلاس‌های استاد محفوظی است که بچه‌ها را جذب مسجد می‌کند. 

یکشنبه‌ها پینگ‌پنگ و برنامه ورزشی داریم. دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها با استاد اسکندری دفاع شخصی برگزار می‌کنیم. سه‌شنبه‌ها حلقه صالحین را داریم که در آن انواع برنامه‌ها از روایتگری جنگ تا تفسیر داستان‌های قرآن وجود دارد.چهارشنبه‌ها برنامه‌های اختیاری خودجوش را در کنار دفاع شخصی داریم. پنجشنبه و جمعه با هماهنگی آتش‌نشانی بچه‌ها آموزش‌های لازم را می‌بینند و پس از گذراندن دوره، مدرک آتش‌نشانی می‌گیرند.

 

مسئولیت‌های مختلف برای نوجوانان

تعداد بچه‌های پایگاه زیاد است اما همان چند نفری که مشتاقانه خود را به گفتمان خودمانی ما رسانده‌اند با ذوق فراوان خودشان را معرفی می‌کنند. سینا بحرینی 14سال دارد اما بسیار فعال است و به محض 15ساله شدن به گروه فعال می‌پیوندد. احمد شیبانی که به همراه برادر کوچک‌ترش امیر در این پایگاه حضور دارد مسئول امر به معروف 18ساله و دانشجوی زبان فرانسه و رابط اجتماعی پایگاه است.

او تأکید می‌کند که فعالیت‌هایی مانند ضدعفونی معابر و توزیع ماسک و کارهایی برای مبارزه با کرونا توسط بچه‌های این پایگاه انجام شده است. منصور یزدانی کلاس هفتم است و می‌گوید که شرط خانواده‌اش برای حضور در پایگاه خوب درس خواندن است. احسان اکبری بعد از کنکور به پایگاه آمده و به گفته خودش حضور در جلسات پایگاه و ورزش در کنار بچه‌های گروه حال روحی‌اش را خوب کرده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر